/** */

MAN SL200 - 16605

Jednym z brakujących autobusów w kolekcji historycznego taboru krakowskiego MPK był MAN SL200. Cztery takie pojazdy zostały sprowadzone z Norymbergi do Krakowa na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Po zakończeniu eksploatacji, jeden z egzemplarzy zachowano w Muzeum Inżynierii Miejskiej, jednak z czasem stracił on wiele oryginalnych elementów, a jego przywrócenie do ruchu stało się bardzo trudnym i kosztownym zadaniem. Brak perspektyw na renowację zachowanego egzemplarza sprawił, że krakowskie MPK zaczęło poszukiwać innego pojazdu, który mógłby pełnić rolę autobusu muzealnego w Krakowie. Udało się odnaleźć taki autobus w Polsce i zakupić w 2020 roku.

 

Autobusy MAN SL200 produkowane były w latach 1973 - 1986 w fabryce Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG (M.A.N.) w Norymberdze. Jak już wspomniano na początku, cztery pojazdy tego typu trafiły na krakowskie ulice na początku 1990 roku z Norymbergi. Były to pierwsze autobusy w naszym mieście, sprowadzone zza zachodniej granicy, dodatkowo wyposażone w automatyczną skrzynię biegów. Wszystkie wozy przydzielono do zajezdni Bieńczyce, gdzie eksploatowano je z numerami od 16601 do 16604. Najczęściej wysyłane były do obsługi linii: 125, 153 czy 198. W 1996 roku zakończono ich eksploatację. Wóz o numerze 16604 został zachowany, jako muzealny i znajduje się w zasobach Muzeum Inżynierii i Techniki. Jego stan w ciągu wielu lat przechowywania w muzealnych magazynach znacząco się pogorszył. Stracił między innymi wiele oryginalnych elementów. Stąd krakowskie MPK zdecydowało się pozyskać inny egzemplarz.

 

Dane techniczne
Typ MAN SL200
Rok produkcji 1982
Długość [mm] 11300
Szerokość [mm] 2500
Wysokość [mm] 3000
Masa własna [kg] 9250
Masa całkowita [kg] 16000
Typ silnika MAN D 2566
Moc silnika [kW] 130 kW
Liczba miejsc siedzących 38
Liczba miejsc stojących 50

 

W dniu 13 grudnia 2023 roku w zajezdni Bieńczyce, podczas prezentacji czterech nowych autobusów Solaris Urbino 8,9LE, po raz pierwszy pokazano również odnowionego MAN-a SL200, oznaczonego numerem 16605. Pojazd ten wyprodukowany został w 1982 roku i początkowo trafił do firmy RSVG Troisdorf pod Kolonią w Niemczech. W 2001 roku autobus znalazł się w Polsce. Najpierw trafił do Zakładu Transportu Samochodowego Narodowego Centrum Badań Jądrowych w Świerku, gdzie wykorzystywany był do 2009 roku. Przez kolejne 9 lat eksploatowano go w rejonie Lublińca. W 2020 roku znalazł się natomiast w Krakowie. Jego renowację przeprowadzili pracownicy zajezdni Bieńczyce.

 

Zaprezentowany historyczny MAN SL200 różni się drobnymi szczegółami od pojazdów sprowadzonych przed ponad 30 laty z Norymbergi. Nie posiada między innymi automatycznej skrzyni biegów. Mimo to, odnowiony autobus zrobił na zgromadzonych ogromne wrażenie. Uwagę zwracały wielkie, wygodne kanapy dla pasażerów, a także dużo przestrzeni w przedziale pasażerskim. MAN SL200 dołączył do kolekcji historyczny pojazdów krakowskiego MPK.

 

Autobus po raz pierwszy debiutował na ulicach Krakowa w dniu 16 czerwca 2024 roku. Skierowano go wówczas do obsługi linii numer 170, uruchomionej specjalnie na trasie Podgórze SKA – Cracovia Stadion w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. W tym samym roku pojawił się jeszcze na mieście w dniu 7 lipca na linii 185 Nowy Kleparz – Złocień oraz w dniu 22 września na linii B Prądnik Czerwony – Olszanica Bory. Właśnie ta ostatnia linia, chociaż na dłuższej trasie, była jedną z tych, na których w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku kursowały tego typu autobusy.

Prezentacja odn...
Odnowiony MAN S...
Autobus MAN SL2...
Autobus MAN SL2...
Kabina kierowcy...
Przedział pasaż...
Autobus MAN SL2...
Autobus MAN SL2...
Autobus MAN SL2...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 563 gości oraz 1 użytkownik.