Karsan Jest
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy testowane w Krakowie
- Opublikowano: sobota, 14, marzec 2020 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 984
W październiku 2019 roku krakowskie MPK przetestowało jeden z najmniejszych i najciekawszych autobusów komunikacji miejskiej. Karsan Jest mierzył bowiem zaledwie 5845 mm długości. Pojazd podczas krótkiego pobytu w naszym mieście został jednak dostrzeżony i być może więcej tego typu wozów pojawi się w Krakowie na stałe.
Na przestrzeni ostatnich lat w Krakowie skupiano się przede wszystkim na zakupie nowego taboru, mogącego pomieścić jak najwięcej pasażerów. Tymczasem na terenie miasta wciąż jest wiele miejsc, do których nie może dotrzeć standardowy autobus. W te potrzeby doskonale wpisał się niewielki Karsan Jest, mierzący niespełna 6 metrów długości, za to zdolny do poruszania się po wąskich ulicach i zawracania na pętlach o średnicy zaledwie 13,6 metrów.
Karsan jest turecką firmą, produkującą od 1966 roku pojazdy dostawcze oraz autobusy. Producent ten zbudował mikrobus Karsan Jest, który mierzy 5845 mm długości, 2055 mm szerokości i 2800 mm wysokości. Waży 4600 kg, a jakiego promień skrętu wynosi zaledwie 6800 mm. Na pokład może zabrać 22 pasażerów, w tym 12 na miejscach siedzących. Do wnętrza prowadzą jedne dwuskrzydłowe drzwi, przy który zlokalizowany jest obszar niskiej podłogi, zdolny do pomieszczenia wózka inwalidzkiego lub dziecięcego. Swoje drzwi po lewej stronie posiada również kierowca. Testowany egzemplarz wyposażony był w silnik Diesla, niemniej dostępne są także modele elektryczne.
Turecki mikrobus rozpoczął jazdy testowe po krakowskich ulicach w dniu 12 października 2019 roku. W trakcie próbnej eksploatacji w Krakowie otrzymał numer taborowy DA139 i stacjonował w zajezdni Wola Duchacka. Początkowo skierowano go do obsługi linii 100 i 101. W trakcie testów mikrobusu w naszym mieście panowała bardzo ładna pogoda. W związku z tym, na Kopiec Wandy podróżowało znacznie więcej pasażerów, niż mógł zabrać na pokład miniaturowy Karsan. Z tego powodu, już w południe pierwszego dnia, a była to sobota, pojazd musiał zostać podmieniony na tradycyjny autobus. W niedzielę nie pojawił się na linii. Kolejną próbę podjęto w poniedziałek. Pasażerowie mieścili się, jednak w środku panował bardzo duży tłok.
W rezultacie testowy Karsan zniknął na krótko z ulic miasta. Powrócił jednak już we środę, 16 października. Tym razem został skierowany do obsługi linii 758, kursującej z Małego Płaszowa do przystanku Rybitwy Rozjazd. Linię tę uruchomiono w związku z modernizacją fragmentu ulicy Szparagowej, po której nie mogły przejechać autobusy linii 158 i 221. W zamian skierowano tam linię 758, która zawracała na skrzyżowaniu ulicy Rybitwy i Szparagowej. Niewielka ilość miejsca sprawia, że mogły tam kursować tylko najmniejsze Autosany M09LE. Szybko okazało się, że Karsan Jest idealnie nadaje się do zawracania w tym miejscu. Co więcej, linią 758 z uwagi na krótką trasę, nie podróżowało zbyt wielu pasażerów.
Karsan Jest spędził resztę trzytygodniowego pobytu w Krakowie na Rybitwach, gdzie spisywał się całkiem nieźle. Niestety, testowy pojazd nie doczekał uruchomienia od dnia 4 listopada 2019 roku linii 176, kursującej do Bodzowa. Być może jednak właśnie tego typu mikrobusy zostaną zakupione do obsługi tego połączenia.
Komentarze