Ikarus 620 - 118
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy historyczne w Krakowie
- Opublikowano: poniedziałek, 11, wrzesień 2017 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 2482
W dniu 11 czerwca 2017 roku podczas Wielkiej Parady Autobusów, zorganizowanej w ramach dziewięćdziesiątej rocznicy uruchomienia komunikacji autobusowej w Krakowie, po raz pierwszy szerokiej publiczności zaprezentowany został autobus Ikarus 620. Odnowiony pojazd tym samym dołączył do bogatego zbioru historycznego taboru krakowskiego MPK.
W latach 1960 - 1972 na Węgrzech produkowany był autobus Ikarus 620. Pojazd powstał na bazie Ikarusa 60 i mierzył niespełna 10 metrów długości i wytwarzany był głównie z myślą o eksporcie do miast byłego NRD i ZSRR. Był to ostatni model Ikarusa, posiadający ramową konstrukcję. Pojazd napędzał sześciocylindrowy silnik rzędowy o mocy 107 kW, umieszczony w przedniej części wozu, tuż pod kabiną kierowcy. Moment obrotowy przenoszony był na tylną oś. Cechą charakterystyczną całej rodziny pojazdu, do której należał Ikarus 620, była ścianka działowa, całkowicie separująca kabinę kierowcy od przedziału pasażerskiego. Do kabiny prowadziły osobne drzwi z obu stron pojazdu. Do przedziału pasażerskiego można było się dostać poprzez dwoje automatycznych, harmonijkowych drzwi. Na ściance działowej znalazła się kanapa dla pięciu pasażerów, umieszczona tyłem do kierunku jazdy. Rozwiązanie to z jednej strony poprawiało komfort pracy kierowcy, całkowicie oddzielonego od pasażerów. Z drugiej strony wyciszało nieco przedział pasażerski.
Pierwsze autobusy marki Ikarus pojawiły się w Krakowie w 1955 roku. W ciągu czterech lat dostarczono 24 pojazdy Ikarus 60. Autobusy te powstały na bazie wcześniej produkowanych pojazdów marki Mavag, które także eksploatowane były w Krakowie. Ikarusy 60 budowane były na podwoziu firmy Mavag, w którym zainstalowano silnik o zwiększonej mocy typu Csepel 613 o mocy 92 kW, a także poprawiono układ chłodzenia. Posiadały 9,5 metra długości i na pokład mogły zabrać około 60 osób.
W związku z brakami taborowymi w Krakowie, w kolejnych latach wprowadzano do eksploatacji następne modele autobusów. Wśród nich był również Ikarus 620. Pojazd ten zaprezentowany został w 1959 roku na Targach Poznańskich. Stanowił kolejną wersją modelu 60. Wnętrze pojazdu mieściło 60 pasażerów, w tym 23 na miejscach siedzących. Krakowskie MPK otrzymało w 1960 roku 10 Ikarusów 620. Ikarusy 60 eksploatowane były do 1967 roku, natomiast Ikarusy 620 rok dłużej.
Odbudowany w Krakowie Ikarus 620 pochodzi z 1964 roku i oparty jest na bazie pozyskanego poza granicami naszego kraju Ikarusa 630.03, czyli wersji dla ruchu dalekobieżnego, różniącej się brakiem tylnych drzwi. Autobus trafił do zajezdni Wola Duchacka z początkiem 2013 roku. Od tamtego czasu trwały prace związane z jego renowacją. Odnowę pojazdu udało się zakończyć wiosną 2017 roku, dzięki czemu Ikarus 620 mógł być zaprezentowany w dniu 11 czerwca 2017 podczas Wielkiej Parady Autobusów, zorganizowanej w ramach świętowania dziewięćdziesiątej rocznicy uruchomienia komunikacji autobusowej w Krakowie. Ikarus 620 otrzymał numer 118. Jest to jedyny tego typu zachowany pojazd w naszym kraju i jeden z niewielu w Europie. Autobus odnowiony został bardzo rzetelnie, z niemal wszystkimi oryginalnymi elementami wyposażenia zewnętrznego i wewnętrznego.
Typ | Ikarus 620 - 118 |
Rok produkcji | 1964 |
Długość [mm] | 9348 |
Szerokość [mm] | 2500 |
Wysokość [mm] | 2895 |
Rozstaw osi [mm] | 5000 |
Masa pojazdu [kg] | 8150 |
Masa całkowita [kg] | 13800 |
Liczba miejsc siedzących | 23 |
Liczba miejsc stojących | 37 |
Typ silnika | Csepel D614.8 |
Moc silnika [kW] | 107 kW |
Konstrukcja nośna | ramowa |
Prędkość maksymalna [km/h] | 78 |