Solaris Urbino 12 IV Hybrid
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy testowane w Krakowie
- Opublikowano: czwartek, 11, luty 2021 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 1318
W połowie maja 2019 roku w Krakowie rozpoczęły się testy autobusu Solaris Urbino 12 IV Hybrid. Pojazd skierowany został do obsługi linii 252, łączącej Osiedle Podwawelskie z Kraków Airport, na której kursował przez kolejne dwa tygodnie.
Testowany autobus wyposażony został w szeregowy system napędu hybrydowego, określany jako HybriDrive. Składa się on z silnika elektrycznego, zasilanego energią elektryczną z magazynu energii. Ten z kolei ładowany jest z generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym o niewielkiej pojemności Cummins ISB4.5E6 o mocy 210 KM. Takie rozwiązanie napędu z jednej strony zapewnia obniżenie zużycia paliwa i poziomu emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Z drugiej natomiast umożliwia bardzo płynne i energiczne ruszanie. Autobus jest przy tym bardzo cichy. Podczas hamowania, energia kinetyczna jest odzyskiwana i następnie gromadzona w postaci energii elektrycznej w magazynie energii, umieszczonym na dachu autobusu. Pojazd wyposażony jest w baterie o łącznej pojemności 11,6 kWh. Sposób rozlokowania elementów systemu hybrydowego nie wpływa na liczbę miejsc pasażerskich w pojeździe. Pasażerowie mają do dyspozycji dokładnie tyle samo miejsc siedzących, ile jest w tradycyjnym autobusie Solaris Urbino 12.
Solaris Urbino 12 IV Hybrid na czas testów w Krakowie przydzielony został do zajezdni Bieńczyce, gdzie otrzymał numer BH409. Debiutował w dniu 17 maja 2019 roku na linii 252. Testy w Krakowie trwały przez okres dwóch tygodni. W tym czasie autobus kursował tylko na trasie do Kraków Airport.
W połowie listopada 2020 roku Solaris Urbino 12 IV Hybrid powrócił do Krakowa na okres blisko trzech tygodni. Tym razem skierowany został do zajezdni Płaszów, gdzie otrzymał numer taborowy PH411. Podczas jazd próbnych kursował na liniach: 123, 128 i 252.