/** */

Ikarus 280 - 34260 i 24575

Autobusy marki Ikarus kursowały po ulicach Krakowa od 1981 do 2007 roku. W naszym mieście eksploatowane były zarówno pojazdy krótkie, czyli Ikarusy 260, jak i przegubowe Ikarusy 280. Po wycofaniu ich z ruchu, zachowane zostały cztery autobusy tego typu, w tym dwa w wersji 260 oraz dwa w wersji 280.

 

Gdy pojawiła się możliwość zakupu nowoczesnych pojazdów w naszym kraju po 1989 roku, popularne węgierskie przegubowce zaczęły stopniowo znikać z krakowskich ulic. Najpierw zakończono eksploatację krótkich Ikarusów. Do celów muzealnych zachowany został jeden z ostatnich czynnych egzemplarzy, wóz o numerze PH118. Pojazd ten przez wiele lat przebywał w garażach przy ulicy św. Wawrzyńca. Potem trafił do hali dawnej zajezdni w Czyżynach, gdzie oczekiwał lepszych czasów.

 

W 2013 roku sprowadzono do Krakowa jeden z warszawskich Ikarusów 260. Pojazd w pierwszej połowie 2015 roku przeszedł remont, dzięki czemu już w krakowskich barwach został zaprezentowany w dniu 27 września 2015 roku podczas parady z okazji 140-lecia funkcjonowania Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Autobus otrzymał numer taborowy 45151. Więcej o tym pojeździe można przeczyta tutaj.

 

Wróćmy jednak do Ikarusów 280. Przegubowe pojazdy tego typu woziły krakowian kilka lat dłużej. Mimo to, jeszcze w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku do celów muzealnych zdecydowano się zachować pierwszego Ikarusa 280 numer 34101. Pojazd ten przez wiele lat stał w Muzeum Inżynierii Miejskiej. W 2004 roku przeniesiono go do zajezdni Wola Duchacka, skąd w 2005 roku trafił niestety na złom. Inne przegubowe Ikarusy wciąż pozostawały w ruchu.

 

Dopiero we wrześniu 2007 roku, po półrocznej służbie na linii 719 podczas remontu trasy tramwajowej na Krowodrzę oraz znacznie krótszej pracy na linii 704, zastępującej tramwaje pomiędzy Rondem Mogilskim a Rondem Czyżyńskim, zakończono eksploatację Ikarusów 280 w Krakowie. Ostatni z nich, noszący numer DK280 i przemalowany rok wcześniej w historyczne, biało-czerwone barwy, w dniu 24 września 2007 roku wyjechał na pożegnalny kurs na linię numer 179. Pojazd po szczycie porannym po raz ostatni zjechał do zajezdni Wola Duchacka. Jednak to nie ten Ikarus zachowany został dla przyszłych pokoleń.

 

Kilka dni później, 6 października 2007 roku, krakowscy miłośnicy pożegnali te zasłużone autobusy podczas finału cyklu imprez "IKARUSEM ekstremalnie". Pasjonaci komunikacji w ostatni kurs wybrali się Ikarusem numer DK260. Jak się później okazało, pojazd ten znajdował się w najlepszym stanie i to właśnie on przeznaczony został do zachowania jako zabytkowy. We wrześniu 2009 roku węgierski przegubowiec zyskał charakterystyczne, biało-czerwone malowanie i w takich barwach został zaprezentowany na wystawie zorganizowanej w dniu 26 września 2009 roku na Małym Rynku z okazji obchodów Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu.

 

Ikarus 280 numer DK260 dołączył do bogatego zbioru zabytkowych autobusów komunikacji miejskiej, będącego w posiadaniu krakowskiego MPK. Pojazd ten odtąd można zobaczyć najczęściej podczas obsługi linii specjalnych, uruchamianych w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej lub Nocy Muzeów.

Ikarus 280 nume...
Ikarus 280 nume...
Zabytkowy już I...
Na linii pospie...
Na linii 132 na...
Na linii 105 na...

Na przełomie 2014 i 2015 roku, Ikarus 280 numer DK260 przeszedł remont wnętrza. W pracach uczestniczyli między innymi członkowie Krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych. Dzięki ich wysiłkowi, autobus odzyskał wiele oryginalnych elementów, w tym numer taborowy 34260.

Oryginalny krak...
Ikarus 280 nume...
Ikarus 280 nume...

W 2012 roku krakowskie MPK zakupiło autobus Ikarus 280 numer 015, pochodzący z MPK Siedlce. Pojazd ten posłużyć miał jako dawca części dla wozu numer DK260. Części udało się pozyskać, natomiast sam siedlecki Ikarus okazał się być w stanie na tyle dobrym, że pozostawiono go pozostawić, jako czynny pojazd historyczny. W tym celu autobus pomalowany został w jasnoniebieskie barwy, z jakimi wozy tego typu kursowały po Krakowie. Otrzymał on również numer taborowy ZV280, który jednak nie został naniesiony na burty pojazdu. Swój debiut liniowy najnowszy krakowski Ikarus 280 zaliczył w dniu 18 maja 2014 roku, gdy obsługiwał linię specjalną w ramach Krakowskiej Nocy Muzeów. Później można go było zobaczyć między innymi na linii numer 502 w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.

Siedlecki Ikaru...
Autobus w Krako...
Na linii 502 na...

Pomimo otrzymania oficjalnego numeru taborowego ZV280, w połowie 2015 roku pojazd oznakowano nawiązującym do historycznej numeracji oznaczeniem 24575.

Niebieski Ikaru...
Ikarus 280 nume...
Ikarus 280 nume...

W dniu 15 sierpnia 2021 roku Ikarus 280 numer 24575 po raz pierwszy zaprezentowany został po remoncie, w ramach którego otrzymał kolorystykę nawiązującą do malowania krakowskich Ikarusów z ostatnich lat ich eksploatacji w naszym mieście. Autobus w nowych barwach prezentował się bardzo dobrze.

Autobus Ikarus ...
Autobus Ikarus ...
Autobus Ikarus ...
Autobus Ikarus ...
Autobus Ikarus ...
Pulpit kierowcy...

Komentarze  

 
+7 #2 ZIWK 2014-07-03 20:24
Czy ktoś jeszcze pamięta oryginalne węgierskie tabliczki informacyjne wewnątrz - rojące się od błędów językowych i luźnego podejścia do ortografii?
 
 
+16 #1 Piotr Cholewa 2014-07-02 22:08
Ile sie lat tymi autobusami jeździło! To by już w lata poszło! Ale uważam że niebieskie malowanie dla Ikarusa lepsze jest niż czerwone. :-)
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 122 gości oraz 0 użytkowników.