Aktualności
Krakowskie MPK ponownie chce kupić do 90 nowych tramwajów
- Kategoria: Aktualności
- Opublikowano: piątek, 02, sierpień 2024 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 726
Krakowskie MPK ponownie ogłosiło trzy przetargi na zakup w sumie do 90 wagonów tramwajowych. Podobnie, jak w pierwszym postępowaniu, poszukiwani są oferenci zamierzający dostarczyć wagony jedno i dwukierunkowe o długości 32-34 metrów oraz jednokierunkowe o długości 42-45 metrów.
Przypomnijmy po raz kolejny, że w dniu 19 grudnia ubiegłego roku krakowskie MPK rozpoczęło poszukiwania dostawców jedno i dwukierunkowych wagonów tramwajowych. Ogłoszono wówczas postępowania przetargowe dotyczące pozyskania w sumie do 90 pojazdów, w tym 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 32-34 metrów, 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 32-34 metrów i 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 42-45 metrów. Termin składania ofert początkowo wyznaczono na dzień 2 lutego 2024 roku. Był on jednak kilkukrotnie przekładany. Ostatecznie otwarcie ofert nastąpiło 24 czerwca bieżącego roku. Niestety, od razu było widać, że raczej nie należy spodziewać się pozytywnego zakończenia żadnego z postępowań. Do konkursu przystąpiło bowiem tylko dwóch oferentów: Konsorcjum Stadler Polska i Stadler Środa oraz Bozankaya Otomotiv Makina Imalat Ithalat Ve Ihracat SA. Firma Stadler złożyła dwie oferty na wagony o długości 32-34 metrów. Turecki producent złożył natomiast oferty we wszystkich trzech postępowaniach. Każda ze złożonych ofert przekraczała zaplanowany budżet zamawiającego. W dniu 17 lipca oficjalnie poinformowano o unieważnieniu całego przetargu. Oferty tureckiego producenta zostały unieważnione ze względu na niespełnienie wymogów, natomiast firmy Stadler z uwagi na przekroczenie budżetu zamawiającego. Firma Stadler oczekiwała zapłaty za wagony niemal dwukrotnie większej, niż na realizację zamówienia planowało przeznaczyć krakowskie MPK.
Już wtedy krakowskie MPK zapowiedziało ponowne ogłoszenie przetargu na nowe tramwaje. Tak, jak w pierwszym postępowaniu, zamówienie podzielono na trzy osobne zadania:
- do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 32-34 metrów;
- do 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 32-34 metrów;
- do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 42-45 metrów.
W stosunku do pierwszego przetargu, zmieniono liczbę wagonów z zamówienia podstawowego. W każdym z postępowań jest to 15 wozów plus 15 wagonów w opcji. Pierwotnie było to 10 pojazdów. Zwiększono też na 28 miesięcy termin dostarczenia pierwszego wagonu. Wcześniej były to 22 miesiące.
Oferty we wszystkich postępowaniach można składać do dnia 7 października 2024 roku. W tym samym dniu zaplanowano otwarcie ofert, jednak znając dotychczasowe doświadczenia w tym zakresie, niemal na pewno nie nastąpi to w tym terminie. Złożone oferty będą oceniane według identycznych kryteriów, jak w pierwszym przetargu:
- cena - waga 50;
- okres gwarancji - waga 6;
- zużycie energii - waga 6;
- ilość członów wagonu - waga 4;
- parametry techniczne - waga 34.
Czy zmienione parametry skłonią innych producentów do udziału w postępowaniu? W pierwszym przetargu zabrakło dużych krajowych producentów, jak bydgoska PESA czy poznański Modertrans.
Krakowskie MPK informuje, że ostateczna liczba zamówionych tramwajów będzie zależna od poziomu uzyskanych, zewnętrznych źródeł finansowych oraz cen tramwajów uzyskanych w wyniku postępowania. Spółka złożyła wniosek o dofinansowanie w programie FEnIKS oraz Krajowym Planie Odbudowy. Miejski operator zakłada, że instytucje finansujące do końca 2024 roku rozpatrzą i zawrą umowy o dofinansowanie, co umożliwi zawarcie umów realizacyjnych na zakup tramwajów i ich dostawę w latach 2026 - 2027. Zakup nowych tramwajów ma pozwolić na wycofanie z ruchu wszystkich tramwajów bez niskiej podłogi. Dzięki temu po zakończeniu dostaw, cała tramwajowa flota krakowskiego MPK będzie złożona wyłącznie z pojazdów niskopodłogowych, wyposażonych w klimatyzację i system informacji pasażerskiej.