Solaris Urbino
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy testowane w Krakowie
- Opublikowano: wtorek, 11, grudzień 2012 22:07
- PSMKMS
- Odsłony: 1813
Firma Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. jest najmłodszym producentem autobusów w Polsce. Początkowo sprzedawała autobusy marki Neoplan. Mimo, że swoją działalność rozpoczęła dopiero w połowie lat dziewięćdziesiątych, jej autobusy spotkać można w wielu miastach w całej Polsce. Solaris dokonał bowiem tego czego nie udało się innym producentom, zdobył większość polskiego rynku autobusowego. Na tym nie koniec. Pojazdy produkowane w fabryce w podpoznańskim Bolechowie zaczęły także podbijać rynek zagraniczny. Jest to najdynamiczniej rozwijające się przedsiębiorstwo autobusowe w kraju, któremu udało się stworzyć prawdziwy hit - autobus Solaris Urbino - w całości zaprojektowany, skonstruowany i produkowany w Polsce.
Solaris Urbino 12, który testowany był na ulicach Krakowa w listopadzie 2003 roku, posiada silnik marki DAF. Jego długość wynosi 12 metrów. Jednorazowo zabrać może 104 osoby. Pojazd, który mieliśmy możliwość oglądać w Krakowie, został wypożyczony z PKM Sosnowiec.
Na początku kwietnia 2005 roku krakowian przez kilka dni woził żółty Solaris Urbino 18, który kursował na linii numer 128. Autobus gościł w Krakowie na testach. Jego pobyt w naszym mieście wiązał się z przetargiem na zakup 6 niskopodłogowych autobusów przegubowych.
Pojazd wypożyczony został z Niemiec. Autobus posiadał barwy przewoźnika miejskiego DVB Dresden oraz imponujący numer taborowy: 458 012 - 1. Krakowianie przez kilka dni mogli zobaczyć, jak wygląda "wypasiona" wersja Solarisa dla niemieckiego przewoźnika, który niewątpliwie może wydać na nowe pojazdy znacznie więcej pieniędzy, niż przedsiębiorstwa w naszym kraju. Uwagę wielu osób zwracało bardzo dobrze rozplanowane wnętrze, miękkie fotele czy nieco lepsze zawieszenie, niż w krakowskich Solarisach. Ponadto, w tak zwanej "rzeźni", czyli w miejscu dla pasażerów stojących, na ścianach bocznych zamocowano rozkładane siedzenia. Duże wrażenie robiły cztery wyświetlacze ciekłokrystaliczne, zamontowane parami z przodu autobusu oraz tuż za przegubem. Na jednym z pary wyświetlana jest trasa oraz najbliższe przystanki autobusu, na drugim reklamy. W Krakowie niestety system wyświetlaczy i pokazywania przystanków nie działał ze względu na brak danych do oprogramowania. W zamian, na zewnątrz w miejscu wyświetlaczy, naklejone zostały folie z numerem linii 128 i nazwami końcówek. Reklamy były za to pokazywane cały czas.
Autobus sprawił generalnie bardzo miłe wrażenie. Jedynym problemem podczas kursu, którym jechałem, były drzwi w naczepie, które nie chciały się zamknąć na co drugim przystanku. Kłopot ten wystąpił także w krakowskich Solarisach Urbino 12, ale z biegiem czasu niemal udało się go wyeliminować.
Solaris Urbino 18 Hybrid jest kolejnym przedstawicielem rodziny autobusów, produkowanych przez firmę z podpoznańskiego Bolechowa, który zaprezentowany został na ulicach Krakowa. Dwa poprzednio testowane pojazdy, trafiły do naszego miasta. Czy podobnie będzie z hybrydowym Solarisem?? Są na to duże szanse.
Autobus Solaris Urbino 18 Hybrid posiada napęd spalinowo-elektryczny. Silnik spalinowy, usytuowany w pierwszym członie na przeciwko drugich drzwi, napędza prądnicę, której energia wykorzystywana jest przez silniki elektryczne, zamontowane przy kołach. Prądnica napędzana jest przez silnik Cummins ISBe5 250. System napędu hybrydowego GM Hybrid Allison EP50 składa się z jednostki napędowej Allison EV50, układu magazynowania energii oraz elektronicznych układów sterujących całą jednostką napędową. Dzięki takiemu rozwiązaniu, silnik spalinowy pracuje w optymalnych warunkach, zużywając nawet do 40% mniej paliwa. Nadwyżka mocy oraz energia odzyskiwana podczas hamowania elektrodynamicznego, gromadzona jest w akumulatorach i można ją ponownie wykorzystać przy rozruchu. Niestety, cena pojazdu jest dość znaczna, chociaż dzięki oszczędnościom w zużyciu paliwa, koszt autobusu zwraca się po 9 latach eksploatacji.
Pierwszy hybrydowy Solaris trafił do przedsiębiorstwa DVB z Drezna. Producent z Bolechowa dostarczył też pierwszy hybrydowy autobus dla Szwajcarii, który swoją drogą testowany był właśnie w Krakowie. W chwili obecnej, realizowane jest zamówienie dla Poznania, który będzie pierwszym polskim miastem, eksploatującym hybrydowy autobus.
Pojazd, który testowany był na ulicach Krakowa, posiadał jednostkę napędową zamontowaną na przeciwko drugich drzwi. Takie rozwiązanie to największy problem autobusów hybrydowych. Silnik zajmuje bowiem dość sporo miejsca, które w tradycyjnych autobusach wykorzystywane jest przez pasażerów stojących. Solaris opracował jednak pojazd, w którym zespół napędowy umieszczony został w naczepie, podobnie jak w zwykłych pojazdach. Dzięki temu, liczba dostępnych miejsc dla pasażerów jest identyczna jak w tradycyjnych przegubowcach.
Autobus przybył do Krakowa 4 lipca 2008 roku i zaprezentowany został podczas setnego posiedzenia Komitetu "Unia Europejska", działającego w ramach Unii Transportu Publicznego (UITP), zorganizowanego przez MPK S.A. w Krakowie. W ciągu następnych dwóch dni, pojazd testowany był na ulicach Krakowa na linii numer 179. Szanse na to, by hybrydowy Solaris jeszcze powrócił do Krakowa, są dość spore. MPK wyraża bowiem dość spore zainteresowanie tego typu pojazdami, więc może jeszcze zobaczymy je kiedyś na ulicach naszego miasta.
Na przełomie marca i kwietnia 2009 roku w Krakowie gościł kolejny hybrydowy Solaris Urbino 18. Tym razem zaprezentowany został pojazd z silnikiem zabudowanym w tylniej części wozu, w identyczny sposób jak w konwencjonalnych autobusach. Solaris gościł w sumie po dwa dni z rzędu na trzech liniach. Najpierw wyjechał na 179, potem kursował również 164 i w końcu na 114. Autobus podczas testów w Krakowie stacjonował w zajezdni Bieńczyce.