AMZ City Smile CS10E
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy testowane w Krakowie
- Opublikowano: sobota, 21, styczeń 2017 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 5121
W lutym 2013 roku do zajezdni Wola Duchacka trafił na testy kolejny autobus napędzany wyłącznie przez prąd elektryczny. Po testach elektrycznego Solarisa na początku tego roku, przyszła kolej na konkurenta, pojazd City Smile CS10E firmy AMZ z Kutna. Co więcej, autobus ten wykazuje więcej zalet w stosunku do prezentowanego Solarisa. Jest dłuższy i może przejechać na jednym ładowaniu więcej kilometrów.
City Smile CS10E firmy AMZ został zaprezentowany po raz pierwszy podczas targów w Hanowerze i w Kielcach w 2012 roku. Autobus ten jest elektryczną wersją 10-metrowego pojazdu SC10LF. Jest to jednocześnie trzeci model w rodzinie City Smile, która od kilkudziesięciu miesięcy był tworzony przez kutnowskie zakłady AMZ.
Elektryczny City Smile zasilany jest przez zespół baterii litowo-jonowych, rozłożonych na całej długości wozu. Co ciekawe, na dachu nie zlokalizowano żadnej aparatury, a wszystkie akumulatory i urządzenia udało się ukryć pod siedzeniami. Było to możliwe dzięki samodzielnemu zaprojektowaniu skrzyń akumulatorowych. AMZ zakupiło pojedyncze ogniwa i samo skonstruowało dla nich bloki akumulatorowe, dopasowane do dysponowanego miejsca. Takie rozwiązanie ma jednak swoją wadę. W autobusie nie ma bowiem siedzeń dostępnych z poziomu niskiej podłogi.
Akumulatory zapewniają prąd o napięciu 600 volt, który napędza asynchroniczny silnik elektryczny TAM 1052C6B o mocy 120 kW chłodzony cieczą, zabudowany wzdłużnie za tylną osią napędową, po lewej stronie. Baterie, które zainstalowano w autobusie CS10E, są lżejsze od starszych rozwiązań litowo-jonowych, ale mimo to ważą nadal 2,5 t. Dlatego podczas projektowania autobusu starano się maksymalnie obniżyć masę zarówno szkieletu jak i całego nadwozia. Zresztą z identycznym problemem spotkali się konstruktorzy Solarisa przy tworzeniu swojego pojazdu. W City Smile zastosowano podobne rozwiązania obniżające masę wozu, czyli elementy z włókna szklanego, cieńsze szyby, czy ograniczono użycie kleju. Masa autobusu elektrycznego gotowego do drogi wynosi 11,5 tony w porównaniu do 9,2 tony autobusu tradycyjnego. Producent deklaruje, że pojazd zabierający na pokład 83 pasażerów, w tym 24 na miejscach siedzących, powinien przejechać nawet 300 kilometrów na jednym ładowaniu. Taki wynik byłby jednym z najlepszych w Europie, chociaż dotychczas udało się osiągnąć 240 kilometrów. Jest to i tak całkiem niezłe osiągnięcie biorąc pod uwagę fakt, że krótszy Solaris może pochwalić się obecnie zasięgiem około 100 kilometrów.
Ładowanie autobusu odbywa się przez dwa złącza. Prędkość ładowania w wersji szybkiej wynosi około 1 godziny, natomiast w wersji wolnej około 8 godzin. Ładowanie awaryjne w przypadku całkowitego rozładowania baterii trwa około 10 godzin.
