/** */

Aktualności

Rozdział taboru po zakończeniu dostaw wagonów Stadler Tango Lajkonik II

Od dzisiaj wprowadzone zostały kolejne zmiany w tramwajowym rozdziale taboru, uwzględniające wejście do ruchu wszystkich wagonów Stadler Tango Lajkonik II. Obecny sposób rozdysponowania tramwajów ma szansę pozostać z nami na dłużej, zwłaszcza że w najbliższym czasie nie są spodziewane żadne poważniejsze zmiany w funkcjonowaniu linii.

 

Oddanie do użytku dwóch ostatnich wagonów Stadler Tango Lajkonik II w ubiegłym tygodniu sprawiło, że obecnie liczba tramwajów o długości 32-33 metrów osiągnęła poziom 135 pojazdów. Składa się na to 110 wozów Stadler Tango Lajkonik z obu kontraktów, 24 wagony Bombardier NGT8 oraz 1 wóz 126N Nevelo. Dzięki temu, od dzisiaj można było skierować rekordową liczbę tego typu pojazdów do ruchu. Zajezdnia Nowa Huta wysłała na miasto 67 brygad, natomiast zajezdnia Podgórze 45 brygad, obsługiwanych przez tabor o długości 32-33 metrów. W rezultacie w ruchu było 112 tramwajów, co przy 135 pojazdach, dało wykorzystanie na poziomie 83%. Nie jest to rekordowy wynik, jednak należy pamiętać, że wozy te stacjonują w dwóch zajezdniach. Jednocześnie, obecnie aż pięć wagonów jest tymczasowo wycofane z ruchu. Oczekują one na naprawy powypadkowe lub usprawnienie, tak jak w przypadku tramwaju z Nowego Sącza.

 

Wagony o długości 32-33 metrów zostały dzisiaj dodatkowo skierowane na linię 9. Dzięki temu, jest ona ponownie po dłuższej przerwie obsługiwana wyłącznie przez tego typu tabor. Pojazdy te obsługują również wszystkie brygady linii: 3, 8, 10, 14, 18 i 22, a także większość brygad linii 24 i 50 oraz trzy brygady linii 52.

 

W związku z takim rozdziałem taboru, nastąpiły zmiany w przydziale brygad pomiędzy zajezdniami. Do zajezdni Nowa Huta przeszła obsługa dwóch brygad linii 9. W zamian zajezdnia Podgórze otrzymała po jednej brygadzie na linii 19 i 20. Na linii 16 pojawiła się trzecia brygada obsługiwana przez wagon EU8N zamiast E1. Również na linii 13 zniknął jeden skład 2x105Na, zamiast którego kursuje Bombardier NGT6. Dalszych zmian w rozdziale taboru można spodziewać się po oddaniu przebudowanego odcinka torowiska Elektromontaż - Wańkowicza. Nastąpi to jednak nie wcześniej niż w okolicach Świąt Bożego Narodzenia. Od tego, gdzie skierowane zostaną linie 1 i 5, a także czy nadal będzie potrzebny do ich obsługi tabor dwukierunkowy, będzie zależeć rozdysponowanie wagonów pomiędzy innymi liniami. W tej chwili na tych typowo nowohuckich liniach dominują bowiem dwukierunkowe wozy GT8N z zajezdni Podgórze.

 

Aby porównać obecny rozdział taboru do stanu sprzed rozpoczęcia wprowadzania wozów Stadler Tango Lajkonik II, trzeba cofnąć się do wiosny 2022 roku. Wówczas na liniach 10 i 22 w dni powszednie kursowały wyłącznie składy E1+c3, a do obsługi linii 8 kierowano krótsze Bombardiery NGT6. Składy 2x105Na można było spotkać nie tylko na linii 13, ale na wszystkich brygadach linii 49 oraz części brygad linii 11. W maju 2022 roku nastąpiło zamknięcie pętli Krowodrza Górka. Pod koniec wakacji otwarto natomiast Trasę Łagiewnicką. Wtedy konieczne było czasowe przeniesienie taboru 32-33 metrowego z linii 3 na linię 10. Na trójce zagościły natomiast dwukierunkowe GT8N. Po otwarciu przebudowanej pętli Krowodrza Górka, na linię 3 powrócił większy tabor, jednak kosztem podgórskich brygad linii 9, 10 i 14. Dopiero teraz udało się uzupełnić te braki. Jednocześnie wzrosła ilość brygad kierowanych do ruchu, ze względu na otwarcie nowej trasy do Górki Narodowej. Podczas dostaw wagonów Stadler Tango Lajkonik II kierowano je sukcesywnie do obsługi linii 8 i 22, a od tegorocznych wakacji również na linie 24 i 52.

 

W kwietniu 2022 roku w dzień powszedni do ruchu wysyłano 32 brygad obsługiwane przez tramwaje z Wiednia oraz 18 brygad pociągów złożonych z wagonów 105Na. Dzisiaj po Krakowie kursowało zaledwie 14 brygad tramwajów wiedeńskich oraz 9 brygad stopiątek. Wiosną 2022 roku po mieście jeździło 60 brygad obsługiwanych przez tabor 32-33 metrowy. Obecnie jest to 112 brygad. Jednocześnie wzrosła rezerwa taborowa na zajezdniach, zwłaszcza w zakresie taboru o długości 26 metrów. Szczególnie bardzo niskie jest wykorzystanie wagonów N8C i N8S. Obsługują one zaledwie 3 brygady na 12 posiadanych wagonów. Duża rezerwa taborowa nie motywuje do szybkiego usprawniania odstawionych tramwajów. Jednocześnie, tabor wysokopodłogowy wciąż musi pozostać w eksploatacji i w minimalnym stopniu wyjeżdżać na miasto, ponieważ będzie potrzebny za dwa lata na otwarcie trasy z ulicy Mogilskiej do Mistrzejowic. Do tego czasu najpewniej nie uda się pozyskać wystarczającej liczby kolejnych nowych wagonów tramwajowych. 

 

PSMKMS & Impuls

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 1010 gości oraz 0 użytkowników.