Szwecja - Karlskrona
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy na świecie
- Opublikowano: czwartek, 03, październik 2013 22:00
- PSMKMS
- Odsłony: 4101
Karlskrona jest portowym miastem położonym na południowym wybrzeżu Szwecji, w regionie Blekinge. Miasto liczy około 32 tysięcy mieszkańców. Z Polski najłatwiej dotrzeć tu promem z Gdyni, który w ciągu dwunastu godzin pokonuje morze Bałtyckie.
Portowe miasto założone zostało w 1680 roku na trzydziestu trzech skalistych wyspach archipelagu Blekinge. Swoją siedzibę znalazła tu Szwedzka Królewska Marynarka. Siłą rzeczy Karlskrona od początku związana była więc ściśle z morzem. Do dnia dzisiejszego znajduje się tu zresztą port wojenny, który wpisano na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Miasto znane jest również z Muzeum Marynarki Wojennej - Marinmuseum.
W latach 1910 - 1949 w mieście funkcjonowała linia tramwajowa o długości 3,5 kilometra. Obsługiwało ją w sumie 11 wagonów. Początkowo trasę uruchomiła prywatna spółka, jednak od 1917 roku przedsięwzięcie przejęło miasto. W 1948 roku podjęto decyzję o likwidacji komunikacji szynowej, co nastąpiło rok później.
Komunikacja w Karlskronie i w całym regionie Blekinge funkcjonuje dzięki przedsiębiorstwu Blekingetrafiken, które obsługuje wyłącznie transport autobusowy. Numerami z przedziału od 1 do 9 oznakowane są linie miejskie i podmiejskie (między innymi do Lyckeby, Nättraby, Jämjö, Rödeby). Linia 24 to linia nocna, natomiast linie oznaczone cyfrą powyżej 100 kursują pomiędzy Karlskroną i pobliskimi miastami. Cena biletu w 1 strefie obejmującego Karlskronę wynosi 20 koron szwedzkich. Można również kupić bilet całodzienny za 50 koron.
W mieście nie zobaczymy już Scanii. Za to kursują praktycznie same Mercedesy Citaro, zarówno w wersji niskopodłogowej z trójką drzwi, jak i podmiejskiej posiadającej dwoje drzwi. Pojazdy te napędzane są gazem CNG.
Do dnia dzisiejszego w centrum Karlskrony można zobaczyć pozostałości po dawnej bocznicy portowej. Ciekawostkę stanowi fakt, że tory poprowadzono niegdyś tunelem dokładnie pod rynkiem. Trasa ta z powodzeniem mogłaby być używana do transportu miejskiego, obecnie jednak tory są dość mocno zdekompletowane.
W Karlskronie znajduje się również stacja kolejowa. Pociągi z głębi Szwecji docierają tu co godzinę. Tuż obok stacji znajduje się budynek dawnej parowozowni. Obecnie przekształcony został on w biura. Jest to niewątpliwie dość dobry przykład stworzenia nowego zastosowania dla starych obiektów kolejowych.
Komentarze