Aktualności
Jednostki SD85 zaczęły docierać do Krakowa
- Kategoria: Aktualności
- Opublikowano: niedziela, 15, wrzesień 2024 18:45
- PSMKMS
- Odsłony: 1071
Od wczoraj, spalinowe zespoły trakcyjne SD85, należące do SKPL Cargo i realizujące przewozy dla PKP Intercity, zaczęły regularnie przyjeżdżać do Krakowa. Skład złożony z dwóch jednostek przyjeżdża rano z Zagórza jako pociąg Wetlina, natomiast w drogę powrotną wyrusza w godzinach wieczornych.
Spółka SKPL Cargo zakupiła w 2020 roku 32 dwuczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne serii DM90, które od drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku były eksploatowane przez koleje holenderskie. Pierwsze cztery jednostki zostały przetransportowane do Polski pod koniec listopada tego roku. Od tego czasu trwały prace związane z ich dostosowaniem do poruszania się po polskich torach i uzyskaniem wszystkich niezbędnych zezwoleń. Dopuszczenie do ruchu pierwszych pojazdów udało się uzyskać dopiero w dniu 23 lutego 2024 roku i to pomimo faktu, że pojazdy te na wysokości 198 cm od główki szyny są o 2,5 cm szersze od standardowych, polskich pociągów.
W trakcie mijającego weekendu jednostki SD85 po raz pierwszy skierowane zostały do liniowej eksploatacji na dalekobieżnej trasie. Wcześniej realizowały bowiem przewozy dla Przewozów Regionalnych na trasach lokalnych w Bieszczadach. Teraz przejęły one obsługę pociągu TLK Wetlina, który na zlecenie PKP Intercity, jest obsługiwany przez SKPL Cargo. W sobotę 14 września skład SD85 wyruszył z Krakowa o godzinie 18:36, by dotrzeć do Zagórza o 22:48. Dzisiaj rano, holenderskie jednostki wyjechały w drogę powrotną z Zagórza o 5:25, by przybyć na dworzec Kraków Główny o 9:45. Połączenie obsługiwane jest przez skład SD85 - 003+004. Jednostki te mają kursować na stałe na tej trasie.
Składy SD85 zastąpiły znacznie starsze spalinowe zespoły trakcyjne SN84, które wyprodukowane zostały w pierwszej połowie lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Nowe jednostki zapewniają większy komfort podróży. Mają klimatyzowany przedział pasażerski. Skład dwóch SD85 jest też dłuższy i pojemniejszy, niż jeden SN84. Na razie, holenderskie pociągi kursują na trasie z Krakowa do Zagórza. Od początku października mają jednak przejąć obsługę połączenia z Krakowa do Jeleniej Góry. Będzie je można więc zobaczyć nawet na Dolnym Śląsku.
Jeśli spalinowe zespoły trakcyjne SD85 się sprawdzą, mogą przyczynić się do prawdziwej rewolucji na polskich szlakach kolejowych, niewyposażonych w sieć trakcyjną. Dzięki łączeniu wielu jednostek, można będzie dość swobodnie dopasowywać długość składu do potrzeb przewozowych. Pociągi te mają więc szansę sprawdzić się na wielu szlakach, a liczba sprowadzonych składów daje ku temu spore możliwości.
Komentarze