/** */

Nysa N59M - 28

W powojennej Polsce szybko podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji zarówno autobusów jak i pojazdów ciężarowych. Brakowało jednak samochodów pośrednich, które mogłyby wypełnić powstałą lukę. Stąd, w 1957 roku postanowiono o budowie pojazdu dostawczego, który mógłby służyć również jako mikrobus do przewozu niewielkiej liczby osób.

 

Produkcję podjęły Zakłady Budowy Nadwozi w Nysie w oparciu o podzespoły samochodu Warszawa. W 1959 roku, po wielu próbach i zmianach, ostatecznie uruchomiono produkcję pojazdów Nysa N59 w wersji dostawczej (F), pasażerskiej (M), jak i sanitarnej (S). Nysy produkowane były przez kolejne czterdzieści lat. W tym czasie zmieniono wiele elementów mechanicznych pojazdów oraz wygląd. Mimo wielu wad, pojazdy te były proste w obsłudze i w zupełności spełniały oczekiwania użytkowników.

 

Pierwsze Nysy N59M trafiły do krakowskiego MPK na początku lat sześćdziesiątych. Służyć miały jako pojazdy pogotowia technicznego lub trasowego oraz samochody nadzoru ruchu. W 1966 roku, przez krótki okres, Nysy woziły też pasażerów na linii rekreacyjnej do ZOO. Mimo wielu zalet takiego rozwiązania, zdecydowano się jednak z niego zrezygnować, a Nysy znów skierowano wyłącznie do obsługi technicznej. Ostatnie pojazdy tego typu skreślono z inwentarza MPK na początku lat siedemdziesiątych. W 1975 roku na ulice Krakowa znów powróciły Nysy, tym razem w nowszych wersjach 521 i 522. Pojazdy te posłużyły do stworzenia rozbudowanej sieci połączeń mikrobusowych, które niezwykle szybko zdobyły ogromną popularności. Niestety, brak dostaw nowego taboru spowodował, że w końcu trzeba było zawiesić również i tę działalność.

 

Krakowska Nysa N59M - 28 jest obecnie najstarszym zachowanym sprawnym pojazdem tego typu w Polsce. Samochód zakupiony został w 2005 roku na aukcji internetowej. Po przybyciu do Krakowa niemal od razu przystąpiono do prac renowacyjnych, które przeprowadzane były w Stacji Obsługi Autobusów Bieńczyce oraz w Stacji Obsługi Tramwajów Nowa Huta. Podczas remontu starano się przywrócić w miarę pierwotny wygląd i wyposażenie pojazdu, jednocześnie zachowując oryginalne, bogato zdobione w tym egzemplarzu elementy wnętrza. Barwy pojazdu odpowiadają Nysom eksploatowanym w ruchu liniowym w latach sześćdziesiątych.

 

W dniu 8 września 2007 roku, podczas kulminacji obchodów osiemdziesięciolecia istnienia komunikacji autobusowej w Krakowie, świeżo wyremontowana Nysa N59M - 28 została zaprezentowana szerokiej publiczności. Odtąd pojazd ten dołączył do bogatej kolekcji taboru historycznego krakowskiego MPK. Niestety, niezwykle rzadko pojawia się na ulicach miasta.

 

Dane techniczne
Typ Nysa N59M - 28
Rok produkcji 1959
Długość [mm]  4410
Szerokość [mm] 1760
Wysokość [mm] 1960
Rozstaw osi [mm] 2700
Masa pojazdu [kg] 1360
Liczba miejsc siedzących 9
Liczba miejsc stojących -
Typ silnika M20, benzynowy
Moc silnika [kW] 37
Konstrukcja nośna ramowa
Prędkość maksymalna [km/h] 75

Nysa podczas pr...
Nysa, tuż po pr...
Nysa podczas re...
Zupełnie odmien...
Mikrobus Nysa N...
Nysa niezbyt cz...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 328 gości oraz 0 użytkowników.