Włochy - Rzym
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy na świecie
- Opublikowano: niedziela, 29, grudzień 2013 22:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3174
Rzymska sieć transportu zbiorowego składa się z metra, kolei podmiejskich, tramwajów, trolejbusów oraz autobusów. Mimo, że transport szynowy odgrywa największą rolę, system linii autobusowych również stanowi istotny element sieci. Poza tradycyjnymi autobusami, po mieście kursują również pojazdy napędzane gazem CNG, a także elektryczne, zarówno autobusy jak i trolejbusy.
Pierwsze omnibusy konne wyjechały na ulice Rzymu w 1845 roku, łącząc plac Montanara z Bazyliką św. Piotra. Rosnący pobyt na tego typu usługi sprawił, że szybko zaczęły powstawać kolejne prywatne linie. W 1876 roku podpisano pierwsze porozumienie dotyczące współpracy pomiędzy poszczególnymi przewoźnikami. Sieć autobusów rozwijała się równolegle z pierwszymi tramwajami. 1 stycznia 1930 roku dokonano pierwszej radykalnej reformy, usuwając tramwaje z ścisłego centrum. Ich miejsce zajęły autobusy. W 1937 roku na ulice Rzymu po raz pierwszy wyjechały trolejbusy. W najlepszym okresie czasu sieć trolejbusowa liczyła aż 137 kilometrów.
Powrót do normalnego funkcjonowania transportu miejskiego w Rzymie po zakończeniu drugiej wojny światowej nie był łatwy. Początkowo, przewozy prowadzone są przy pomocy… ciężarówek. Dopiero w latach 1947-1948 udało się przywrócić system komunikacyjny do w miarę sprawnego stanu. W międzyczasie tramwaje coraz częściej zastępowane były zarówno przez metro jak i autobusy. W lipcu 1972 roku z ulic Rzymu zniknęły trolejbusy, natomiast sieć autobusowa przejęła dominującą rolę. Tramwaje przez kolejne dekady stopniowo odzyskiwały swoją rolę. Trolejbusy powróciły na ulice Rzymu dopiero w 2005 roku na jedną trasę.
Nim przejdziemy do opisu stanu istniejącego rzymskiej sieci autobusowej, chciałbym nieco cofnąć się w czasie i zaprezentować zdjęcia z 1997 i 2000 roku. Wówczas na ulicach Rzymu, jak i innych włoskich miast, dominowały pomarańczowe wysokopodłogowe autobusy z podwójnymi drzwiami w środku. Niskopodłogowe pojazdy dopiero wchodziły do ruchu i jeszcze przeważnie nie było w nich klimatyzacji. Po mieście jeździły już za to małe, elektryczne mikrobusiki.
W 2000 roku z okazji Roku Jubileuszowego, w Rzymie funkcjonowała sieć linii oznaczonych literą "J" i cyfrą. Do jej obsługi zakupiono nowe, niskopodłogowe i klimatyzowane pojazdy BredaMenarinibus. Linie "jubileuszowe" kursowały pomiędzy najważniejszymi obiektami w Rzymie, a parkingami położonymi na obrzeżach miasta. Co ciekawe, funkcjonowała w nich osobna, oczywiście wyższa taryfa, niż w normalnej komunikacji. Autobusy posiadały również inne malowanie. Oprócz koloru pomarańczowego, w dolnej i górnej części pudła pojawił się kolor błękitny.
Obecna rzymska komunikacja autobusowa znacząco się różni od tej z przełomu wieku. Wprawdzie systemem transportu zbiorowego w mieście nadal zarządza ATAC, to jednak w stolicy Włoch kursują zupełnie inne autobusy, klimatyzowane, niskopodłogowe, a w ich kolorystyce nie spotkamy już barwy pomarańczowej. Obecnie, po Rzymie porusza się ponad 2000 autobusów, 30 trolejbusów oraz 90 elektrycznych minibusów. Liczba linii autobusowych przekracza 1000 i obejmuje zarówno linie miejskie (383 linie), nocne (31 linii) jak i podmiejskie. Jeśli chodzi o tabor autobusowy, to są to przede wszystkim pojazdy marki Irisbus, Iveco, Autodromo i BredaMenarinibus, a także MAN-y i Mercedesy. Część autobusów marki Irisbus napędzanych jest gazem CNG. Większość pojazdów pomalowana jest w kolor srebrno-popielaty, z ewentualnymi czerwonymi pasami. Natomiast autobusy Irisbus zasilane olejem napędowym posiadają barwy bordowe.
Miniaturowe elektryczne autobusy wciąż dominują na wąskich uliczkach stolicy Włoch. Są to właściwie pojazdy jednej marki Tecnobus Gulliver. Kursują one po czterech liniach w ścisłym centrum, łącząc poszczególne atrakcje turystyczne Rzymu.
W Rzymie od 2005 roku ponownie eksploatowane są trolejbusy i to polskiej produkcji. 30 przegubowych pojazdów dostarczył Solaris Bus&Coach przy współpracy z węgierską firmą Ganz, która zapewniła osprzęt elektryczny. Co ciekawe, pojazdy te docierają pod sam dworzec kolejowy Termini. Jednak w centrum Rzymu nie zobaczymy sieci trakcyjnej. Trolejbusy część trasy pokonują bowiem dzięki energii przechowywanej w akumulatorach. Długość sieci wynosi 19,5 kilometra i obejmuje jedną linię numer 90.
Autobusy, mimo funkcjonowania kolei podmiejskiej, metra czy tramwaju, wciąż pełnią bardzo istotną rolę w transporcie publicznym w Rzymie, również w centrum miasta. Co więcej, autobusy bardzo często zastępują też tramwaje, kursując po torach z numerem linii tramwajowej.
Komentarze