/** */

Aktualności

Testy kolejnego elektrycznego autobusu na ulicach Krakowa

Wczoraj do zajezdni Wola Duchacka dotarł kolejny autobus napędzany wyłącznie przez prąd elektryczny. Po testach elektrycznego Solarisa na początku bieżącego roku, przyszła kolej na konkurenta, pojazd City Smile CS10E firmy AMZ z Kutna. Co więcej, autobus ten wykazuje więcej zalet w stosunku do prezentowanego Solarisa. Jest dłuższy i może przejechać na jednym ładowaniu więcej kilometrów.

 

City Smile CS10E firmy AMZ został zaprezentowany po raz pierwszy podczas ubiegłorocznych targów w Hanowerze i w Kielcach. Autobus ten jest elektryczną wersją 10-metrowego pojazdu SC10LF. Jest to jednocześnie trzeci model w rodzinie City Smile, która od kilkudziesięciu miesięcy jest tworzona przez kutnowskie zakłady AMZ.

 

Elektryczny City Smile zasilany jest przez zespół baterii litowo-jonowych, rozłożonych na całej długości wozu. Co ciekawe, na dachu nie zlokalizowano żadnej aparatury, a wszystkie akumulatory i urządzenia udało się ukryć pod siedzeniami. Było to możliwe dzięki samodzielnemu zaprojektowaniu skrzyń akumulatorowych. AMZ zakupiło pojedyncze ogniwa i samo skonstruowało dla nich bloki akumulatorowe, dopasowane do dysponowanego miejsca. Takie rozwiązanie ma jednak swoją wadę. W autobusie nie ma bowiem siedzeń dostępnych z poziomu niskiej podłogi.

 

Akumulatory zapewniają prąd o napięciu 600 volt, który napędza asynchroniczny silnik elektryczny TAM 1052C6B o mocy 120 kW chłodzony cieczą, zabudowany wzdłużnie za tylną osią napędową, po lewej stronie. Baterie, które zainstalowano w autobusie CS10E, są lżejsze od starszych rozwiązań litowo-jonowych, ale mimo to ważą nadal 2,5 t. Dlatego podczas projektowania autobusu starano się maksymalnie obniżyć masę zarówno szkieletu jak i całego nadwozia. Zresztą z identycznym problemem spotkali się konstruktorzy Solarisa przy projektowaniu swojego pojazdu. W City Smile zastosowano zresztą podobne rozwiązania obniżające masę wozu, czyli elementy z włókna szklanego, cieńsze szyby, czy ograniczono użycie kleju. Masa autobusu elektrycznego gotowego do drogi wynosi 11,5 tony w porównaniu do 9,2 tony autobusu tradycyjnego. Producent deklaruje, że pojazd zabierający na pokład 83 pasażerów, w tym 24 na miejscach siedzących, powinien przejechać nawet 300 kilometrów na jednym ładowaniu. Taki wynik byłby jednym z najlepszych w Europie, chociaż dotychczas udało się osiągnąć 240 kilometrów. Jest to i tak całkiem niezły wynik biorąc pod uwagę fakt, że krótszy Solaris może pochwalić się obecnie zasięgiem około 100 kilometrów.
Ładowanie autobusu odbywa się przez dwa złącza. Prędkość ładowania w wersji szybkiej wynosi około 1 godziny, natomiast w wersji wolnej około 8 godzin. Ładowanie awaryjne w przypadku całkowitego rozładowania baterii trwa około 10 godzin.

 

Pierwsze testy elektrycznego City Smile miały miejsce w PKM Jaworzno. Wśród wielu zauważonych zalet i wad pojazdu ujawniła się ponoć również... zaskakująca dynamika pojazdu, z której chętnie korzystali kierowcy. Niestety, odbijało się to negatywnie na zasięgu wozu. Niemniej jednak, autobus już zwrócił uwagę wielu przedsiębiorstw komunikacyjnych zarówno w kraju jak i zagranicą. Dwa pierwsze pojazdy mają trafić do odbiorcy w Szwecji. Co ciekawe, będą to pojazdy dwunastometrowe, czyli mierzące tyle, co standardowy autobus. W autobusach tych zastosowane zostaną kolejne unowocześnienia, zmierzające do obniżenia masy. Wśród nich będą silniki zlokalizowane w piastach kół o mocy 60-70 kW każdy. Dodatkowo, do innowacyjnych rozwiązań można dorzucić fotele z podgrzewanymi siedziskami, kurtyny powietrzne nad drzwiami oraz częściowo podgrzewaną podłogę w miejscu wsiadania pasażerów. Ponadto, na dachu mają być zainstalowane pantografy, przy pomocy których na każdym z przystanków pojazd będzie doładowywany. 

 

Jak widać, plany producenta są ambitne, a przedstawiony został tylko pewien ich fragment. Na testy do Krakowa trafił prototypowy egzemplarz, liczący 10 metrów długości. Jednak, gdyby udało się rozwinąć koncepcję pojazdu dwunastometrowego, byłoby to niewątpliwie bardzo ciekawe rozwiązanie dla Krakowa. Na razie autobus ma być zaprezentowany na początku przyszłego tygodnia. Zapewne niedługo później zobaczymy go na ulicach Krakowa.

Komentarze  

 
+1 #3 Wypalacz Rafał 2013-02-12 11:16
Taka ciekawostka odnośnie produkcji AMZ:

http://mhdzive.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=27:novy-trolejbus-amz-z-ekovy-eletric-v-ostravskych-ulicich&catid=23&Itemid=101

http://mhdzive.cz/index.php?limit=20&option=com_mhdzivecz&view=fotogalerie&catid=23&evc=&cid=3106&rz=&limitstart=0
 
 
+5 #2 VolferSSJ 2013-02-10 08:43
Nie tylko ja uważam, że trafi właśnie na "537". Znacznie ciekawsze jest czy będziemy kiedyś mieli wizytę U12 electric.
 
 
+4 #1 Wypalacz Rafał 2013-02-09 22:05
Ciekawe czy też będzie testowany na "537" jak Solaris
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 173 gości oraz 1 użytkownik.