/** */

Kanada - Toronto

Toronto jest największym miastem Kanady. Funkcjonuje tu rozbudowany system transportu zbiorowego, oparty o sieć metra oraz tramwaje. Po ulicach miasta kursują również autobusy, pełniąc przede wszystkim funkcję wspomagającą. Wybrane linie wjeżdżają jednak do ścisłego centrum Toronto.

 

Populacja Toronto liczy około 2,6 miliona mieszkańców. Całą aglomerację, określaną jako Greater Toronto Area, zamieszkuje ponad 6 milionów ludzi. Wielu z nich porusza się po mieście własnymi pojazdami. Sprzyja temu rozbudowana sieć dróg i ulic, które jednak w godzinach szczytu zwykle są blokowane przez kolejki pojazdów. Stąd mieszkańcy często wybierają kolej lub metro przy dojazdach do centrum Toronto. Tam z kolei główną rolę pełnią tramwaje. Dzięki prowadzonej od kilku lat wymianie taboru, sieć tramwajowa staje się coraz atrakcyjniejsza dla mieszkańców. Miejską komunikację szynową wspomaga rozbudowana sieć autobusowa, która zapewnia przede wszystkim dowóz do stacji metra, czy pętli tramwajowych. Na tym jednak rola autobusów w Toronto się nie kończy.

 

Początki transportu zbiorowego w Toronto sięgają 1849 roku, gdy uruchomiona została pierwsza linia obsługiwana przez dyliżansy konne. W 1861 roku na ulice miasta wyjechały tramwaje konne. Odtąd oba systemy rozwijały się, jednak sieć tramwajowa pełniła wiodącą rolę. W 1921 roku w Toronto pojawiły się pierwsze spalinowe autobusy. W latach 1922 - 1925 uruchomiono dodatkowo eksperymentalną linię trolejbusową.

 

Przez kolejne dekady sieć tramwajowa dominowała na ulicach Toronto, natomiast autobusy obsługiwały przede wszystkim połączenia na obrzeżach oraz do sąsiadujących miast. W latach trzydziestych ubiegłego wieku pojawiły się pierwsze terminale autobusowe. Od 1947 roku w mieście znów kursowały trolejbusy, tym razem na szerszą skalę. Odtąd tramwaje, trolejbusy i autobusy funkcjonowały równolegle. Sytuacja ta nie mogła jednak trwać długo. W 1966 roku ogłoszono plany wyeliminowania tramwajów z ulic Toronto do 1980 roku. Podobnie, jak w innych miastach, w Toronto zaczęto uznawać je za przeżytek. Tramwaje miały zostać całkowicie zastąpione przez autobusy i trolejbusy. Mieszkańcy stanowczo zaprotestowali przeciwko temu rozwiązaniu. Dopiero jednak w 1972 roku ostatecznie wycofano się z tego planu.

 

W 1989 roku w Toronto rozpoczęto eksploatację autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym CNG. W 1993 roku z ulic miasta ostatecznie zniknęły trolejbusy. W 1998 roku wprowadzono do ruchu pierwsze niskopodłogowe pojazdy. W 2006 roku rozpoczęto eksploatację autobusów hybrydowych. Zastąpiły one pojazdy napędzane CNG. W 2009 roku uruchomiona została pierwsza trasa Bus Rapid Transit (BRT) na odcinku York University Busway o długości 1,8 kilometra. Dopiero w 2014 roku na ulicach Toronto pojawiły się pierwsze autobusy przegubowe. W 2019 roku wprowadzono z kolei do ruchu pierwszy z 60 zamówionych autobusów elektrycznych.

 

Sieć autobusowa w mieście obsługiwana jest obecnie przez Toronto Transit Commission. Funkcjonują ponad 172 linie autobusowe o łącznej długości blisko 7000 kilometrów. Część z nich to linie ekspresowe. Wiele tras składa się z kilku wariantów, które rozróżniane są przy pomocy dodatkowych liter. Autobusy, poza Toronto, obsługują też miasta Mississauga i York. TTC eksploatuje trzecią co do liczby pojazdów flotę autobusów w Ameryce Północnej. Liczy ona ponad 2000 autobusów, z czego zdecydowana większość z nich posiada standardową długość i dwie pary drzwi, umieszczonych z przodu (do wsiadania) oraz przed drugą osią (do wysiadania). Około 700 pojazdów jest hybrydowe. Od 2011 roku wszystkie autobusy są niskopodłogowe, a także wyposażone w stojaki do przewozu rowerów, zainstalowane na przedniej ścianie. Mogą one pomieścić jeden lub dwa jednoślady.

 

Autobusy kursują przez całą dobę, we wszystkie dni tygodnia. Linie podstawowe oznaczane są numerami od 1 do 199, przy czym przedział od 140 do 149 zajmują linie ekspresowe, określane jako śródmiejskie ekspresowe autobusy premium. Autobusy nocne Blue Night Network noszą numery z przedziału od 300 do 399. W mieście funkcjonują też tak zwane trasy wspólnotowe, określane numerami od 400 do 499. Zapewniają one lokalne połączenia dla seniorów. Linie ekspresowe noszą numery z przedziału od 900 do 999. Ponadto, autobusy obsługują też wybrane trasy w zastępstwie za tramwaje. Noszą wówczas tramwajowe numery 5xx.

Autobus Nova Bu...
Autobus Nova Bu...
Autobus Nova Bu...
Autobus Orion 0...
Autobus Orion 0...
Autobus Orion 0...

W 1975 roku na ulice Toronto wyjechały pierwsze pojazdy, realizujące usługę Wheel-Trans. Jej idea polega na transporcie osób niepełnosprawnych z miejsca zamieszkania do celu podróży i z powrotem, przy wykorzystaniu minibusów, specjalnie przystosowanych do przewozu wózków inwalidzki. Początkowo przejazdy te realizowane były przez prywatną firmę. W 1985 roku przewozy przejęło TTC. Obecnie usługę przewozu zamawia się telefonicznie z tygodniowym wyprzedzeniem. Przewozy realizowane są na terenie Toronto i opłacane przez pasażerów według taryfy TCC. Do realizacji przewozów wykorzystywany jest zróżnicowany tabor. Większość z nich stanowią jednak charakterystyczne pojazdy zbudowane na bazie furgonetek lub samochodów pickup, które za kabiną kierowcy zabudowaną mają niskopodłogową kabinę dla pasażerów z wejściem umożliwiającym wjazd osób na wózkach inwalidzkich.

Autobus Senator...
Cała przestrzeń...
Autobus Senator...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 927 gości oraz 1 użytkownik.