Solaris Urbino 18
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy eksploatowane w Krakowie
- Opublikowano: sobota, 07, marzec 2015 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 8258
Autobusy marki Solaris eksploatowane są w Krakowie od 2004 roku. Wtedy to do naszego miasta trafiła pierwsza partia pięćdziesięciu dwunastometrowych pojazdów z Bolechowa. Obecnie, autobusy z charakterystycznym zielonym jamnikiem dominują na ulicach naszego miasta.
Na początku 2005 roku ogłoszony został przetarg na zakup sześciu przegubowych, w pełni niskopodłogowych pojazdów do zajezdni w Bieńczycach. Autobusy Solaris Urbino 12 sprawdziły się na ulicach Krakowa, więc z zadowoleniem powitano informację, że w naszym mieście jeździć będą także przegubowe pojazdy tej marki. Pierwszy Solaris Urbino 18 pojawił się w Krakowie już na początku kwietnia. Jednym z warunków przetargu było bowiem udostępnienie oferowanego autobusu na testy. Żółty przegubowiec, wypożyczony aż z Drezna, kursował na linii numer 128 przez dwa dni. Już wtedy pojazd ten zrobił bardzo dobre wrażenie w naszym mieście.
Piątka Solarisów dotarła do Krakowa w dniu 26 lipca 2005 roku. Szósty, po małych przygodach, dojechał dzień później. Autobusy miesiąc spędziły na na parkingu MPK przy ulicy Brożka. 25 sierpnia na terenie zajezdni w Płaszowie odbyło się uroczyste przekazanie do ruchu nowych pojazdów, które połączone zostało z oddaniem nowej stacji paliw. Pierwsze trzy Solarisy numer BR712, BR713 i BR714 swoją premierę miały na linii numer 152 w sobotę, 3 września. Pozostałe pojawiły się na tej samej linii dzień później.
Pod koniec 2006 roku, krakowskie MPK wzbogaciło się o kolejne 20 sztuk przegubowych Solarisów. Autobusy przybyły do naszego miasta kilka miesięcy przed terminem. Pierwsze egzemplarze pojawiły się na linii na początku stycznia 2007 roku. Jednak na rozpoczęcie eksploatacji wszystkich egzemplarzy, trzeba było poczekać aż do początku lutego. Cała partia 20 Solarisów trafiła do Bieńczyc, w rezultacie czego można było wycofać z tej zajezdni wszystkie Ikarusy.
Autobusy Solaris Urbino 18 są przegubową wersją znanych nam w Krakowie pojazdów U12. Większość elementów zastosowanych w obu modelach jest identyczna. U18 są w pełni niskopodłogowe, posiadają czworo drzwi, 44 miejsca siedzące oraz silnik marki DAF o mocy 228 kW usytuowany na tylnim zwisie, w zabudowie wieżowej. Mimo wielu podobieństw, U18 różnią się wyglądem zewnętrznym od U12. Przegubowe Solarisy to już III generacja pojazdów z Bolechowa. Przed Krakowem takie autobusy zakupione zostały tylko przez Berlin. Ponadto, krakowskie U18 jako pierwsze autobusy w mieście, wyposażone zostały w automaty do sprzedaży biletów oraz w czytnik karty KKM. Dodatkowo, wewnątrz pojazdów zamontowane zostały dwie kamery, które służyć mają poprawie bezpieczeństwa pasażerów. Pojazdy z drugiej partii, różnią się między innymi klimatyzatorem zamontowanym na dachu, niemal na samym przedzie pojazdu, lepiej rozplanowanym wnętrzem, a także ekranami do wyświetlania reklam, zamontowanymi w środku na suficie.
Autobusy z obu partii, przydzielone zostały do zajezdni Bieńczyce. Oznaczono je literą "R" oraz numeracją z przedziału 711-736. Pierwsza szóstka początkowo kursowała niemal wyłącznie na liniach 128 i 152. Jednak obecnie można je zobaczyć praktycznie na wszystkich liniach obsługiwanych przez tabor przegubowy z zajezdni Bieńczyce, między innymi na: 105, 129, 139, 159, 172, 174, 184, 501, 572 oraz na liniach nocnych.
