/** */

Mercedes O530 C2

Po blisko 10 latach przerwy, we wrześniu 2018 roku na ulice Krakowa wyjechały kolejne autobusy marki Mercedes-Benz. Do ruchu wprowadzony zostało aż 86 pojazdów z rodziny Citaro 2. Zastąpiły one ostatnie Jelcze i Scanie, a także najstarsze Solarisy, eksploatowane dotychczas w naszym mieście.

 

Pierwsze fabrycznie nowe autobusy marki Mercedes-Benz pojawiły się w Krakowie pod koniec 2008 roku. Początkowo były to pojazdy przegubowe O530G. Na dostawę pierwszych dwunastometrowych wozów tej marki trzeba było czekać aż do 2011 roku. Później nastąpiła długa przerwa w dostawach, nie liczą autobusów zakupionych przez operatora Mobilis, który jednak zdecydował się na wozy z ekonomicznej rodziny Conecto. Kolejne nowe Citaro wyjechały na linie dopiero we wrześniu 2018 roku.

 

W 2017 roku krakowskie MPK ogłosiło serię przetargów, w których poszukiwało dostawcy w sumie 160 nowych autobusów różnego typu. Dwa kontrakty udało się zdobyć firmie EvoBus Sp. z o.o, będącej dystrybutorem autobusów marki Mercedes-Benz. Pierwsze zamówienie obejmowało 56 pojazdów Mercedes O530 C2 z silnikami spełniającymi normę emisji spalin Euro 6, których zakup został dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Drugie zamówienie dotyczyło 30 autobusów, które dostarczone zostały w formie leasingu finansowego przez konsorcjum firm EvoBus Polska Sp. z o.o. i PeKaO Leasing Sp. z o.o. Pojazdy z tego drugiego kontraktu określane są jako Mercedes O530 C2 Hybrid w związku z wyposażeniem w nowatorskie rozwiązanie hybrydowe, dedykowane dla autobusów miejskich Mercedes-Benz. Polega ono na wspomaganiu silnika spalinowego dodatkowym silnikiem elektrycznym, który współpracuje bezpośrednio z dwoma superkondensatorami magazynującymi energię odzyskaną w procesie hamowania. To rozwiązanie pozwala na oszczędności paliwa, a co za tym idzie, na jeszcze większą redukcję emisji szkodliwych substancji. Silnik spalinowy jest zawsze wspomagany silnikiem elektrycznym w chwilach największego obciążenia, a więc w praktyce podczas każdego ruszania pojazdu z postoju z przystanku czy na skrzyżowaniu.

 

Wszystkie zakupione autobusy pod względem wyglądu i wyposażenia właściwie nie różnią się od siebie. Spełniają najnowsze wymogi dotyczące norm emisji spalin Euro 6, są w pełni niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, automat biletowy z możliwością zapłaty monetami i kartą płatniczą, nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z tablic elektronicznych i głosowego zapowiadania przystanków, a także porty USB do ładowania smartfonów. Konstrukcja pojazdów spełnia najwyższe standardy ochrony pasażerów w zakresie bezpieczeństwa.

Kabina kierowcy...
Przedział pasaż...
Przedział pasaż...

Oficjalna prezentacja zakupionych autobusów Mercedes-Benz miała miejsce w dniu 14 września 2018 roku na pasie startowym dawnego lotniska Kraków-Czyżyny. Zgromadzono tam prawie wszystkie z 86 pojazdów, które po krótkiej uroczystości wyjechały do obsługi linii.

Prezentacja Mer...

 

Dane techniczne
Typ Mercedes O530 C2
Długość [mm] 12140
Szerokość [mm] 2550
Wysokość [mm] 3300
Masa własna [kg] 11365
Masa całkowita [kg] 18745
Liczba miejsc siedzących 29
Liczba miejsc stojących 65
Typ silnika Mercedes-Benz OM 936 LA
Moc silnika [kW] 220
Typ skrzyni biegów ZF 6 AP620 EcoLife
Liczba biegów 6
Prędkość maksymalna [km/h] 65

 

Autobusy mniej więcej po równo zostały rozdzielone pomiędzy trzy krakowskie zajezdnie, wypełniając praktycznie wszystkie wolne numery z przedziału od 201 do 299. Pierwsze pięć wozów od numeru PO206 do PO210 trafiło do zajezdni Płaszów. Kolejne po przerwie w numeracji przeznaczonej na stare Mercedesy Citaro również znalazły się w tej zajezdni. Otrzymały one numery z przedziału PO219 - PO243. W sumie więc w Płaszowie znalazło się 30 nowych Mercedesów. Warto podkreślić, że trafiły tam wszystkie hybrydowe pojazdy. Wyróżniają się one dodatkowym napisem "hybrid" na tylnej ścianie.

Mercedes O530 C...
Mercedes O530 C...
Mercedes O530 C...
Mercedes O530 C...
Mercedes O530 C...
Mercedes O530 C...

Kolejne 26 wozów z przedziału DO244 - DO269 otrzymała zajezdnia Wola Duchacka.

Mercedes O530 C...
Mercedes O530 C...
Mercedes O530 C...
Mercedes O530 C...
Mercedes O530 C...
Mercedes O530 C...

Pozostałe 30 Mercedesów oznaczonych numerami z przedziału BO270 - BO299 przekazano do Bieńczyc.

Mercedes O530 C...
Mercedes O530 C...
Mercedes O530 C...

Z uwagi na znaczną liczbę pojazdów, nowe Mercedesy szybko stały się dostrzegalne na ulicach Krakowa. Można spotkać je praktycznie na wszystkich liniach wymiennie z innymi autobusami standardowymi. Kursują zarówno po centrum, obrzeżach Krakowa, jak i aglomeracji.

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 183 gości oraz 1 użytkownik.