Nysa N59M - 28
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy historyczne w Krakowie
- Opublikowano: czwartek, 20, grudzień 2012 21:16
- PSMKMS
- Odsłony: 2872
W powojennej Polsce szybko podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji zarówno autobusów jak i pojazdów ciężarowych. Brakowało jednak samochodów pośrednich, które mogłyby wypełnić powstałą lukę. Stąd, w 1957 roku podjęto decyzję o powstaniu pojazdu dostawczego, który mógłby służyć również jako mikrobus do przewozu niewielkiej liczby osób.
Produkcję podjęły Zakłady Budowy Nadwozi w Nysie w oparciu o podzespoły samochodu Warszawa. W 1959 roku, po wielu próbach i zmianach, ostatecznie uruchomiono produkcję pojazdów Nysa N59 w wersji dostawczej (F), pasażerskiej (M), jak i sanitarnej (S). Nysy produkowane były przez kolejne czterdzieści lat. W tym czasie zmieniono wiele elementów mechanicznych pojazdów oraz wygląd. Mimo wielu wad, pojazdy te były proste w obsłudze i w zupełności spełniały oczekiwania użytkowników.
Pierwsze Nysy N59M trafiły do krakowskiego MPK na początku lat sześćdziesiątych. Służyć miały jako pojazdy pogotowia technicznego lub trasowego oraz samochody nadzoru ruchu. W 1966 roku, przez krótki okres, Nysy woziły też pasażerów na linii rekreacyjnej do ZOO. Mimo wielu zalet takiego rozwiązania, zdecydowano się jednak z niego zrezygnować, a Nysy znów skierowano wyłącznie do obsługi technicznej. Ostatnie pojazdy tego typu skreślono z inwentarza MPK na początku lat siedemdziesiątych. W 1975 roku na ulice Krakowa znów powróciły Nysy, tym razem w nowszych wersjach 521 i 522. Pojazdy te posłużyły do stworzenia rozbudowanej sieci połączeń mikrobusowych, które niezwykle szybko zdobyły ogromną popularności. Niestety, brak dostaw nowego taboru spowodował, że w końcu trzeba było zawiesić również i tę działalność.
Krakowska Nysa N59M - 28 jest obecnie najstarszym zachowanym sprawnym pojazdem tego typu w Polsce. Samochód zakupiony został w 2005 roku na aukcji internetowej. Po przybyciu do Krakowa niemal od razu przystąpiono do prac renowacyjnych, które przeprowadzane były w Stacji Obsługi Autobusów Bieńczyce oraz w Stacji Obsługi Tramwajów Nowa Huta. Podczas remontu starano się przywrócić w miarę pierwotny wygląd i wyposażenie pojazdu, jednocześnie zachowując oryginalne, bogato zdobione w tym egzemplarzu elementy wnętrza. Barwy pojazdu odpowiadają Nysom eksploatowanym w ruchu liniowym w latach sześćdziesiątych.
W dniu 8 września 2007 roku, podczas kulminacji obchodów osiemdziesięciolecia istnienia komunikacji autobusowej w Krakowie, świeżo wyremontowana Nysa N59M - 28 została zaprezentowana szerokiej publiczności. Odtąd pojazd ten dołączył do bogatej kolekcji taboru historycznego krakowskiego MPK.
Typ | Nysa N59M - 28 |
Rok produkcji | 1959 |
Długość [mm] | 4410 |
Szerokość [mm] | 1760 |
Wysokość [mm] | 1960 |
Rozstaw osi [mm] | 2700 |
Masa pojazdu [kg] | 1360 |
Liczba miejsc siedzących | 9 |
Liczba miejsc stojących | - |
Typ silnika | M20, benzynowy |
Moc silnika [kW] | 37 |
Konstrukcja nośna | ramowa |
Prędkość maksymalna [km/h] | 75 |