Pierwsze testy elektrycznego City Smile miały miejsce w PKM Jaworzno. Wśród wielu zauważonych zalet i wad ujawniła się ponoć również... zaskakująca dynamika pojazdu, z której chętnie korzystali kierowcy. Niestety, odbijało się to negatywnie na zasięgu wozu. Niemniej jednak, autobus już zwrócił uwagę wielu przedsiębiorstw komunikacyjnych zarówno w kraju jak i zagranicą. Dwa pierwsze pojazdy trafiły do odbiorcy w Szwecji. Co ciekawe, były to wozy dwunastometrowe, czyli mierzące tyle, co standardowy autobus. W pojazdach tych zastosowano kolejne unowocześnienia, zmierzające do obniżenia masy. Wśród nich są silniki zlokalizowane w piastach kół o mocy 60-70 kW każdy. Dodatkowo, do innowacyjnych rozwiązań można dorzucić fotele z podgrzewanymi siedziskami, kurtyny powietrzne nad drzwiami oraz częściowo podgrzewaną podłogę w miejscu wsiadania pasażerów. Ponadto, na dachu zainstalowano pantografy, przy pomocy których na każdym z przystanków pojazd jest doładowywany.
Autobus AMZ City Smile CS10E podczas swojego pierwszego pobytu w Krakowie testowany był na linii 537, kursującej na trasie Dworzec Główny Wschód - Witkowice.
AMZ City Smile CS10E powrócił do Krakowa w dniu 7 listopada 2013 roku. Tym razem powodem jego przybycia do naszego miasta było podpisanie umowy na obsługę linii autobusowych w ramach Komunikacji Miejskiej w Krakowie pomiędzy ZIKiT Kraków a firmą Mobilis, która jednocześnie poinformowała, że chce sprowadzić do Krakowa autobusy firmy AMZ o długości 10 i 12 metrów. Wśród nich miały być również pojazdy elektryczne, podobne do testowanego egzemplarza. Pojawił się pomysł, aby autobusy elektryczne przejęły obsługę linii na Kopiec Kościuszki lub do ZOO. Stąd wizyta AMZ City Smile CS10E również w Lasku Wolskim. Niestety, wyniki przejazdu próbnego do ZOO raczej nie zachęciły do zastosowania elektrycznych autobusów na tej trasie na szerszą skale. Pojazd dotarł bowiem do celu, ale uczynił to w żółwim tempie.
Elektryczny AMZ podczas swojej drugiej wizyty w Krakowie przebywał w naszym mieście tylko jeden dzień. Tym razem nie obsługiwał żadnej linii.
Elektryczny AMZ po raz kolejny pojawił się w Krakowie wiosną 2014 roku. Wraz z trzema innymi autobusami elektrycznymi został wypożyczony na rok, by uczestniczyć w próbnej eksploatacji. Pojazd na czas testów w naszym mieście otrzymał numer DK601 i odtąd stacjonuje w zajezdni Wola Duchacka. Od 29 kwietnia można było go praktycznie codziennie oglądać na linii numer 154, na której odbywała się próbna eksploatacja.
Autobus elektryczny AMZ City Smile CS10E niewątpliwie sprawdził się podczas testów na ulicach Krakowa. W czerwcu 2016 roku dokonano zmiany jego numeru taborowego z dotychczasowego DK601 na DE628. W dniu 2 września pojazd po raz ostatni kursował na stałe na linii 154. Odtąd jej obsługę przejęły nowe elektryczne Solarisy Urbino 8,9LE. Tymczasem autobus firmy AMZ już dzień później debiutował na linii 504, kursującej z końcówki "Cracovia Stadion" do Centrum Jana Pawła II. Pojazd ten idealnie nadawał się do obsługi tej linii zarówno ze względu na swoje ekologiczne walory, jak i pojemność. Kolejna zmiana obsługiwanej linii nastąpiła od dnia 3 października 2016 roku. Zlikwidowano wówczas linię 504, a w jej miejsce uruchomiono linię 104, kursującą na krótszej trasie z Centrum Jana Pawła II do pętli "Łagiewniki". Elektryczny AMZ trafił oczywiście do obsługi nowej trasy i właśnie na linii 104 można go było oglądać do końca próbnej eksploatacji w Krakowie. Pojazd pojawiał się również okazjonalnie na linii 154, gdy brakowało elektrycznych Solarisów Urbino 8,9LE do jej obsługi.
Komentarze
Wg tej strony autobus nie jest zakupiony przez krakowskiego przewoźnika tylko wypożyczony.