Solaris Urbino 12 hydrogen
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy testowane w Krakowie
- Opublikowano: poniedziałek, 27, luty 2023 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 585
W dniu 24 czerwca 2022 roku po raz pierwszy na ulice Krakowa wyjechał Solaris Urbino 12 hydrogen. Bezemisyjny autobus napędzany przy pomocy energii elektrycznej wytworzonej przez znajdujące się na pokładzie ogniwo wodorowe rozpoczął próbną eksploatację na linii 128.
W związku z poszukiwaniami alternatywnych źródeł zasilania autobusów komunikacji miejskiej, krakowskie MPK zainteresowało się pojazdami zasilanymi ogniwem wodorowym. W dniu 28 stycznia 2021 roku Solaris Urbino 12 hydrogen po raz pierwszy został zaprezentowany w zajezdni Wola Duchacka. Wówczas jednak nie wyjechał on na ulice naszego miasta. Problem stanowił bowiem brak stacji ładowania wodoru w Krakowie. Przeszkodę tę udało się usunąć półtora roku później. W wyniku współpracy z koncernem Orlen, w dniu 24 czerwca 2022 roku w zajezdni Płaszów udało się uruchomić pierwszą w naszym mieście mobilną stację tankowania wodoru. Dzięki temu, możliwe było rozpoczęcie próbnej eksploatacji autobusu Solaris Urbino 12 hydrogen na ulicach Krakowa.
Testowy autobus posiada 12 metrów długości, na pokład może zabrać 82 pasażerów, w tym 31 na miejscach siedzących i jest w pełni niskopodłogowy. Jego napęd stanowi silnik elektryczny. Prąd do jego zasilania wytwarzany jest na pokładzie autobusu przy pomocy ogniwa wodorowego o mocy 70 kW, w którym zachodzi proces odwróconej elektrolizy. Wodór zmieniany jest w energię elektryczną, a produktem ubocznym tego procesu jest para wodna i ciepło. Dzięki temu, autobus jest całkowicie bezemisyjny. Jednocześnie nie musi co kilka kursów zjeżdżać z linii, by naładować baterie, tak jak ma to miejsce w przypadku autobusów elektrycznych. Wodór przechowywany jest w pięciu zbiornikach dachowych o łącznej pojemności ponad 35 kg. Taka ilość pozwala na przejazd do 350 kilometrów, co umożliwi jego całodzienne kursowanie na linii.
Sprowadzony do Krakowa autobus wyprodukowany został w 2021 roku. Wiosną 2022 roku eksploatowany był przez PKM Jaworzno. Następnie trafił na testy długotrwałe do naszego miasta. W dniu 24 czerwca 2022 roku po raz pierwszy wyjechał do obsługi linii 128, kursującej na trasie Zajezdnia Płaszów - Prądnik Czerwony. Pomimo początkowych zapowiedzi pojawienia się testowego pojazdu również na liniach 123 i 304, dotychczas to nie nastąpiło. Autobus podczas pobytu w Krakowie został oznaczony numerem taborowym PE600. Wiosną 2023 roku wciąż stacjonował w zajezdni Płaszów i kursował na linii 128.