/** */

Aktualności

Ruszył 22. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej

Dziś rozpoczął się 22. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Przez wszystkie wakacyjne niedziele oraz dodatkowo 15 sierpnia, aż do niedzieli 22 września, będzie można podróżować po Krakowie historycznymi tramwajami, a w wybranych terminach dodatkowo autobusami. Już na starcie byliśmy dziś świadkami pierwszego tegorocznego debiutu.

 

Krakowska Linia Muzealna funkcjonuje w naszym mieście od 2003 roku. Właśnie wtedy w okresie wakacyjnym po raz pierwszy na ulice Krakowa wyjechały historyczne wagony tramwajowe, by kursować na jednej z brygad linii 2. Początkowo jeździł tylko jeden skład N+ND - 20+538. W kolejnych latach można było odbyć podróż zabytkowymi pojazdami również na liniach 7 i 18. Po czterech latach kursowania na normalnych liniach, udało się uruchomić dla historycznego taboru specjalną, dedykowaną linię tramwajową numer 0. Od tego czasu co roku kursuje ona w wakacyjne niedziele na trasie z ulicy św. Wawrzyńca na Cichy Kącik. W ramach Krakowskiej Linii Muzealnej uruchamiane są także kursy historycznego taboru tramwajowego między innymi do Nowej Huty, jak również specjalne linie autobusowe, do obsługi których kierowane są zabytkowe pojazdy. Dwudziesty drugi sezon zapowiada się jeszcze ciekawiej niż poprzednie.

 

Nowy sezon Krakowskiej Linii Muzealnej tradycyjnie otworzył najstarszy krakowski skład tramwajowy SN1+PN3 - 37+555. Tym razem obyło się bez problemów na pierwszym kursie, które miały miejsce w latach poprzednich. Historyczny pociąg bez większy problemów dotarł z pętli Dajwór na Cichy Kącik. 40 minut później w drogę na linii 0 po raz pierwszy wyjechał tegoroczny debiutant. Znany nam dobrze gdański wóz Ring numer 272 poprowadził doczepę Wismar numer 506, której odbudowa zakończyła się w tym roku. Chociaż tramwaj ten nigdy nie kursował po Krakowie, a pierwowzory zostały wyprodukowane dla Tramwajów Szczecińskich w 1930 roku, krakowskie MPK zdecydowało się dołączyć ten pojazd do posiadanej kolekcji historycznego taboru, przy okazji odnowy podobnego wozu dla poznańskiego MPK. Tamten pojazd trafił do stolicy Wielkopolski w zeszłym roku. Tramwaje te wyróżniały się posiadaniem obniżonego wejścia, zlokalizowanego w środkowej części pudła. Dzięki temu, łatwiej było wejść pasażerom do pojazdu na przystankach. Takie rozwiązanie w 1930 roku było zdecydowanie nowatorskie.

 

Skład złożony z gdańskiego wagonu silnikowego i szczecińskiej doczepy miał wykonać dziś tylko dwa kółka na linii 0. Popołudniu jednak awarii uległ skład SN1+PN3 - 37+555, który zepchnięto na pętlę Prokocim. W rezultacie zawrócono zjeżdżający do zajezdni w Nowej Hucie skład Ring+Wismar - 272+506, który powrócił na linię 0 i wykonał dwa pozostałe kółka. Dzięki temu było więcej czasu, aby odbyć podróż debiutującym wagonem i jednocześnie wykonać jego zdjęcia w promieniach popołudniowego słońca.

 

Za tydzień na ulice Krakowa ponownie wyjedzie linia 0. Jednocześnie, już w przyszłą niedzielę po raz pierwszy w tym roku w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej, będzie można odbyć podróż historycznymi autobusami.

Skład SN1+PN3 -...
Skład SN1+PN3 -...
Skład Ring+Wism...
Odnowiona docze...
Wnętrze doczepy...
Skład Ring+Wism...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 1256 gości oraz 1 użytkownik.