W maju 2008 roku na ulice Krakowa wyjechały kolejne przegubowe Solarisy. Dziesięć sztuk wprowadzonych zostało do ruchu przez firmę Mobilis - pierwszego prywatnego przewoźnika, wykonującego pracę na liniach miejskich, na zlecenie władz Krakowa. Solarisy Mobilisu pomalowane zostały w jednolity, żółty kolor. Oznaczono je począwszy od numeru MR901 w górę. Autobusy wyposażono w klimatyzację wnętrza całego pojazdu oraz w bardziej miękkie fotele pasażerskie. Początkowo, tylko pierwsze osiem autobusów było nowe. Dwa ostatnie wozy wypożyczone zostały z Bydgoszczy, do czasu dostarczenia przez producenta nowych pojazdów. Po kilku tygodniach, brakujące przegubowce dołączyły do już jeżdżących po Krakowie. Autobusy te od początku kursowały na linii numer 152. W okresie dnia Wszystkich Świętych można je było również zobaczyć na linii numer 304.
W 2009 roku krakowskie MPK ogłosiło dwa przetargi, w wyniku których do Krakowa trafiło w sumie 18 Solarisów Urbino 12 oraz 5 Solarisów Urbino 18. Pojazdy te wyróżniają się na tle swoich poprzedników przede wszystkim wzorem malowania, nawiązującym do barw stosowanych w Mercedesach Citaro. W Solarisach zastosowano jednak jaśniejszy odcień koloru niebieskiego. Nowe autobusy trafiły do wszystkich trzech krakowskich zajezdni, z czego pięć przegubowców przekazanych zostało do zajezdni Płaszów.
Firma Solaris zwyciężyła również w największym przetargu w historii krakowskiego MPK, na dostawę 100 autobusów, w tym 73 pojazdów dwunastometrowych oraz 27 przegubowców. Wyniki przetargu ogłoszono pod koniec marca 2011 roku. Premiera pierwszego autobusu z tego zamówienia odbyła się 20 września 2011 roku na targach Transexpo w Kielcach. Zaprezentowany został wówczas wóz, który później w Krakowie otrzymał numer PR743. Autobus ten wyróżnia się na tle pozostałych. Posiada bowiem barwy nawiązujące do flagi Unii Europejskiej. Całe pudło wozu jest granatowe, a na pierwszym członie pojawiły się żółte unijne gwiazdki. Identyczne malowanie dostały Bombardiery, których dostawa rozpoczęła się w 2012 roku. Na szczęście, pozostałe dostarczone wozy pomalowane zostały już jak krakowskie Mercedesy i to dosłownie. Tym razem zastosowano bowiem prawidłowy odcień koloru granatowego. 3 października 2011 roku na terenie zajezdni Płaszów przekazano do eksploatacji pierwsze 13 z 27 zamówionych przegubowców. Nowe pojazdy w kolejnych dniach zaczęły się pojawiać na krakowskich ulicach. Obecnie, płaszowskie wozy kierowane są do obsługi między innymi linii 124, 129, 139, 424, 501 i 503. Kolejne wozy pojawiły się w 2012 roku, natomiast cztery ostatnie autobusy przybyły do naszego miasta w 2013 roku i co ciekawe, skierowane zostały do zajezdni Wola Duchacka. Dzięki temu, można je zobaczyć na liniach numer 164 i 179.
Od połowy listopada 2012 roku krakowski oddział firmy Mobilis eksploatował dwa dodatkowe autobusy Solaris Urbino 18, pochodzące z Białegostoku. Oba pojazdy kursowały po Krakowie w barwach stolicy Podlasia. W naszym mieście otrzymały numery MR911 i MR912. Autobusy te, poza linią numer 152, zaczęły obsługiwać również część brygad linii numer 178. Właśnie tam byłe białostockie przegubowce można było spotkać najczęściej.
Pod koniec kwietnia 2013 roku Mobilis dokonał wymiany autobusu noszącego numer MR911. W miejsce pochodzącego z Białegostoku wozu sprowadzono autobus należący do firmy BTS. Pojazd pochodził z 2005 roku i mógł pochwalić się dość bogatą historią. W przeszłości kursował między innymi w Lozannie. Stąd dość nietypowe, jak na krakowskie warunki, wyposażenie. Do najbardziej rzucających się w oczy nowości należały drzwi odskokowo-przesuwne, działające na podobnej zasadzie jak w tramwajach firmy Bombardier. Takiego rozwiązania nie było w żadnym z autobusów kursujących po Krakowie wcześniej. Dotychczasowy MR911 powrócił do Białegostoku. Drugi białostocki Solaris numer MR912 nadal kursował po mieście, ale głównie jako autobus rezerwowy.
