Scania OmniCity
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy testowane w Krakowie
- Opublikowano: wtorek, 11, grudzień 2012 21:41
- PSMKMS
- Odsłony: 1908
Scania jest szwedzką firmą produkującą samochody ciężarowe oraz autobusy. Pojazdy produkowane przez ten koncern są obecne na polskim rynku od początku lat dziewięćdziesiątych.
Pierwszymi Scaniami, które przybyły do Polski, były używane pojazdy z krajów skandynawskich. W 1992 roku w Krakowie rozpoczęły eksploatację pierwsze pojazdy fabrycznie nowe. Później nasze miasto stało się jednym z najważniejszych klientów szwedzkiej firmy.
Pod koniec lat dziewięćdziesiątych produkcja Scanii dla polskich miast przeniesiona została do słupskiej firmy Kapena. Tu montowane były między innymi ostatnie Scanie dla naszego miasta. Poza Krakowem Scanie kursują między innymi w Koninie, Malborku, Słupsku, Olsztynie, a od 2007 roku także w Warszawie.
Krakowskie MPK zamówiło cztery Scanie Omni City CN 94UB4x2 pod koniec lat dziewięćdziesiątych. W lutym 1999 roku do miasta przybyła pierwsza z nich. Autobus, jak na tamte czasy, charakteryzował się bardzo rewolucyjnymi rozwiązaniami. Był to pierwszy pojazd w pełni niskopodłogowy, jaki zakupiło MPK. Scania, w barwach krakowskich, lecz jeszcze bez numeru inwentarzowego, wyjechała na miasto i przez kilka dni kursowała na linii 144. Szybko okazało się jednak, że autobus posiada zbyt twarde podwozie jak na polskie drogi. Również poważne obawy dotyczyły samej konstrukcji pojazdu. Autobus wrócił więc do producenta, gdzie został odpowiednio wzmocniony i poprawiony. Dopiero w sierpniu 1999 roku cztery pierwsze Scanie Omni City weszły do eksploatacji w Krakowie.
W drugiej połowie lipca 2007 roku, do Krakowa przybyła warszawska Scania Omni City. Czerwono-żółty pojazd przebywał w naszym mieście przez dwa tygodnie. W tym czasie można go było zobaczyć na liniach numer 192 i 492.
Pojazd numer A557, nieco różnił się od egzemplarzy, eksploatowanych już na warszawskich ulicach. Nie zamontowano w nim między innymi słynnej płyty na "dupniaki" (dla tych co nie wiedzą, w warszawskich Omniach na ścianach tylnich zamontowano płyty, które ułatwiają klejenie reklam, za to okno w ścianie tylnej staje się bezużyteczne). Tak więc pasażerowie bez przeszkód mogli wyglądać przez tylne okno. Uwagę zwracały też niesymetryczne ostatnie drzwi.
Wnętrze Scanii w dużej mierze przypominało krakowskie autobusy. Oczywiście, tradycyjnie wszystkie podsufitki trzeszczały w czasie jazdy, do czego jednak nasi pasażerowie już chyba zdążyli się przyzwyczaić. Ciekawostkę stanowiły czujniki ruchu, zamontowane w drzwiach. O ile pomysł z tymi urządzeniami jest całkiem niezły, o tyle w rzeczywistości nie do końca się sprawdzał. Otóż, nawet gdy pasażerowie znajdowali się około 1,5 m od drzwi i poruszyli się w czasie ich zamykania, drzwi ponownie się otwierały. Lepiej nie myśleć, co by się działo, gdyby w pojeździe panował duży tłok.
W 2000 roku na ulicach Krakowa gościła biała przegubowa Scania Omni City CN 94UA6x2/2. Autobus przez kilka dni kursował na linii numer 132. Jego obecność wiązała się z zakupem 10 pojazdów tego typu, które trafiły do Krakowa w 2001 roku.
W lipcu 2008 roku na ulicach Krakowa pojawiła się niebieska Scania Omni City N270UB, napędzana bioetanolem. Autobus ten był ostatnim spośród czwórki pojazdów, które zaprezentowane zostały w piątek 4 lipca, na terenie zajezdni Podgórze podczas setnego posiedzenia Komitetu "Unia Europejska", działającego w ramach Unii Transportu Publicznego (UITP), zorganizowanego przez MPK S.A. w Krakowie.
Scania N270UB E-95, bo takie właściwie jest jej oznaczenie, podczas pobytu w Krakowie testowana była na linii 502. Na mieście pojawiła się stosunkowo późno, gdyż producent musiał dostarczyć do Krakowa odpowiednią ilość paliwa. W naszym mieście nie ma bowiem stacji, na której można by było zatankować bioetanol - paliwo którym napędzana jest niebieska Omnia.
Autobusik, podobnie jak każda Omnia, wywarł całkiem niezłe wrażenia wizualne. W czasie jazdy było już jednak nieco gorzej. Jakkolwiek kierowcy kieruje się tym pojazdem wyśmienicie, to pasażerom raczej nie spodobały się charakterystyczne trzaski wyposażenia wnętrza autobusu. No i ten charakterystyczny zapach, pozostawiany przez bioetanol...
Na przełomie czerwca i lipca 2009 roku, w Krakowie kolejny już raz gościła Scania Omni City, tym razem model CN280UB. Pojazd numer A608, wyprodukowany dla PKS Grodzisk Mazowiecki, testowany był w naszym mieście przez tydzień. W tym czasie można go było zobaczyć na linii 185, 194 i 502.

