Aktualności
Coraz mniej składów 105Na na ulicach Krakowa - część IV
- Kategoria: Aktualności
- Opublikowano: czwartek, 31, październik 2013 22:00
- PSMKMS
- Odsłony: 2989
Już po raz czwarty piszemy o coraz mniejszej liczbie pociągów 105Na na ulicach Krakowa. Jutrzejszy dzień Wszystkich Świętych, a także 2 i 3 listopada, kolejny raz pokażą, że popularne niegdyś „stopiątki” zeszły już praktycznie na margines, nawet wówczas, gdy zapotrzebowanie na pojemne pociągi tramwajowe jest największe.
O zmniejszającej się ilości składów 105Na na ulicach Krakowa informowaliśmy wielokrotnie. Dobiega kres eksploatacji tego niegdyś najpopularniejszego tramwaju nie tylko na ulicach Krakowa, ale w wielu innych polskich miastach. Do niedawna mało kto by przypuszczał, że w dzień Wszystkich Świętych na ulice Krakowa nie wyjedzie żaden liniowy pociąg 2x105Na. Jeszcze w ubiegłym roku składy 105Na w dniu 1 listopada obsługiwały część brygad linii numer 2, 4, 9, 15, a także wszystkie brygady linii 84. W tym roku natomiast w dniu 1 listopada na żadną linię nie zostanie wystawiony pociąg 2x105Na. Składy „stopiątek” będą jedynie pełnić funkcję rezerw.
Również dominująca rola pociągów 3x105Na na dodatkowych liniach obsługujących cmentarze zostanie w tym roku uszczuplona. Wprawdzie liczba składów trójwagonowych nie ulegnie zmianie w stosunku do roku ubiegłego, gdy po raz pierwszy nie połączono żadnego dodatkowego pociągu 3x105Na, to w tym roku część dodatkowych linii będzie obsługiwana po raz pierwszy przez wozy NGT8. Najnowsze tramwaje niskopodłogowe będą kursować na liniach numer 81, 82 i na sześciu brygadach linii 84. Pociągi 3x105Na skierowane będą natomiast na pozostałą część brygad linii 84, a także na wszystkie brygady linii numer 83, 85 i 87.
Krakowianie wybierający się tramwajami na groby swoich bliskich powinni być zadowoleni z takiego rozdysponowania taboru. Przede wszystkim spora część kursów będzie obsługiwana przez tabor niskopodłogowy. Ponadto, na żadnej z linii nie pojawią się mniejsze pociągi 2x105Na. Dodatkowo, po latach przerwy powrócą trójskłady na linię numer 87, na której ostatnio dominowały pociągi E1+c3, co było zdecydowanie chybionym rozwiązaniem.
Jeśli chodzi o inne rodzaje taboru, to wozy NGT6 skierowane będą do obsługi części brygad linii 2 oraz linii 3, 8, 14, 18, 23 i 50. Wozy EU8N pojawią się na linii numer 2, 3, 20, a także na linii numer 14. Wagony N8S i GT8S będą obsługiwać wyłącznie linię numer 9, a wozy E1 solo tradycyjnie 16 i 21. Pociągi E1+c3 wyjadą na linie numer 1, 4, 10, 22, 52 i 86. Dodatkowo, wóz 405N-Kr zadebiutować ma na linii numer 86.
Do obsługi wspomnianych linii numer 83, 85, 87 oraz trzech brygad linii 84 niezbędne będzie 28 składów trzywagonowych. MPK dysponuje obecnie 32 pociągami tramwajowymi tego typu. Mimo, że jest to dość duże wykorzystanie, raczej nie powinniśmy spodziewać się połączenia dodatkowych trójskładów.
Po dniu Wszystkich Świętych być może czeka nas kolejna korekta rozdziału taboru. Składy 105Na, które przez ostatnie kilka miesięcy kursowały na linii numer 10, zostały z niej ostatnio zdjęte i przeniesione na linię numer 9, na której dominują obecnie tylko w dni powszednie. Być może „stopiątki” na ostatnie miesiące eksploatacji przeniesione zostaną na jeszcze inną linię, na której dotychczas praktycznie nigdy nie kursowały. Czy się tak stanie, przekonamy się już niedługo. Jednocześnie, dość duża rezerwa wagonów już w tej chwili pozwala MPK w niedalekiej przyszłości na kolejne kasacje wagonów 105Na.
PSMKMS & Impuls
Komentarze
W niedzielę 3.11 składy stopiątek dobrze by się sprawdziły na 87 czy 85, bo frekwencja będzie mniejsza (choćby ze względu na deszczową pogodę).