Aktualności
Pociąg Wolności 2024 przemierzył Dolinę Popradu
- Kategoria: Aktualności
- Opublikowano: poniedziałek, 11, listopad 2024 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 556
Dolinę Popradu przemierzył dziś tradycyjny Pociąg Wolności, złożony z parowozu Ty42-107 i historycznych wagonów pochodzących ze Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce. Był to ostatni tegoroczny przejazd, zorganizowany przez Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w ramach projektu Małopolskich Szlaków Turystyki Kolejowej.
Od kilku lat w dniu 11 listopada z okazji Święta Niepodległości Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei organizuje Pociąg Wolności, zestawiony z parowozu i historycznych wagonów pochodzących ze Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce. Wcześniej przejazd odbywał się po trasie linii kolejowej numer 104 z Nowego Sącza do Chabówki. Ze względu na prowadzoną przebudowę tej trasy, od kilku lat historyczne pociągi w listopadzie poruszają się linią kolejową przez dolinę Popradu, czyli z Nowego Sącza przez Piwniczną Zdrój i Muszynę do Krynicy. Podobnie było dzisiaj. Tym razem zabytkowy skład poprowadził niezastąpiony parowóz Ty42-107. Przez cały dzień nad Sądecczyzną panowała piękna pogoda. Nie dziwi więc fakt, że nie tylko sam pociąg był wypełniony po brzegi, ale również wzdłuż trasy pojawiło się wiele fotografujących go osób.
Dzisiejszy przejazd był niestety ostatnim, organizowanym w ramach tegorocznej, X edycji Małopolskich Szlaków Turystyki Kolejowej. W tym roku przygotowano 12 przejazdów, których organizację dofinansowały władze Województwa Małopolskiego w ramach programu Małopolska Gościnna. Dodając do tego dwa inne wydarzenia, gdy historyczny pociąg zorganizowany został na trasie z Chabówki do Żywca i ze Skawiny do Spytkowic, były to jedyne tegoroczne przejazdy zabytkowymi składami, prowadzonymi parowozem w naszym regionie.
W tym roku PKP Cargo, które boryka się z trudną sytuacją finansową, nie zorganizowało tradycyjnych wakacyjnych przejazdów retro. Pogłębiło to jeszcze dodatkowo kryzys, z jakim boryka się normalnotorowa kolej muzealna w naszym kraju. Z początkiem roku w Polsce nie było żadnego czynnego parowozu. Potem sytuacja nieznacznie się poprawiła, ale i tak wciąż czynne normalnotorowe parowozy można policzyć na palcach jednej ręki. W tym wszystkim, jedyne pozytywne wiadomości docierają na szczęście ze Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce. Pomimo trudnej sytuacji PKP Cargo, nieustannie prowadzi prace przy utrzymaniu i odnowie historycznego taboru kolejowego. W ostatnim czasie pochwalono się remontowanymi parowozami Ty2-911 i TKt48-191. Miejmy nadzieję, że zobaczymy je w przyszłym roku na małopolskich szlakach kolejowych.