Ikarus 260 - 45151
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy historyczne w Krakowie
- Opublikowano: piątek, 09, listopad 2018 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3347
Ikarusy 260 eksploatowane były w naszym mieście w latach 1985 - 2000. Do samego końca w ruchu pozostało dziewięć pojazdów, z których jeden noszący numer PH118 przekazano do Muzeum Inżynierii Miejskiej celem zachowania dla przyszłych pokoleń. Niestety, trzynaście lat później aby mieć w Krakowie czynnego historycznego Ikarusa 260, trzeba było sprowadzić go aż z Warszawy.
Ikarus 260.04, który trafił z Warszawy do Krakowa, wyprodukowany został w 1985 roku i wówczas rozpoczął eksploatację w MZK Warszawa z numerem taborowym 719. W 1999 roku autobus został wycofany z liniowej eksploatacji i służył odtąd jako pojazd do szkolenia kierowców. Otrzymał wówczas numer 9061 i swoją nową funkcję pełnił do 2013 roku. Wtedy zakupiło go krakowskie Muzeum Inżynierii Miejskiej i w maju 2013 roku sprowadziło do naszego miasta.
Na początku 2015 roku w zajezdni Wola Duchacka rozpoczął się remont warszawskiego Ikarusa 260. W pracach uczestniczyli również miłośnicy krakowskiej komunikacji miejskiej, w tym między innymi członkowie Krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych. Jednym z głównych celów prowadzonego remontu było nadanie warszawskiemu Ikarusowi cech charakterystycznych dla pojazdów eksploatowanych przed laty w naszym mieście. Autobus pomalowany został więc w schemat barw stosowany na pojazdach tego typu w ostatnich latach eksploatacji. Ikarusa oznaczono numerem 45151.
Oficjalny debiut historycznego krakowskiego Ikarusa 260 miał miejsce w dniu 27 września 2015 roku podczas parady z okazji 140-lecia Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Autobus uczestniczył wówczas w wielkim korowodzie historycznych i współczesnych tramwajów i autobusów, które zaprezentowały się na ulicach naszego miasta. Kilka tygodni później, 17 października, autobus wziął udział w pierwszej imprezie dla miłośników krakowskiej komunikacji miejskiej. W ramach przejazdu pod hasłem "Jesień z Ikarusem 260" odwiedził zarówno kilka miejskich, jak i podmiejskich końcówek. Pojazd garażuje w hali zajezdni Wola Duchacka. Na ulice miasta wyjeżdża między innymi do obsługi linii specjalnych uruchamianych w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.