Solaris Urbino 8.9 LE
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy testowane w Krakowie
- Opublikowano: niedziela, 06, styczeń 2013 22:00
- PSMKMS
- Odsłony: 2027
W czwartek, 3 stycznia 2013 roku, po raz pierwszy w historii na ulice Krakowa wyjechał autobus elektryczny. Pojazd wyprodukowany został przez firmę Solaris Bus&Coach z podpoznańskiego Bolechowa, a w naszym mieście debiutował na linii numer 537.
Solaris Urbino 8.9 LE jest pierwszym polskim autobusem zasilanym wyłącznie energią elektryczną, która zmagazynowana jest w specjalnych akumulatorach, pozwalających na przejazd bez ładowania około 100 kilometrów. Gdy jednak baterie się wyczerpią, czas potrzebny na całkowite uzupełnienie energii nie przekracza 4 godzin. Autobus napędzany jest czteropolowym asynchronicznym silnikiem trakcyjnym o mocy 120kW. Energia do jego zasilania zgromadzona jest w dwóch bateriach o wadze 700 kg każda, czyli w sumie ważących 1400 kg. Baterie litowe mają napięcie 600 V i gromadzą energię o wartości 120 kWh, co pozwala na przejechanie bez ładowania do 100 km. Pojazd może rozwijać maksymalną prędkość 50 km/h. Z uwagi na ciężar baterii akumulatorów, konstrukcja autobusu została maksymalnie odchudzona. Poszycie boczne wozu zbudowane jest na przykład z paneli z włókna węglowego. Zastosowano również szyby cieńsze od standardowych, a nawet aluminiowe felgi czy lżejsze fotele pasażerskie. Autobus nie ma również żadnych płynów technologicznych. Wszystkie elementy, które w standardowych pojazdach napędzane są sprężonym powietrzem, zasilane są energią elektryczną. Mamy więc na przykład drzwi otwierane elektrycznie.
Wszystko to sprawia, że autobus ten jest niezwykle przyjazdy środowisku. Nie dość, że nie wydziela żadnych spalin, to jeszcze jest niesamowicie cichy. Pasażer podróżując na jego pokładzie ma wrażenie przemieszczania się trolejbusem. Brakuje jedynie charakterystycznych odgłosów pałąków uderzających o elementy sieci trakcyjnej. Komfort pasażerów poprawia dodatkowo bardzo płynna jazda. Nie ma bowiem żadnej zmiany biegów.
Autobus podczas testów w Krakowie obsługiwał linię numer 537. Krakowskie MPK przymierza się do zakupu 10 tego typu pojazdów. Projekt ten ma być współfinansowany ze środków europejskich. Mimo rewelacyjnego wrażenia z jazdy tym autobusem należy sobie jednak postawić pytanie, czy warto już teraz inwestować w tego typu pojazdy? Kilka lat temu, krakowskie MPK dość mocno broniło się przed rozpoczęciem eksploatacji dużej liczby autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym. Tymczasem problemy przy gazowych autobusach wydają się być niczym w stosunku do elektrycznych pojazdów. Niestety, technologia ta wciąż jest niesamowicie droga, autobusy elektryczne charakteryzują się niewielką pojemnością i mocno ograniczonym zasięgiem, nie dając nawet możliwości wykonania pełnej "dniówki" na linii. Dodatkowo, baterie akumulatorów trzeba co kilka lat wymieniać, co również kosztuje, a starych akumulatorów nie wyrzuci się ot tak na śmietnik. Niewątpliwie technologia ta ma przyszłość i pewnie za kilka lat tego typu pojazdy będą normą na miejskich ulicach. Tylko czy to już właściwy moment, by angażować się w taki projekt?