/** */

Szwecja - Karlskrona

Karlskrona jest portowym miastem położonym na południowym wybrzeżu Szwecji, w regionie Blekinge. Miasto liczy około 32 tysięcy mieszkańców. Z Polski najłatwiej dotrzeć tu promem z Gdyni, który w ciągu dwunastu godzin pokonuje morze Bałtyckie.

 

Portowe miasto założone zostało w 1680 roku na trzydziestu trzech skalistych wyspach archipelagu Blekinge. Swoją siedzibę znalazła tu Szwedzka Królewska Marynarka. Siłą rzeczy Karlskrona od początku związana była więc ściśle z morzem. Do dnia dzisiejszego znajduje się tu zresztą port wojenny, który wpisano na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Miasto znane jest również z Muzeum Marynarki Wojennej - Marinmuseum.

 

W latach 1910 - 1949 w mieście funkcjonowała linia tramwajowa o długości 3,5 kilometra. Obsługiwało ją w sumie 11 wagonów. Początkowo trasę uruchomiła prywatna spółka, jednak od 1917 roku przedsięwzięcie przejęło miasto. W 1948 roku podjęto decyzję o likwidacji komunikacji szynowej, co nastąpiło rok później.

 

Komunikacja w Karlskronie i w całym regionie Blekinge funkcjonuje dzięki przedsiębiorstwu Blekingetrafiken, które obsługuje wyłącznie transport autobusowy. Numerami z przedziału od 1 do 9 oznakowane są linie miejskie i podmiejskie (między innymi do Lyckeby, Nättraby, Jämjö, Rödeby). Linia 24 to linia nocna, natomiast linie oznaczone cyfrą powyżej 100 kursują pomiędzy Karlskroną i pobliskimi miastami. Cena biletu w 1 strefie obejmującego Karlskronę wynosi 20 koron szwedzkich. Można również kupić bilet całodzienny za 50 koron.
W mieście nie zobaczymy już Scanii. Za to kursują praktycznie same Mercedesy Citaro, zarówno w wersji niskopodłogowej z trójką drzwi, jak i podmiejskiej posiadającej dwoje drzwi. Pojazdy te napędzane są gazem CNG.

Mercedes Citaro...
Mercedes Citaro...
Autobusowe stad...
Mercedes Citaro...
Linia numer 7 w...
Wnętrze podmiej...
Główny przystan...
Angielski autob...
 

Do dnia dzisiejszego w centrum Karlskrony można zobaczyć pozostałości po dawnej bocznicy portowej. Ciekawostkę stanowi fakt, że tory poprowadzono niegdyś tunelem dokładnie pod rynkiem. Trasa ta z powodzeniem mogłaby być używana do transportu miejskiego, obecnie jednak tory są dość mocno zdekompletowane.

Zadaszony parki...
Elektryczny zes...
Dawna parowozow...

W Karlskronie znajduje się również stacja kolejowa. Pociągi z głębi Szwecji docierają tu co godzinę. Tuż obok stacji znajduje się budynek dawnej parowozowni. Obecnie przekształcony został on w biura. Jest to niewątpliwie dość dobry przykład stworzenia nowego zastosowania dla starych obiektów kolejowych.

Początek dawnej...
Tunel pod dworc...
Wylot z tunelu ...
Port wojenny i ...

Komentarze  

 
+4 #1 KW 2013-10-03 23:02
Mi się wydaje, że to nie są autobusy CNG tylko niskowejściowe Citara (dlatego mają garb na dachu), takie jak w Berlinie: http://phototrans.pl/14,595878,0,Mercedes_O530LE_1837.html
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 304 gości oraz 1 użytkownik.