/** */

Rugby L (Durant) - 19

Jest najstarszym i zarazem jednym z najciekawszych autobusów zachowanych w Polsce. Wyprodukowany został w 1929 roku. Swoim wyglądem zachwycał już wtedy, gdy nie mógł jeszcze samodzielnie przemieszczać się. W czerwcu 2010 roku już o własnych siłach na ulice Krakowa powrócił Rugby L, bardziej znany pod nazwą Durant.

 

Pod koniec lat dwudziestych ubiegłego wieku, wytwórnie amerykańskie oferowały w Europie gotowe pojazdy lub kompletne podwozia do zabudowy potrzebnego nadwozia. Taka sytuacja możliwa była dzięki znacznemu obniżeniu kosztów produkcji za oceanem. Wśród firm, których oferty pojawiły się na polskim rynku, był również koncern Durant Motor Corporation. 

 

W 1929 roku Krakowska Miejska Kolej Elektryczna zdecydowała się zakupić w krakowskim przedstawicielstwie firmy 12 pojazdów Rugby L. Autobusy te posiadały duże dwuosiowe podwozie, osadzone na pojedynczych kołach. Napędzane były przez sześciocylindrowy silnik. Zabudowę nadwozi zlecono krakowskiej Pierwszej Wytwórni Autokaroserii i Powozów Orlicki i S-ka. 

 

Niestety, ze względu na stan ówczesnych dróg, a także samą technologię wytwarzania, żywot pojazdów z tamtego okresu był bardzo krótki. Autobusy w ciągu trzech - pięciu lat musiały być wycofywane z ruchu i zastąpione przez nowe. Ostatnie Duranty zniknęły z krakowskich ulic wraz z zakończeniem II wojny światowej, jednak jeden przebudowany pojazd powrócił do Krakowa i był użytkowany jeszcze do końca lat pięćdziesiątych. 

 

Jedyny Durant, który dotrwał do czasów współczesnych, noszący numer 19, zakupiony został w 1929 roku. Trzy lata później, w sierpniu 1932 roku sprzedano go firmie transportowej z Poronina, która eksploatowała go na trasie do Zakopanego. Wraz z wybuchem drugiej wojny światowej, pojazd został częściowo rozebrany i ukryty w drewutni. Tak przeczekał aż do 1987 roku. Rozpoczęta renowacja przez prywatnego właściciela, dobrze zachowanego pojazdu, nigdy nie została zakończona. Po latach starań, w 2006 roku autobus powrócił do pierwszego właściciela czyli obecnego MPK S.A. w Krakowie. Niemal natychmiast podjęte zostały gruntowne prace remontowe, które przeprowadzane były w zajezdni Wola Duchacka. Ogromny wysiłek włożony w doprowadzenie Duranta do stanu pierwotnego przyniósł niesamowity efekt, który wszyscy mogli zobaczyć w dniu 4 lipca 2008 roku podczas prezentacji w zajezdni Podgórze. Pełnię szczęścia udało się osiągnąć prawie dwa lata później. W czerwcu 2010 roku Rugby L numer 19 po wielu latach powrócił na ulice Krakowa i to o własnych siłach!   

 

Dane techniczne
Typ Rugby L (Durant ) - 19
Rok produkcji 1929
Długość [mm]  5200
Szerokość [mm] 2000
Wysokość [mm] 2350
Rozstaw osi [mm] 3300
Masa pojazdu [kg] 2100
Liczba miejsc siedzących 13
Liczba miejsc stojących -
Typ silnika Rugby, benzynowy
Moc silnika [kW] 33
Konstrukcja nośna ramowa
Prędkość maksymalna [km/h]

50

Durant prezentu...
Durant podczas ...
Durant podczas ...
Durant podczas ...
Zdjęcie wykonan...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 195 gości oraz 0 użytkowników.