Przyczepa Karosa B40 - 600
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy historyczne w Krakowie
- Opublikowano: wtorek, 20, listopad 2018 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 1482
W 2018 roku krakowskie MPK zakończyło renowację przyczepy autobusowej Karosa B40. Pojazd ten pochodzi z 1957 roku, natomiast do Krakowa trafił w 2017 roku. W naszym mieście utworzył parę z Ikarusem 620 numer 118. Jest to druga przyczepka autobusowa znajdująca się w kolekcji historycznego taboru krakowskiego MPK.
Przyczepy autobusowe przez dziesięciolecia stanowiły tani i prosty sposób zwiększania zdolności przewozowej autobusów. Najbardziej popularne były po drugiej wojnie światowej, gdy brakowało pojazdów do przewozu pasażerów. Wśród producentów mających w ofercie przyczepy były również zakłady Karosa, mające siedzibę w mieście Vysoké Mýto w dawnej Czechosłowacji. Właśnie tam w 1952 roku rozpoczęto montaż pojazdów oznaczonych typem B40. Były one rozwinięciem wytwarzanych od końca lat czterdziestych dwuosiowych przyczep D4, które wyposażono w pojedyncze drzwi z prawej strony. Pojazdy te posiadały samonośną konstrukcję, wykonaną z tłoczonych profili i wyprasek. Do budowy wykorzystano wiele elementów z autobusów Tatra 500HB. We wnętrzu umieszczono ławki wzdłuż ścian bocznych. Dodatkowo zamontowano dwa fotele: jeden z przodu, tyłem do kierunku jazdy oraz drugi z tyłu, umieszczony przodem do kierunku jazdy. Pojazd wyposażono ponadto w uchylne okna, a także w póki na bagaże, zlokalizowane pod sufitem. W zakładach w mieście Vysoké Mýto wytwarzano przyczepy do 1957 roku. Później przeniesiono ich produkcję do miasta Letňany, gdzie składano je 1962 roku.
Nie jest znana liczba przyczep B40, które trafiły do Polski. Wiadomo jedynie, że były duże problemy z ich wykorzystaniem z uwagi na brak autobusów przystosowanych do ciągnięcia tego typu pojazdów. Idealnie pasowały natomiast do pochodzących również z Czechosłowacji trolejbusów. Z tego względu jednak mogły być wykorzystywane w ograniczonym stopniu i tylko w wybranych miastach.
Krakowskie MPK w swoich zbiorach zabytkowego taboru komunikacji miejskiej posiadało już jedną przyczepę typu Jelcz P01 numer 608, która tworzy zespół razem z Jelczem 272 MEX numer 341. Pojazdy te również mają czechosłowackie korzenie. Karosa B40 jest więc drugą przyczepą, która została pozyskana w 2017 roku. W połowie 2018 roku zakończono jej remont. W dniu 19 lipca po raz pierwszy została zaprezentowana przy okazji wprowadzania do ruchu autobusów Solaris Urbino 18 IV generacji na terenie zajezdni Płaszów. W kolejnych tygodniach pojazd zyskał między innymi historyczne oznaczenia, w tym numer 600. W dniu 7 października 2018 roku przyczepka wzięła udział w paradzie autobusów po ulicach Krakowa. Została dołączona do autobusu Ikarus 620 numer 118, pochodzącego z 1964 roku. Właśnie z tym pojazdem tworzyć ma historyczny skład.
Typ |
Karosa B40 |
Rok produkcji | 1957 |
Długość [mm] | 5820 |
Szerokość [mm] | 2350 |
Wysokość [mm] | 2805 |
Rozstaw osi [mm] | 3300 |
Masa pojazdu [kg] | 2950 |
Liczba miejsc siedzących | 23 |
Liczba miejsc stojących | 26 |