/** */

Jelcz M081MB

Na początku kwietnia 2005 roku w Krakowie gościł Jelcz M081MB. Krakowianie przez kilka dni mieli możliwość przejechać się tym, niespełna ośmiometrowym autobusikiem. Jego obecność w naszym mieście wiązała się z przetargiem ogłoszonym przez MPK na zakup 32 autobusów o długości do ośmiu metrów. 

 

Jelcz M081MB jest autobusem przeznaczonym do obsługi linii charakteryzujących się małymi potokami pasażerskim. Jego konstrukcja oparta jest na podwoziu Mercedesa. Z tej samej firmy pochodzi silnik typu OM 904LA o mocy 100kW. Pojazd posiada pięciobiegową manualną skrzynię biegów firmy ZF. Autobus zabrać może na pokład 37 pasażerów, w tym 20 na miejscach siedzących.

 

W Jelczach M081MB wyeliminowano część wad, jakie występują w eksploatowanych od kilku lat w Krakowie, Autosanach H6. Dzięki zwiększonej o 2 metry długości lepiej rozplanowano wnętrze, co wyraźnie wpływa na komfort podróży pasażerów, szczególnie jadących na stojąco. Ponadto, na tylnim zwisie, autobus posiada obniżoną podłogę do 340 mm. Jej powierzchnia nie jest duża, ale wystarczająca do pomieszczenia dwóch wózków dziecięcych lub inwalidzkich. Pozostała część podłogi znajduje się na wysokości 760 mm i aby się na nią dostać, trzeba pokonać dwa stopnie.

 

Kierowcy, podczas jazd testowych w Krakowie, szczególnie chwalili sobie całkowicie zabudowaną kabinę kierowcy. Dzięki temu prowadzący pojazd może cały czas czuć się względnie bezpiecznie. Tej pewności kierowcy Melonów dotychczas nie mieli, gdyż w Autosanach kabiny w zasadzie nie ma.

 

Podczas jazd w Krakowie dały o sobie znać także pewne wady, na które uwagę zwracali zarówno pasażerowie jak i prowadzący testowy pojazd. Podstawowy kłopot stanowiły otwierające się bardzo wolno drzwi. Co ciekawe, z ich zamykaniem nie było żadnych problemów. Kolejna kwestia to schody między wysoką, a niską podłogą. Niektórzy zwrócili uwagę, że podczas ostrego ruszania autobusem, pasażerowie mogą spaść z górnego poziomu na dolny. W sumie w tamtym rejonie przydałyby się dodatkowe poręcze. Kierowcy zgłaszali również uwagi odnośnie zbyt nisko usytuowanego przedniego zderzaka, który może ulegać częstym uszkodzeniom podczas normalnej eksploatacji.

 

Autobus testowany w Krakowie pochodził z MZK Bolesławiec i posiadał numer 157. W Krakowie nocował na zajezdni w Bieńczycach. Pasażerowie mogli się nim przejechać na linii numer 113 i 121.

Jelcz M081MB na...
Jelcz M081MB na...
Zdjęcie Jelcza ...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 281 gości oraz 2 użytkowników.