/** */

Aktualności

Ogłoszono przetarg na budowę nowej linii kolejowej z Podłęża do Gdowa

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na realizację odcinka nowej linii kolejowej z Podłęża do Gdowa. Nowy szlak będzie elementem całej trasy kolejowej, która prowadzić będzie z Podłęża na południe w rejon Szczyrzyca, gdzie zlokalizowane zostanie rozwidlenie w kierunku Chabówki i Nowego Sącza. Inwestycja docelowo skróci czas dojazdu pociągiem z Krakowa do Nowego Sącza czy Zakopanego.

 

Plan budowy nowej trasy kolejowej z Podłęża na południe do linii kolejowej numer 104, prowadzącej z Chabówki do Nowego Sącza, istnieje od dziesięcioleci. W ostatnich latach w końcu doprowadzono do realizacji tego projektu. W pierwszej kolejności wybrano wykonawców modernizacji istniejącego torowiska kolejowego. Obecnie roboty prowadzone są pomiędzy Chabówką i Rabką Zaryte oraz Nowym Sączem i Limanową. W przypadku tego drugiego odcinka, w Nowym Sączu realizowany jest nowy most na Dunajcu, natomiast w rejonie Męciny najdłuższy tunel kolejowy w naszym kraju o długości około 3,75 kilometra, który zostanie wykonany przez dwie tarcze TBM. Docelowo, z linii kolejowej numer 104 zmodernizowane zostaną odcinki z Chabówki do Kasiny Wielkiej oraz z Nowego Sącza do Tymbarku. Na znacznej długości torowisko poprowadzone zostanie w nowym śladzie, a sama linia będzie zelektryfikowana i dostosowana do poruszania się pociągów z prędkością do 120 km/h.

 

Modernizacja linii kolejowej numer 104 to jednak tylko część inwestycji. Najważniejszym elementem jest budowa zupełnie nowej linii kolejowej z Podłęża przez Gdów w rejon Szczyrzyca, gdzie będzie się rozwidlać w kierunku Kasiny Wielkiej oraz Tymbarku. Nowa trasa liczyć ma 58 kilometrów długości. Ogłoszony właśnie przetarg dotyczy budowy pierwszego odcinka od Podłęża do Gdowa. Nowa trasa będzie zaczynać się przed Podłężem. Torowisko zostanie dołączone zarówno do linii kolejowej E-30 od strony Krakowa, jak i do tak zwanej dużej obwodnicy kolejowej Krakowa, czyli linii prowadzącej przez Nową Hutę. Nowa trasa po przekroczeniu autostrady A4 skieruje się na południe. Oprócz stacji w Gdowie powstanie nowa stacja Podłęże Bałachówka oraz przystanki w Zagórzu koło Niepołomic i Wiatowicach. Tory prowadzić będą po licznych obiektach inżynierskich, w tym liczącym około 900 metrów tunelu. Dzięki temu, pociągi pasażerskie osiągnąć prędkość do 160 km/h, natomiast towarowe do 120 km/h. Cały odcinek ma być gotowy do 2029 roku i będzie kosztował około 2,3 mld złotych.

 

Dzięki realizacji całej inwestycji, skróci się czas podróży koleją z Krakowa w kierunku Nowego Sącza, Muszyny i Krynicy, jak również Zakopanego. Jednocześnie, południowa część Małopolski zyska szybki i niezawodny środek transportu do stolicy województwa i dalszych części kraju. Ułatwiony zostanie też transport towarów na Słowację przy pomocy kolei. Szacuje się, że podróż z Gdowa do Krakowa zajmie pociągiem nawet 30 minut, natomiast z Nowego Sącza około 60 minut, a do Zakopanego około 90 minut.

 

Jeszcze w tym roku ogłoszone zostaną pozostałe przetargi na realizację nowej trasy od Gdowa w kierunku Szczyrzyca. Trwają natomiast postępowania przetargowe na dwa inne odcinki tej linii: Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale i Szczyrzyc – Tymbark. Cała trasa ma być gotowa w 2030 roku. Jest to największy projekt inwestycyjny PKP PLK S.A. na południu naszego kraju. Więcej o projekcie można przeczytać tutaj.

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 152 gości oraz 0 użytkowników.