Wszystkie autobusy Solaris Urbino 18 należące do firmy Mobilis po raz ostatni wyjechały na ulice Krakowa w dniu 31 lipca 2014 roku. Dzień później, obowiązywanie rozpoczęła nowa umowa przewozowa z firmą Mobilis, w ramach której w miejsce przegubowych Solarisów wprowadzone zostały Mercedesy Conecto. Dotychczas kursujące po Krakowie autobusy zwrócone zostały do pierwotnych właścicieli.
Pod koniec 2014 roku do Krakowa trafiły dwa używane, przegubowe autobusy Solaris Urbino 18. Wśród nich był jeden autobus o napędzie hybrydowym oraz drugi pojazd wyprodukowany w 2013 roku. Autobus ten gościł już w Krakowie w czerwcu 2013 roku, w ramach "Majówki Solarisa". Wówczas posiadał biało-zielone malowanie. Nieco ponad rok później, pojazd ten został zakupiony przez krakowskie MPK i trafił do zajezdni Wola Duchacka. Po przygotowaniach do eksploatacji w naszym mieście, a także nałożeniu reklamy całopojazdowej, autobus debiutował w dniu 12 stycznia 2015 roku na linii 164 z numerem taborowym DR777. Po kilku tygodniach liniowej eksploatacji, na przełomie lutego i marca w przegubowcu dokonano montażu otwieranych okien. Pojazd posiadał bowiem dotychczas pełne szyby.
Solaris Urbino |
|
Typ | Solaris Urbino 18 |
Klasa | MEGA, przegubowy, niskopodłogowy |
Wymiary |
|
Długość [mm] | 18000 |
Szerokość [mm] | 2550 |
Wysokość [mm] | 2850 |
Rozstaw osi (przednia-środkowa) [mm] | 5130 |
Rozstaw osi (środkowa-tylna) [mm] | 6770 |
Zwis przedni [mm] | 2700 |
Zwis tylni [mm] | 3400 |
Masa całkowita [kg] | 26000 |
Układ siedzeń |
|
Liczba miejsc siedzących | 44 |
Typ siedzeń | wyścielane |
Liczba miejsc stojących | 130 |
Układ drzwi |
|
Z prawej strony | 2-2-2-2 pneumatyczne, otwierane do wewnątrz, dwuskrzydłowe |
Silnik |
|
Marka i typ silnika | DAF PE228C |
Opis silnika | usytuowany z tyłu, wieżowo, z lewej strony, rzędowy, 6 cylindrów, 24 zawory, wyposażony w hamulec górski |
Moc silnika [kW] | 228 |
Pojemność [l] | 9.2 |
Skrzynia biegów |
|
Skrzynia biegów | Voith D 864.3 |
Liczba biegów | 4 |
Inne dane |
|
Zawieszenie | pneumatyczne na miechach powietrznych z regulowaną wysokością |
Koła | 275/70 R 22,5 (przód solo, środek i tył bliźniak) |
Hamulce | przód tarcza, tył podwójna tarcza (wentylowane przód i tył) |
Konstrukcja nośna | kratownica |
Wyposażenie liniowe | wyświetlacze R&G, diodowe, pomarańczowe |
Oświetlenie przestrzeni pasażerskiej | włączane w całości, dwurzędowe, dwa stopnie jasności (możliwość włączenia większej mocy oświetlenia tylko przy pracującym silniku) |
Blokady | blokady oporowe i przystankowe, hamulec parkingowy i postojowy |
Zapalanie i gaszenie | kluczykiem |
Wycieraczki | pionowe, na jednym silniczku, umieszczone na podszybiu |
Kabina | częściowo zabudowana z przeszklonymi drzwiami |
Ogrzewanie | programowane elektronicznie, 5 nagrzewnic + kaloryfer |
Prędkość maksymalna [km/h] | 72 |
Pojemność zbiornika paliwa [l] | 250 |
Podziękowania dla kolegi Voith-a za udostępnienie powyższych danych technicznych. |