/** */

Pogotowie techniczne Jelcz RTO - 130

W trakcie parady historycznych i współczesnych tramwajów i autobusów w dniu 26 września 2021 roku zaprezentowane zostały między innymi dwa nowe pojazdy, wchodzące w skład kolekcji historycznego taboru komunikacji miejskiej. Jednym z nich było pogotowie techniczne, zbudowane na bazie autobusu Jelcz RTO.

 

Charakterystyczne Jelcze „ogórki” były obecne na ulicach Krakowa od 1959 do 1985 roku. Ich produkcja w naszym kraju była możliwa dzięki zakupieniu licencji w Czechosłowacji w grudniu 1958 roku. Początkowo po naszym mieście kursowały oryginalne Škody 706 RTO. Potem natomiast krakowskie ulice zdominowały Jelcze MEX 272. W latach 1969 – 1978 „ogórki” w różnych wersjach były jedyną marką autobusów w krakowskim MPK. Pojazdy te rozpoczęto wycofywać z ruchu dopiero w połowie lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. W 1979 roku zniknęły autobusy przegubowe, a w 1985 roku ostatnie Jelcze 272 MEX.

 

Niektóre wycofywane z ruchu autobusy były przebudowywane na pojazdy techniczne, posiadające przednią część przeznaczoną dla kierowcy i obsługi, natomiast tylną zagospodarowaną w zależności od przeznaczenia. Były więc zarówno wersje całkowicie zabudowane, służące jako pogotowia techniczne jak i z odkrytą skrzynią ładunkową, przeznaczone do transportu materiałów pomiędzy poszczególnymi obiektami krakowskiego MPK. W przypadku zabudowanych pojazdów, w środkowej części organizowano warsztat mechaniczny. Z tyłu natomiast instalowano specjalistyczne urządzenia, służące do naprawy taboru. W sumie w Krakowie w ten sposób przebudowano kilkanaście „ogórków”.

 

Zachowany pojazd pogotowia technicznego, zbudowany na bazie autobusu Jelcz RTO, pełnił funkcję ruchomego warsztatu oponiarskiego. W tylnej części zainstalowano podnośnik z miejscem na cztery opony, które były wykorzystywane do wymiany przebitych kół autobusów.

 

Odtworzony z dużą pieczołowitością i zachowaniem wielu oryginalnych części pojazd pogotowania technicznego pomalowany został na wzór popularnego w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku odcienia koloru żółtego, stosowanego na samochodach Fiat 125p i określanego jako „Bahama Yellow”. Autobus techniczny oznaczono numerem taborowym 130.

 

Od tego czasu dołączył do kolekcji historycznego taboru komunikacji miejskiej krakowskiego MPK i jest okazjonalnie prezentowany podczas różnych wydarzeń. Pojazd można było zobaczyć również poza Krakowem. Przykładowo, w październiku 2022 roku został pokazany podczas targów Transexpo w Kielcach.

Pogotowie techn...
Pogotowie techn...
Pogotowie techn...
Pogotowie techn...
Część warsztato...
Zasobnik na opo...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 194 gości oraz 0 użytkowników.