Pogotowie techniczne Ikarus - 856
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy historyczne w Krakowie
- Opublikowano: czwartek, 27, grudzień 2018 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 1849
Pojazdy techniczne wciąż bardzo rzadko zasilają w naszym kraju zbiory historycznego taboru komunikacji miejskiej. Na szczęście sytuacja ta z biegiem czasu ulega poprawie. W Krakowie w 2018 roku jednym z zabytkowych pojazdów stał się wóz Pogotowia technicznego, zbudowanego na bazie autobusu marki Ikarus.
Tabor techniczny przez dekady powstawał w naszym kraju na bazie wycofywanych z ruchu tramwajów i autobusów, które przebudowywano, dostosowując do konkretnej funkcji. Sytuacja ta wynikała zarówno z braku dostępności do pojazdów fabrycznie przygotowanych do określonego celu, jak i środków finansowych na zakup takich wozów. W połowie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku przystąpiono do budowy kolejnej generacji pojazdów technicznych. Do ich powstania wykorzystano najpopularniejszy wówczas autobusy marki Ikarus. Najczęściej były to przegubowce, którym usuwano drugi człon i w miejscu tyłu instalowano nową ścianę czołową wraz z dużymi drzwiami, umożliwiającymi dostęp do komory ładunkowej. W ten sposób powstawały pojazdy o bardzo różnym przeznaczeniu. W dużej części były to pogotowia techniczne, służące zarówno do usuwania usterek w pojazdach na mieście, jak i do wymiany ogumienia. Autobusy miejskie posiadały bowiem opony dętkowe, które przy gorszym stanie nawierzchni często ulegały uszkodzeniu. W tym celu, w krakowskim MPK skonstruowano nawet specjalny podnośnik, na którym mieściły się cztery gotowe do założenia koła. Podnośnik ten ułatwiał rozładunek opon na miejscu awarii. Inne pojazdy służyły do naprawy infrastruktury torowej lub po prostu do przewozu części pomiędzy zajezdniami i magazynem. Ile zbudowano takich pojazdów Pogotowia technicznego, dziś trudno określić. Na pewno było ich co najmniej kilkanaście. Większość z nich przestała być potrzebna po wprowadzeniu w połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku ogumienia bezdętkowego. Pozostałe wozy w późniejszym okresie były stopniowo zastępowane przez nowsze i lżejsze pojazdy.
W Krakowie powstały też dwie ciężarówki na bazie autobusów Ikarus. Z nadwozia pozostawiono tylko przednią część z kabiną kierowcy, pierwszymi drzwiami oraz jednym oknem. Z tyłu przyspawano ścianę tylną. Nad silnikiem zamontowano natomiast skrzynię ładunkową z samochodu Star. Pojazdy te przez lata służyły do transportu dużych części z Magazynu Centralnego MPK, zlokalizowanego na ulicy Brożka, do zajezdni Bieńczyce i Wola Duchacka.
Zachowany wóz Pogotowia technicznego numer 856 zbudowany został jako autobus w 1984 roku. W 1986 roku przebudowano go na wóz techniczny. Od tego czasu pełnił tę rolę w zajezdni Wola Duchacka. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku otrzymał numer 049. W obecnym wieku pojazd zyskał niezwykłą kolorystykę. Jego burty przyozdobiły bowiem białe chmurki na niebieskim tle. Autobus do 2017 roku nieprzerwanie pełnił swoją funkcję, w ostatnich latach nie opuszczając już jednak terenu zajezdni. Mimo to miał sporo pracy, transportując akumulatory czy urządzenie rozruchowe, a w okresie zimy sól i piasek do posypywania placu postojowego.
W lecie 2017 roku rozpoczęto prace przy odnowie wozu, starając się mu przywrócić jak najwięcej elementów montowanych niegdyś w tego typu wozach. Na swoje miejsce powrócił między innymi wspominany już powyżej, podnośnik skonstruowany w warsztatach MPK, służący do załadunku i rozładunku opon. Autobus pomalowany został w kremowo-czerwone barwy i otrzymał numer taborowy 856. Po raz pierwszy zaprezentowano go szerokiej publiczności podczas parady autobusów w dniu 7 października 2018 roku. Od tego czasu oficjalnie wzbogacił on kolekcję historycznego taboru komunikacji miejskiej, należącego do MPK, będąc niewątpliwie jednym z najciekawszych i najbardziej nietypowych pojazdów.