/** */

Czechy - Praga

Praga posiada bardzo dobrze rozwiniętą sieć komunikacji miejskiej. Podstawę systemu transportowego stolicy Czech stanowi metro i sieć tramwajowa. W ruchu aglomeracyjnym coraz większe znaczenie ma również kolej. Uzupełnienie wszystkich systemów szynowych stanowi natomiast sieć autobusowa, która w centrum miasta ma nieco marginalne znaczenie, jednak im dalej w kierunku przedmieść, tym gęstość linii rośnie.

 

Pierwsze autobusy wyjechały na ulice Pragi już w 1908 roku i miały kursować pomiędzy Małą Straną a Hradczanami. Z powodu wielu problemów z eksploatacją szybko zastąpiono je jednak tramwajami. W 1912 roku podjęto kolejną próbę utworzenia komunikacji autobusowej na trasie Praga - Mielnik. Linia utrzymała się do 1914 roku. Dopiero w 1920 roku przy współpracy władz miejskich z prywatnym przedsiębiorcą udało się uruchomić stałą linię autobusową, która z biegiem lat zaczęła przeradzać się w sieć. W 1939 roku dokonano małej rewolucji na ulicach Pragi. Zmieniono bowiem ruch na prawostronny. W związku tym istniejące autobusy musiały zostać przebudowane. W czasie drugiej wojny światowej ruch autobusowy został dość mocno ograniczony z powodu braków paliwa. W zamian na ulicach Pragi pojawiły się autobusy napędzane gazem drzewnym czy węglowym.

 

Od razu po zakończeniu działań wojennych przystąpiono do odbudowy sieci autobusowej w Pradze. Dopiero jednak dostawy autobusów Praga NDO w 1948 roku, a przede wszystkim Skoda 706 RO w 1951 roku pozwoliły poprawić sytuację. W tym samym czasie zmieniono nazewnictwo linii z opisowego na numeryczne trzycyfrowe. W latach sześćdziesiątych na ulicach Pragi pojawiły się charakterystyczne Skody 706 RTO. Warto podkreślić, że w Pradze kursowały również "ogórki" polskiej produkcji. Jeden z nich zachowany został nawet w Muzeum Komunikacji Miejskiej w zajezdni Stresovice. Obok nich kursowały również Karosy SM11.

Na zdjęciu z 19...
Karosa SM 11 w ...

W 1971 roku z autobusów zniknęli ostatni konduktorzy. Niedługo później uruchomiono pierwszą linię metra, co w sposób znaczący wpłynęło na układ sieci autobusowej. Pojawiły się między innymi duże terminale przesiadkowe przy stacjach metra, skąd pasażerowie byli rozwożeni na poszczególne osiedla. W 1978 roku na ulicach Pragi pojawiły się pierwsze autobusy przegubowe. Były to znane doskonale w Polsce Ikarusy 280, które kursowały po stolicy Czech do 1999 roku. W 1981 roku na linie wyjechały pierwsze charakterystyczne Karosy B731, które wciąż jeszcze, chociaż już coraz rzadziej, można zobaczyć na ulicach Pragi.

Autobusy Karosa...
W Pradze spotka...
Ikarusy 280 nie...

Już na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego roku podjęto pierwsze kroki w celu uwolnienia rynku przewozów autobusowych w Pradze. Jednak zamiana miejskiego przewoźnika na prywatnego nie zawsze wychodziła pasażerom na dobre, a większość przewozów do dnia dzisiejszego obsługuje miejski przewoźnik.

Przegubowe Karo...
Karosa B741 w n...
Jeden z pierwsz...
Karosa B731 nie...
Kilka lat temu ...
Młodsza Karosa ...

W 1996 roku na ulicach Pragi pojawił się pierwszy niskopodłogowy autobus Irisbus Citybus 12M. W 2002 roku po mieście zaczęły kursować również przegubowe Irisbusy Citybus 18M. Jednocześnie rozpoczęto wycofywanie z ruchu starszych autobusów, które nie posiadały niskiej podłogi.

Karosy B731 wci...
Podobnie, jak p...
Młodsza Karosa ...
Karosa B931 na ...
Karosa B931 na ...
Ikarus EAG E91 ...
Irisbus Citybus...
Irisbus Citybus...
Irisbus Citybus...
Przegubowy Iris...
Młodszy Irisbus...

Na początku obecnego wieku w Pradze kolejny raz odżył pomysł stworzenia szkieletu sieci autobusowej opartej o linie kursujące w krótkich odstępach czasu, co miało stanowić uzupełnienie metra, kolei podmiejskiej czy tramwaju. Wzorem Meksyku linie te zaczęły być nazywane Metrobusami. Linie te powstały przy okazji katastrofalnej powodzi w 2002 roku, gdy z powodu zalania tunelu przestało kursować metro linii C.     

 

W 2008 roku w Pradze pojawiły się pierwsze autobusy marki SOR. W ciągu kolejnych lat zakupiono blisko 600 charakterystycznych pojazdów: standardowych SOR NB 12 i przegubowych SOR NB 18. Obecnie dominują one na ulicach stolicy Czech. Wozy te wyróżniają się dużą ilością drzwi. Autobusy dwunastometrowe posiadają bowiem aż cztery pary drzwi, natomiast przegubowce o długości 18,75 metra aż pięć par drzwi.

Reprezentujący ...
Autobusy SOR NB...
Autobus SOR NB ...
Autobus SOR NB ...
Wersja przegubo...
Przegubowy SOR ...
Autobus SOR NB ...

W skład Zintegrowanej Komunikacji Praskiej (PID) wchodzi 319 linii autobusowych, obsługiwanych przez 1714 autobusów, korzystających z 2310 przystanków. Przedstawione dane pochodzą z 2011 roku i dają możliwość ogarnięcia wielkości całego systemu. Dzienne linie miejskie noszą numery z przedziały od 100 do 297. Podmiejskie linie znajdują się w przedziale od 301 do 399, a nocne od 501 do 516. Nocne podmiejskie natomiast od 601 do 609. Większość linii miejskich obsługuje Dopravní podnik hl. m. Prahy, natomiast na liniach podmiejskich dominują prywatni przewoźnicy. Praski przewoźnik w swojej historii dysponował siedmioma zajezdniami, jednak do chwili obecnej czynnych pozostało pięć zajezdni. Dodatkowo, prywatni przewoźnicy dysponują sześcioma obiektami. Flota obsługująca cały system jest imponująca. Coraz rzadziej zobaczymy już autobusy marki Karosa. Obecnie dominują głównie pojazdy SOR, a także wozy marki Irisbus i Mercedes. W 2013 roku pojawią się również pierwsze polskie Solarisy. Spośród wspomnianych 1714 pojazdów, 1283 wozy w 2011 roku były w posiadaniu praskiego przewoźnika.  

Karosa B731 na ...
Karosy jednego ...
Na niektórych l...
Mercedes Citaro...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 1015 gości oraz 0 użytkowników.