Czechy - Ostrawa
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy na świecie
- Opublikowano: sobota, 23, luty 2013 14:45
- PSMKMS
- Odsłony: 2704
Ostrawa jest przemysłowym ośrodkiem leżącym w północnych Czechach, w pobliżu polskiej granicy. W mieście, obok tramwajów i trolejbusów, funkcjonuje także dobrze rozwinięta sieć autobusowa.
Pierwsze autobusy wyjechały na ulice Ostrawy w 1930 roku. Sieć powiększała się do wybuchu drugiej wojny światowej, lecz jej prawdziwy rozwój nastąpił dopiero w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych wraz z rozbudową hut w mieście. Dopiero na początku lat osiemdziesiątych tramwaj przejął wiodącą rolę.
Odszukanie autobusu w Ostrawie nie należy do łatwych zadań. Pojazdy te praktycznie nie wjeżdżają do ścisłego centrum. Obsługują bowiem głównie trasy podmiejskie oraz południowe i zachodnie dzielnice, dowożąc pasażerów do linii tramwajowych stanowiących szkielet komunikacji miejskiej w mieście. Najtrudniej spotkać autobus w północno-wschodnich rejonach Ostrawy, gdzie funkcjonuje sieć trolejbusowa.
Obecnie sieć autobusów ostrawskich liczy 358 kilometrów, wzdłuż której znajduje się 507 przystanków. Po mieście na 64 liniach kursuje 337 autobusów, z czego 45 to pojazdy niskopodłogowe.
Najstarszymi wozami eksploatowanymi w Ostrawie są Karosy B 732. Niektóre egzemplarze jeżdżą po mieście od 1990 roku. W ostatnich latach zakupiono kilkanaście nowych pojazdów typu B 932, B 952 czy C 954. Do nie najmłodszych należą również przegubowe Karosy B 741, chociaż i w tym przypadku w ostatnich latach nabyte zostały nowe wozy w postaci Karos B 941 i B 961.
Karosy Renault City Bus są pierwszymi niskopodłogowymi pojazdami w mieście. Zostały zakupione pod koniec lat dziewięćdziesiątych obok dwóch pojazdów Škoda 21 Ab.
Najnowocześniejszymi autobusami eksploatowanymi w Ostrawie są jednak polskie Solarisy Urbino. Miasto posiada kilkanaście sztuk "solniczek" dwunasto i piętnastometrowych, a także jeden pojazd niskowejściowy. W 2005 roku w Ostrawie rozpocznie eksploatację kolejne kilka egzemplarzy, które montowane były w krakowskim TR.
Całość parku taborowego zamyka pięć busów marki Mercedes, które obsługują linie o najmniejszym zapełnieniu.