/** */

Aktualności

Koncepcja linii tramwajowej od Małego Płaszowa do osiedla Złocień

Na stronie internetowej Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie w ramach audytu rowerowego opublikowana została koncepcja linii tramwajowej od Małego Płaszowa do osiedla Złocień. Projektowana trasa będzie liczyć około 5,6 kilometra długości i zakończona zostanie dworcem przesiadkowym pomiędzy komunikacją tramwajową i autobusową.

 

Trwają przygotowania do budowy kolejnej trasy tramwajowej w naszym mieście. Tym razem w ramach audytu rowerowego zaprezentowana została Koncepcja linii tramwajowej od Małego Płaszowa do osiedla Złocień. Projekt zakłada budowę torowiska począwszy od pętli Mały Płaszów w pasie dzielącym ulicy Lipskiej, Jana Surzyckiego, Rybitwy, Christo Botewa, Tadeusza Śliwiaka do skrzyżowania z planowanym przedłużeniem ulicy Domagały. Tu tramwaj ma skręcać na południe i następnie prowadzić wzdłuż ulicy Domagały, po jej wschodniej stronie, aż do planowanej pętli w rejonie skrzyżowania z ulicą Agatową. W ramach koncepcji zaproponowano 10 przystanków: Mały Płaszów, Surzyckiego, Albatrosów, Rybitwy, Nowe Miasto, Półłanki, Śliwiaka, Domagały, Domagały Magazyny i Złocień.

 

Pętla Złocień zlokalizowana ma być prostopadle do ulicy Domagały, na przeciwko skrzyżowania z ulicą Domagały, po północnej stronie osiedla. Zapewne ze względu na kształt działki, zaproponowano specyficzny, podłużny układ pętli z podwójnym przystankiem dla wysiadających i podwójnym przystankiem dla wsiadających oraz aż pięcioma torami postojowymi, które mieścić będą po jednym pociągu tramwajowym. Godne uwagi jest zapewnienie dojścia do pojazdów stojących na pętli, tak aby prowadzący mogli opuścić tramwaje podczas przerwy na końcówce. Tego typu detali brakowało podczas realizowanych w ostatnim czasie inwestycji tramwajowych w naszym mieście. Wewnątrz pętli tramwajowej przewidziano dworzec autobusowy z czterema peronami odjazdowymi.

 

Przebieg tramwaju zaprojektowano w taki sposób, aby z jednej strony maksymalnie wykorzystać rezerwę terenową pod tę inwestycję. Z drugiej strony starano się zminimalizować ingerencję w istniejącą infrastrukturę drogową. W związku z tym, nie przewidziano rozbudowy żadnej drogi. Tramwaj pokonywać ma rzekę Drwinę poprzez most i jest to właściwie jedyny większy obiekt inżynierski, planowany w ramach inwestycji. Dodatkowo, w rejonie węzła Śliwiaka, na skrzyżowaniu ulicy Śliwiaka z planowanym przedłużeniem ulicy Domagały, przewidziano również ewentualną zabudowę w przyszłości układu rozjazdów dla torowiska tramwajowego w kierunku Brzegów.

 

Głównym zastrzeżeniem, jaki można mieć do przygotowanej koncepcji, jest zakończenie linii tramwajowej na obrzeżach osiedla Złocień. W mojej ocenie torowisko powinno przebiegać przez osiedle i dochodzić do zbudowanego niedawno przystanku kolejowego Kraków Złocień. Wówczas utworzony zostałby węzeł przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia, a tramwaj dodatkowo przyciągałby mieszkańców z rejonu Starego Bieżanowa.

 

Pełna dokumentacja koncepcji wraz z opisem technicznym i wszystkimi rysunkami dostępna jest tutaj.

Komentarze  

 
+7 #1 Wypalacz Rafał 2024-05-07 21:06
Tylko trochę szkoda że nie podjęto próby doprowadzenia trasy tramwajowej gdzieś bliżej przystanku kolejowego - choćby i jakąś okrężną trasą, np. wzdłuż estakady S7.
Odnośnie dojścia do tramwajów stojących na torach postojowych pętli, poza przystankami, to takie dojścia niedawno zrobiono na pętli Górka Narodowa.
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 1214 gości oraz 1 użytkownik.