Jelcz 120 - 21004
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy historyczne w Krakowie
- Opublikowano: niedziela, 17, maj 2020 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 1267
Jelcz 120M numer 21004 jest reprezentantem licznej grupy 130 autobusów tej marki, jakie zostały zakupione do Krakowa w latach 1993 - 1995. Miały być tylko pojazdami przejściowymi, niezbędnymi do uzupełnienia braków taborowych na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. W służbie liniowej w naszym mieście pozostały jednak aż na 15 lat.
W wyniku przemian gospodarczych zapoczątkowanych w naszym kraju w 1989 roku, przed polskimi przedsiębiorstwami komunikacyjnymi otworzyły się nowe możliwości. Pojawiły się też poważne wyzwania. Skończyły się centralne przydziały taboru. W zamian, każdy przewoźnik mógł kupić taki tabor, jaki chciał. Pod warunkiem jednak, że miał na to środki finansowe. Krakowskie MPK jako jedno z pierwszych w naszym kraju zdecydowało się pozyskać pojazdy od producentów z Europy Zachodniej. Potrzeby taborowe były jednak znacznie większe. Stąd podjęto również decyzję o zakupie dużej partii autobusów krajowej produkcji. W latach 1993 - 1995 pozyskano aż 130 autobusów Jelcz 120M. Dzięki temu wycofano z ruchu najbardziej wyeksploatowane Jelcze M11 oraz Ikarusy 260. Jednocześnie Jelczańskie Zakłady Samochodowe zyskały duże zamówienie w niełatwych czasach przemian gospodarczych.
Konstrukcja autobusu Jelcz 120 w dużej mierze oparta została na starszych modelach PR110 i M11. Wprowadzone poprawki pozwoliły jednak na długoletnią eksploatację, chociaż sam producent szacował wytrzymałość pojazdów na około 8 lat. Warto podkreślić, że jelcze 120M były pierwszymi autobusami w Krakowie, wyposażonymi w elektroniczne wyświetlacze prezentujące numer linii i nazwę pętli docelowej.
Pierwsze kasacje Jelczy 120M miały miejsce w 2002 roku. Po raz ostatni kursowały po ulicach Krakowa w dniu 19 grudnia 2008 roku. Trzy miesiące później, w dniu 25 marca 2009 roku podczas ćwiczeń służb ratowniczych, w których czynny udział wziął wóz numer BF301, oficjalnie pożegnano autobusy tej marki w naszym mieście. Poinformowano wówczas o pozostawieniu w Krakowie jako pojazd historyczny Jelcza 120M numer BF304. Odtąd czekał on dziesięć lat, aby móc pełnić nową funkcję.
Remont autobusu przeprowadzony został w 2019 roku. Dzięki temu, w dniu 21 lipca mógł on zadebiutować jako pojazd historyczny. Skierowano go do obsługi linii 188, uruchomionej specjalnie w tym dniu w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej na historycznej trasie z Mistrzejowic do Dworca Głównego Zachód. Ponieważ Jelcze 120M podczas eksploatacji w Krakowie nie przechodziły żadnych poważniejszych modernizacji, pojazd praktycznie zachował oryginalny wygląd i wyposażenie. Dodatkowo przywrócono mu numer taborowy 21004, z jakim kursował po ulicach naszego miasta na początku eksploatacji.
Warto podkreślić, że wóz ten został pomalowany na wzór pierwszych Jelczy 120M z zajezdni Bieńczyce. Tymczasem pierwsze pojazdy tego typu, które eksploatowane były w zajezdni Wola Duchacka, w tym właśnie wóz numer 21004, posiadały nieco wyższy granatowy pas na bocznych burtach i w konsekwencji również cieńszy biały pas podokienny.
Jelcz 120M numer 21004 dołączył do kolekcji historycznego taboru krakowskiego MPK. Od tego czasu okazjonalnie pojawia się na mieście, najczęściej obsługują specjalne linie, między innymi w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.