/** */

Aktualności

Wymiana historycznego taboru z Tramwajami Warszawskimi

W tym roku w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej będziemy mogli podziwiać aż dwa historyczne wagony tramwajowe, pochodzące z innych miast. Do poznańskiej doczepy ND numer 436, wczoraj dołączył bowiem wagon typu N numer 607 z Warszawy. Co ciekawe, wóz ten w 2000 roku został odnowiony właśnie w Krakowie.

 

Wymiana historycznego taboru pomiędzy polskimi miastami nabiera barw i to dosłownie. W ubiegłym roku krakowskie MPK po raz pierwszy wymieniło się z poznańskim odpowiednikiem. Do stolicy Wielkopolski pojechał wóz 4N numer 43, natomiast do Krakowa trafił wagon 102N numer 1. Poznań potrzebował wówczas dwukierunkowy wagon historyczny na otwarcie nowej trasy tramwajowej na Naramowice, która nie posiada pętli końcowej, a jedynie końcówkę.

 

W tym roku ponownie oba przedsiębiorstwa postanowiły dokonać wymiany wagonów historycznych. Tym razem do Poznania pojechała krakowska doczepa KSW numer 126, która idealnie pasuje do poznańskiego wagonu silnikowego typu H numer 158. Skład dwóch wozów KSW już miał swoją premierę na ulicach Poznania. Tymczasem do Krakowa przybyła poznańska doczepa ND numer 436, wyprodukowana przez Sanocką Fabrykę Wagonów w 1951 roku, która z kolei jest identyczna, jak krakowska doczepa ND numer 502, również wyprodukowana w Sanoku w 1950 roku.

 

Na tym jednak nie koniec. Wczoraj bowiem do zajezdni Nowa Huta dotarła laweta z wagonem typu N numer 607, którego właścicielem są Tramwaje Warszawskie. W zamian do stolicy pojechał krakowski wóz SN4 - 151. Doszło więc do kolejnej wymiany historycznych pojazdów i to z innym przedsiębiorstwem komunikacyjnym.

 

Wagon typu N, który przybył do Krakowa, został odnowiony w naszym mieście w 2000 roku w Miejskim Zakładzie Naprawy Tramwajów. Wydzielona spod struktur krakowskiego MPK firma z własnej inicjatywy przeprowadziła wówczas renowację wagonu typu N, sprowadzonego ze Szczecina, a pierwotnie dostarczonego w 1949 roku do Warszawy. Wóz ten podczas odnowy został przywrócony do oryginalnego stanu. Co więcej, zyskał wtedy krakowskie barwy oraz numer 107. W dniu 15 października 2000 roku wyjechał nawet na krakowskie ulice, by kursować na linii specjalnej 0 wraz z doczepą ND - 538. Tramwaj na kilka tygodni przed przejęciem MZNT przez MPK został sprzedany do Warszawy, gdzie do dziś pełni rolę historycznego wagonu. Teraz powrócił do Krakowa i będzie można go podziwiać na ulicach naszego miasta w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Wagon ten idealnie pasuje do dwóch doczep ND: krakowskiej 502 i poznańskiej 436. Tak więc w trakcie tegorocznych wakacji najpewniej zobaczymy w Krakowie trójkolorowy skład eNek, w stanie z pierwszych lat liniowej eksploatacji. Krakowskie tramwaje historyczne będą natomiast kursować po ulicach Warszawy i Poznania.

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 148 gości oraz 1 użytkownik.