/** */

Nysa 522 - 803

W latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku krakowskie MPK rozpoczęło eksploatację mikrobusów Nysa N59M. Używane były przede wszystkim do obsługi technicznej. W połowie lat siedemdziesiątych w naszym mieście pojawiły się nowsze modele tych pojazdów, czyli Nysy 521 i 522. Posłużyły one do uruchomienia sieci bardzo popularnych połączeń mikrobusowych na terenie miasta.

 

Historia mikrobusów Nysa sięga 1957 roku, gdy podjęto decyzję o stworzeniu pojazdu służącego zarówno do przewozu towarów, jak i niewielkiej liczby osób. Tak powstała Nysa N59, która produkowana była w wersji dostawczej (F), pasażerskiej (M), jak i sanitarnej (S). Samochody te trafiły także do krakowskiego MPK, gdzie były wykorzystywane jako pojazdy pogotowia technicznego lub trasowego oraz samochody nadzoru ruchu. Przez krótki czas kursowały także na linii rekreacyjnej do ZOO.

 

W 1975 roku w Krakowie pojawiły się Nyski w nowszych wersjach 521 i 522. Pojazdy te produkowane były od 1968 roku i stanowiły zmodernizowaną wersję wcześniejszych modeli. Zadbano między innymi o podniesienie bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Uzyskano to między innymi poprzez zwiększenie wysokości nadwozia, zwiększenie powierzchni przednich szyb i lekkie wysunięcie komory silnika do przodu.

 

Nowe pojazdy tym razem posłużyły do stworzenia rozbudowanej sieci połączeń mikrobusowych, które niezwykle szybko zdobyły ogromną popularności, zapewniając bezpośrednie połączenia z Rynku Głównego między innymi do Nowej Huty, na osiedle Widok, Azory czy ulicę Majora. Niestety, szybkie wyeksploatowanie Nys, a także brak dostaw nowego taboru sprawił, że dobrze prosperujące linie trzeba było zlikwidować w 1980 roku.

 

Krakowska Nysa 522 pochodzi z 1978 roku i zakupiona została od jednego z krajowych kolekcjonerów tych aut. Pojazd pomimo dobrego stanu, przeszedł gruntowny remont w Krakowie. Nysa uzyskała numer taborowym 803, a także kolor... miętowy. Pierwsze pojazdy tej serii, jakie trafiły do eksploatacji w naszym mieście, posiadały kremowo-bordowe malowanie. W kolejnych dostawach przychodziły już jednak Nysy w różnych barwach, w tym białe, szare, kremowe, a także miętowe.  

 

Odnowiona Nysa 522 numer 803 po raz pierwszy została zaprezentowana szerokiej publiczności podczas Wielkiej Parady Autobusów w dniu 11 czerwca 2017 roku, zorganizowanej w związku z obchodami dziewięćdziesiątej rocznicy uruchomienia komunikacji autobusowej w Krakowie. Przy obsłudze pasażerskiej debiutowała natomiast dopiero w dniu 24 września tego roku, kursując na specjalnej linii M na trasie Muzeum Inżynierii Miejskiej - Mały Rynek, uruchomionej w ramach Finału XV sezonu Krakowskiej Linii Muzealnej.

 

Dane techniczne
Typ Nysa 522 - 803
Rok produkcji 1978
Długość [mm] 4500
Szerokość [mm] 1760
Wysokość [mm] 2235
Rozstaw osi [mm] 2700
Masa pojazdu [kg] 1560
Liczba miejsc siedzących 9
Liczba miejsc stojących -
Typ silnika S-21, benzynowy
Moc silnika [kW] 51,5
Konstrukcja nośna ramowa
Prędkość maksymalna [km/h] 75

Nysa 522 numer ...
Nysa 522 numer ...
Nysa 522 z prof...
Nysa 522 w dniu...
Nysa 522 numer ...
Nysa 522 numer ...

Komentarze  

 
+4 #1 Arsents 2017-11-09 22:01
Niezapomniana M-5 na Kopiec Kościuszki :-)
Nyski były biało-czerwone dopiero ostatnie dwie były niebieskie /błękitne/
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 223 gości oraz 0 użytkowników.