MAN SL200 - 16605
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy historyczne w Krakowie
- Opublikowano: sobota, 08, marzec 2025 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 1006
Jednym z brakujących autobusów w kolekcji historycznego taboru krakowskiego MPK był MAN SL200. Cztery takie pojazdy zostały sprowadzone z Norymbergi do Krakowa na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Po zakończeniu eksploatacji, jeden z egzemplarzy zachowano w Muzeum Inżynierii Miejskiej, jednak z czasem stracił on wiele oryginalnych elementów, a jego przywrócenie do ruchu stało się bardzo trudnym i kosztownym zadaniem. Brak perspektyw na renowację zachowanego egzemplarza sprawił, że krakowskie MPK zaczęło poszukiwać innego pojazdu, który mógłby pełnić rolę autobusu muzealnego w Krakowie. Udało się odnaleźć taki autobus w Polsce i zakupić w 2020 roku.
Autobusy MAN SL200 produkowane były w latach 1973 - 1986 w fabryce Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG (M.A.N.) w Norymberdze. Jak już wspomniano na początku, cztery pojazdy tego typu trafiły na krakowskie ulice na początku 1990 roku z Norymbergi. Były to pierwsze autobusy w naszym mieście, sprowadzone zza zachodniej granicy, dodatkowo wyposażone w automatyczną skrzynię biegów. Wszystkie wozy przydzielono do zajezdni Bieńczyce, gdzie eksploatowano je z numerami od 16601 do 16604. Najczęściej wysyłane były do obsługi linii: 125, 153 czy 198. W 1996 roku zakończono ich eksploatację. Wóz o numerze 16604 został zachowany, jako muzealny i znajduje się w zasobach Muzeum Inżynierii i Techniki. Jego stan w ciągu wielu lat przechowywania w muzealnych magazynach znacząco się pogorszył. Stracił między innymi wiele oryginalnych elementów. Stąd krakowskie MPK zdecydowało się pozyskać inny egzemplarz.
| Typ | MAN SL200 |
| Rok produkcji | 1982 |
| Długość [mm] | 11300 |
| Szerokość [mm] | 2500 |
| Wysokość [mm] | 3000 |
| Masa własna [kg] | 9250 |
| Masa całkowita [kg] | 16000 |
| Typ silnika | MAN D 2566 |
| Moc silnika [kW] | 130 kW |
| Liczba miejsc siedzących | 38 |
| Liczba miejsc stojących | 50 |
W dniu 13 grudnia 2023 roku w zajezdni Bieńczyce, podczas prezentacji czterech nowych autobusów Solaris Urbino 8,9LE, po raz pierwszy pokazano również odnowionego MAN-a SL200, oznaczonego numerem 16605. Pojazd ten wyprodukowany został w 1982 roku i początkowo trafił do firmy RSVG Troisdorf pod Kolonią w Niemczech. W 2001 roku autobus znalazł się w Polsce. Najpierw trafił do Zakładu Transportu Samochodowego Narodowego Centrum Badań Jądrowych w Świerku, gdzie wykorzystywany był do 2009 roku. Przez kolejne 9 lat eksploatowano go w rejonie Lublińca. W 2020 roku znalazł się natomiast w Krakowie. Jego renowację przeprowadzili pracownicy zajezdni Bieńczyce.
Zaprezentowany historyczny MAN SL200 różni się drobnymi szczegółami od pojazdów sprowadzonych przed ponad 30 laty z Norymbergi. Nie posiada między innymi automatycznej skrzyni biegów. Mimo to, odnowiony autobus zrobił na zgromadzonych ogromne wrażenie. Uwagę zwracały wielkie, wygodne kanapy dla pasażerów, a także dużo przestrzeni w przedziale pasażerskim. MAN SL200 dołączył do kolekcji historyczny pojazdów krakowskiego MPK.
Autobus po raz pierwszy debiutował na ulicach Krakowa w dniu 16 czerwca 2024 roku. Skierowano go wówczas do obsługi linii numer 170, uruchomionej specjalnie na trasie Podgórze SKA – Cracovia Stadion w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. W tym samym roku pojawił się jeszcze na mieście w dniu 7 lipca na linii 185 Nowy Kleparz – Złocień oraz w dniu 22 września na linii B Prądnik Czerwony – Olszanica Bory. Właśnie ta ostatnia linia, chociaż na dłuższej trasie, była jedną z tych, na których w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku kursowały tego typu autobusy.

