Mercedes Conecto
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy eksploatowane w Krakowie
- Opublikowano: niedziela, 09, październik 2022 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3762
Przegubowe autobusy Mercedes Conecto G eksploatowane są przez krakowski oddział firmy Mobilis od sierpnia 2014 roku. W 2016 roku dołączyły do nich kolejne pojazdy tego typu a także pierwszy Mercedes Conecto o standardowej długości. Dwa lata później, także krakowskie MPK pozyskało tego typu pojazd.
Firma Mobilis sp. z o.o. od 2008 roku świadczy usługi przewozowe w ramach Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Jest to pierwszy i na razie jedyny prywatny operator funkcjonujący w naszym mieście. Od 2014 roku obowiązuje nowa umowa, dzięki której na ulicach Krakowa pojawiły się między innymi nowe przegubowe autobusy Mercedes Conecto G. W 2016 roku Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie udzielił firmie Mobilis zamówienia uzupełniającego na obsługę linii w ramach Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Dzięki temu, pod koniec lipca do Krakowa trafiło 9 kolejnych, przegubowych Mercedesów. Nie był to koniec dostaw nowych pojazdów. W listopadzie tego samego roku dołączył ostatni brakujący pojazd, który obejmowało zamówienie uzupełniające. Był to pierwszy w naszym mieście Mercedes Conecto o standardowej długości.
Autobusy z rodziny Conecto produkowane są od 2002 roku w tureckiej fabryce firmy Mercedes. Początkowo były to tylko pojazdy średniopodłogowe, jednak od 2007 roku składane są również nowe, w pełni niskopodłogowe modele. Pojazdy te stanowią tańszą wersję produkowanych w Niemczech autobusów z rodziny Citaro. Niemniej, Mobilis na bazie dotychczasowych doświadczeń jest bardzo zadowolony z eksploatacji tego typu pojazdów na ulicach Krakowa. Stąd przy wyborze producenta dodatkowych autobusów, w tym jednego krótkiego, znów zdecydowano się na wozy z rodziny Conecto.
Krótki Mercedes Conecto dostarczony do naszego miasta posiada barwy i wyposażenie praktycznie identyczne, jak wcześniej zakupione przegubowe pojazdy. Autobus napędzany jest silnikiem typu OM 936, spełniającym normę emisji spalin Euro 6, o mocy 220 kW, współpracującym z automatyczną, czterobiegową skrzynią biegów Voith Diwa.6. Na pokład zabrać może 98 pasażerów, w tym 26 na miejscach siedzących. Autobus wyposażony jest w system informacji wizualnej i głosowej, monitoring i klimatyzację przedziału pasażerskiego, automat do sprzedaży biletów oraz system detekcji i gaszenia pożaru całej komory silnika. Wzorem przegubowców posiada również w pełni zabudowaną kabinę kierowcy.
W Krakowie pierwsze krótkie Conecto oznaczone zostało numerem MC201. Pojazd na linii debiutował w dniu 21 listopada 2016 roku. Z uwagi na stałą obsadę kierowców, autobus w dni powszednie najczęściej pojawia się na linii 142. W weekendy zazwyczaj można go zobaczyć na innych liniach obsługiwanych przez firmę Mobilis taborem standardowym.
Mercedes Conecto |
||
Klasa | MAXI, niskopodłogowy | |
Wymiary |
||
Długość [mm] | 11966 | |
Szerokość [mm] | 2550 | |
Wysokość [mm] | 3079 | |
Rozstaw osi [mm] | 5845 | |
Zwis przedni [mm] | 2705 | |
Zwis tylni [mm] | 3416 | |
Masa własna [kg] | 13330 | |
Masa całkowita [kg] | 19000 | |
Układ siedzeń |
||
Liczba miejsc siedzących | 26 | |
Typ siedzeń | wyścielane | |
Liczba miejsc stojących | 72 | |
Układ drzwi |
||
Z prawej strony | 2-2-2 pneumatyczne, otwierane do wewnątrz, dwuskrzydłowe |
|
Silnik |
||
Marka i typ silnika | Mercedes-Benz OM 936 BlueEfficienc Power Euro VI | |
Opis silnika | usytuowany z tyłu, wieżowo, z lewej strony, rzędowy, 6 cylindrów | |
Moc silnika [kW] | 220 | |
Pojemność [cm3] | 7700 | |
Skrzynia biegów |
||
Skrzynia biegów | Voith Diwa.6 | |
Liczba biegów | 4 | |
Inne dane |
||
Zawieszenie | pneumatyczne na miechach powietrznych z regulowaną wysokością | |
Koła | 275/70 R 22,5 (przód solo, tył bliźniak) | |
Hamulce | 4 hamulce tarczowe, retarder | |
Konstrukcja nośna | kratownica | |
Kabina | całkowicie zabudowana | |
Pojemność zbiornika paliwa [l] | 280 | |
Pojemność zbiornika AdBlue [l] | 32 |
W dniu 6 lipca 2018 roku na linię wyjechał pierwszy dwunastometrowy Mercedes Conecto, należący do krakowskiego MPK. Pojazd zakupiony został z myślą o testach długotrwałych. Jest to zresztą były egzemplarz prezentacyjny, który wyprodukowano w 2018 roku. Wcześniej kursował między innymi w Lublinie. Autobus w pierwszym dniu liniowej eksploatacji skierowano do obsługi linii 511. Przydzielony został do zajezdni Wola Duchacka, gdzie otrzymał numer DO200. Odtąd kursuje na liniach obsługiwanych taborem standardowym przez tę zajezdnię.
Zakupiony Mecedes Coneceto jest pojazdem całkowicie niskopodłogowym i posiada silnik spełniający normy emisji spalin Euro 6. Autobus jest reprezentantem najnowszej wersji modelu Conecto. Wyposażony został więc w zmienioną ścianę czołową w stosunku do tej z wozu MC201. MPK na swoim nowym pojeździe zastosowało kolejną wariację miejskiego malowania. W dolnej części pojazd wymalowany został na granatowo, czyli tak jak powinien. Góra natomiast pozostała srebrna.
Autobus ten wiosną 2020 roku wytypowany został do obsługi linii MED, przeznaczonych do transportu osób zatrudnionych w służbie zdrowia w początkowym okresie rozwoju pandemii choroby Covid-19. W związku z tym, w jego wnętrzu dokonano odseparowania przy pomocy folii kabiny kierowcy od przedziału pasażerskiego. Autobus w kwietniu i w maju kursował na trasach między innymi do Wieliczki, Niepołomic i Trąbek. Więcej o liniach MED można przeczytać tutaj.
W dniu 14 stycznia 2022 roku liniową eksploatację rozpoczął drugi dwunastometrowy Mercedes Conecto, zakupiony przez krakowskie MPK. Został on przydzielony do zajezdni Wola Duchacka, gdzie otrzymał numer DO201. W pierwszym dniu skierowano go do obsługi linii 304. Autobus trafił do Krakowa jako fabrycznie nowy. Pojazd posiada identyczne barwy, jak Mercedes Conecto G II numer DC733. Na dole ma granatowy pas, natomiast cała reszta pudła jest w kolorze białym. Odtąd można go zobaczyć praktycznie na wszystkich liniach obsługiwanych taborem standardowym przez zajezdnię Wola Duchacka.