/** */

Aktualności

Linia 278 przestaje kursować do Krzeszowic

Jedna z najbardziej zakręconych i jednocześnie do dzisiaj najdłuższa linia aglomeracyjna funkcjonująca w ramach Komunikacji Miejskiej w Krakowie, od wtorku 17 września, przejdzie niestety do historii. Kursująca po gminie Zabierzów linia 278, po blisko dwudziestu latach, przestanie docierać do Krzeszowic.

 

Linia 278 uruchomiona została w dniu 1 lipca 2005 roku wraz z innym połączeniem aglomeracyjnym, obsługującym gminę Zabierzów. Powstała wówczas również linia 268 do Karniowic. Jednak to linia 278 od początku wyróżniała się skomplikowaną trasą i długością, która przed jutrzejszym jej skróceniem wynosiła aż 37,98 kilometra w jednym kierunku i 38,43 kilometra w drugą stronę. Czas przejazdu w jedną stronę dochodził do 70 minut. Kierowców na trasie czekały co najmniej trzy istotne punkty, w których łatwo było o pomyłkę. Najpierw w drodze z Brzezia trzeba było wykonać wjazd kieszeniowy do przystanku Zabierzów Młyn. Następnie nie zapomnieć przejechać przez Kobylany. Jednak największą trudność sprawiał właściwy przejazd po pętli pomiędzy Rudawą i Radwanowicami z obsługą w odpowiednim momencie przystanku Rudawa Rynek.

 

Nie dziwi więc fakt, że gdy po raz pierwszy przemierzałem w dniu 1 lipca 2005 roku trasę nowej linii, kierowcy prowadzącemu autobus linii 278 towarzyszyło dwóch kolegów z mapą z zaznaczonym przebiegiem trasy. Niestety, to konsylium i tak się pomyliło. Za przystankiem Pisary Dąbrówki przejechali skręt w prawo w kierunku Radwanowic i trzeba było trochę cofnąć autobus. Linię 278 od początku obsługiwała zajezdnia Wola Duchacka lub Bieńczyce. Płaszowskie autobusy tam się nie zapuszczały. Stąd zrodziła się swoista legenda, że gdy pewnego dnia nieopatrznie zrobiono łączenie którejś płaszowskiej brygady, tak że trzeba było wykonać jedno kółko na linii 278, kierowcy masowo zgłaszali urlop na żądanie, mając przed sobą perspektywę takiej dniówki. Łączenie trzeba było więc szybko zmienić.

Autobus Jelcz M...
Autobus Jelcz M...

Linia 278 od początku docierała do Krzeszowic, które jednak przez cały okres funkcjonowania tego połączenia, nie dopłacały do niego. Czyniła to gmina Zabierzów, której zależało na zapewnieniu dojazdu swoich mieszkańców do tego miasta. Brak finansowania był jedną z przyczyn, dla której zdecydowano się ostatecznie skrócić trasę linii 278. W jej miejsce gmina Zabierzów uruchomiła własne gminne połączenie.

 

W związku z tym, od wtorku 17 września zostanie wprowadzona zmiana stałej trasy linii 278: Bronowice Małe – … – przystanek Brzezie Kulka – Bolechowice: ulica Zielona (bez wjazdu do Zabierzowa i obsługi przystanków Bolechowice Zielona oraz Zabierzów Młyn) – przystanek Bolechowice Zielona Mała – … – przystanek Rudawa Rynek – Rudawa: Niepodległości – Polaczka – Pisary: Pisarskiego – Kasztanowa – Radwanowice: Krzeszowicka – 21 Lipca – Radwanowice Pętla. W skutek korekty przebiegu trasy, nastąpią poniższe zmiany w obsłudze przystanków:

 

  • przystanki: Bolechowice Zielona, Zabierzów Młyn, Rudawa 21 Lipca oraz wszystkie na odcinku Rudawa PKP – Krzeszowice Dworzec Autobusowy pozostaną bez obsługi przez linię 278 (przystanek Rudawa 21 Lipca będzie nadal obsługiwany na trasie czasowo zmienionej podczas remontu wiaduktu w miejscowości Rudawa);
  • przystanki na odcinku Rudawa Szkoła – Radwanowice Pętla na nowej stałej trasie będą obsługiwane w kierunku przeciwnym do dotychczasowej trasy (Uwaga! Na trasie czasowo zmienionej podczas remontu wiaduktu w miejscowości Rudawa będą obsługiwane w taki sposób jak dotychczas).

 

Na tym jednak nie koniec zmian. W tym samym dniu, od wtorku 17 września, rozpocznie się równocześnie remont wiaduktu w ciągu ulicy Stanisława Polaczka w miejscowości Rudawa. W związku z tym, na terenie miejscowości: Rudawa, Radwanowice, Pisary i Młynka zostaną wprowadzone następujące zmiany w funkcjonowaniu linii 278:

 

  • będzie kursować po następującej zmienionej trasie w obu kierunkach: Bronowice Małe – … – przystanek Brzezie Kulka – ulica Zielona – przystanek Bolechowice Zielona Mała – … – przystanek Rudawa Rynek – ulica Niepodległości – ulica 21 Lipca – Radwanowice Pętla – ulica 21 Lipca – ulica Krzeszowicka – ulica Kasztanowa – ulica Dworska – ulica Pisarska – ulica Krakowska – ulica Kalwaryjska – Młynka Pętla;
  • bez obsługi pozostaną przystanki: Bolechowice Zielona, Zabierzów Młyn, Rudawa Szkoła, Pisary Mleczna, Pisary Akacjowa;
  • para przystanków Pisary Dwór zostanie przeniesiona na ulicę Dworską w Pisarach;
  • na zmienionym odcinku trasy będą dodatkowo obsługiwane przystanki: Rudawa 21 Lipca, Młynka Dolna, Młynka Kalwaryjska, Młynka Pętla;
  • linia nie będzie obsługiwać przystanku Nawojowa Góra Pisarska.

 

Linia 278 przestanie tym samym być najdłuższym połączeniem autobusowym, funkcjonującym w ramach Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Jej trasa nie będzie już tak zakręcona. A krakowskie autobusy po blisko 20 latach przestaną docierać do Krzeszowic.

Autobus Mercede...
Autobus Mercede...
Autobus Mercede...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 211 gości oraz 1 użytkownik.