/** */

Mercedes Citaro G C2 Hybrid

W sierpniu 2019 roku krakowskie MPK testowało na ulicach miasta przegubowy autobus hybrydowy Mercedes Citaro G C2 Hybrid. Pomalowany w całości na biało pojazd przebywał w Krakowie przez okres miesiąca, stacjonując w tym czasie w zajezdni Bieńczyce i kursując przede wszystkim na linii 129.

 

Hybrydowy Mercedes wyprodukowany został w 2019 roku. Pojazd ten wyposażono w elektryczny silnik tarczowy zintegrowany pomiędzy silnikiem spalinowym a automatyczną skrzynią biegów. W trakcie wyhamowywania autobusu pełni on funkcję generatora, przetwarzając energię pochodzącą z hamowania silnikiem w prąd. Energia produkowana jest zarówno podczas hamowania, jak i po zwolnieniu pedału gazu. Wytworzona energia elektryczna zostaje zmagazynowana, dzięki czemu przy ruszaniu autobusu, silnik elektryczny wspomaga napęd spalinowy. W ten sposób oszczędzane jest paliwo, ponieważ autobus potrzebuje mniej mocy wytwarzanej przez silnik spalinowy do ruszenia. Energia elektryczna magazynowana jest w superkondensatorach, charakteryzujących się bardzo niewielkimi rozmiarami i wysokim bezpieczeństwem działania. Urządzenia te zaprojektowane są na ciągłe i szybkie przełączanie pomiędzy trybem ładowania i rozładowywania w typowym cyklu autobusu miejskiego, dzięki czemu cechują się wysoką żywotnością.

 

Testowy Mercedes dysponował 41 miejscami dla pasażerów siedzących oraz 94 miejscami dla osób podróżujących na stojąco. Przedział pasażerski praktycznie niczym nie różnił się od standardowych autobusów. Wyjątek stanowiło jedynie zaaranżowanie tylnej części pojazdu, gdzie zastosowano schody z poręczą dla pasażerów zajmujących miejsca siedzące nad silnikiem.

 

Pomalowany w całości na biało Mercedes Citaro G C2 Hybrid podczas testów w Krakowie skierowany został do zajezdni Bieńczyce, gdzie otrzymał numer BH096. Na ulicach miasta debiutował w dniu 5 sierpnia 2019 roku, wyjeżdżając do obsługi linii 129, na której najczęściej można było go zobaczyć przez kolejne tygodnie.

Mercedes Citaro...
Mercedes Citaro...
Mercedes Citaro...
Mercedes Citaro...
Mercedes Citaro...
Przedział pasaż...
Charakterystycz...
Przedział pasaż...

We wrześniu 2021 roku Mercedes Citaro G C2 Hybrid powrócił na ulice Krakowa. Tym razem był on testowany przez firmę Mobilis, czyli prywatnego operatora realizującego przewozy w ramach Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Prezentowany przegubowiec pochodził prosto z fabryki. Zawierał więc najnowsze rozwiązania niemieckiego producenta autobusów. Poza komfortowym wyposażeniem dla pasażerów, przegubowiec wyposażono w kilka systemów bezpieczeństwa wspomagających kierowcę, takich jak czujnik „martwego pola” umieszczony na prawym boku wraz z systemem ostrzegania w przednim słupku oraz system awaryjnego hamowania przed przeszkodami współpracujący z radarem. Dla pasażerów najbardziej dostrzegalną nowością było umieszczenie wyświetlacza z numerem linii oraz nazwą przystanku docelowego po lewej stronie pojazdu.

 

Autobus wyjechał na ulice Krakowa w dniu 14 września i przebywał na jazdach próbnych do drugiej połowy października. Z Krakowa udał się niemal bezpośrednio na targi Transexpo 2021 w Kielcach. W trakcie testów, hybrydowego przegubowca kierowano na wszystkie linie obsługiwane taborem wielkopojemnym przez firmę Mobilis: 152, 159, 178, 189, 501 i 578. Autobus na czas pobytu w Krakowie otrzymał numer taborowy MC396.

Testowy Mercede...
Testowy Mercede...
Wnętrze autobus...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 565 gości oraz 1 użytkownik.