/** */

MAN Lion's Intercity LE 13

W grudniu 2022 roku, po trzech latach przerwy, na ulice Krakowa powróciły autobusy marki MAN. Liniową eksploatację rozpoczęło 10 sztuk fabrycznie nowych, niskowejściowych pojazdów MAN Lion's Intercity LE 13. Autobusy te zostały pozyskane w formie leasingu przez spółkę-córkę krakowskiego MPK, czyli Krak-Trans-Rem Sp. z o.o., w celu obsługi linii aglomeracyjnych.

 

Autobusy MAN nigdy nie dominowały na krakowskich ulicach. Ostatnie pojazdy tej marki kursowały po naszym mieście w czerwcu 2019 roku. Było to 6 używanych wozów MAN NL 283 Lion's City. Wcześniej po Krakowie pasażerowie mogli podróżować 4 używanymi autobusami MAN SL202, pochodzącymi z Norymbergi, jednym przegubowym MAN SG242 będącym pierwszym fabrycznie nowym autobusem komunikacji miejskiej, zakupionym z kraju Europy Zachodniej po 1989 roku oraz 10 przegubowymi MAN NG313.

 

Początek procesu, którego ostatecznym rezultatem był powrót autobusów MAN na krakowskie ulice, miał miejsce pod koniec lipca 2021 roku. Wówczas firma KrakTransRem, będąca spółką córką krakowskiego MPK, rozpoczęła poszukiwania dostawcy w formie leasingu 10 sztuk fabrycznie nowych autobusów miejskich, wyposażonych w silnik Diesla, spełniający normę emisji spalin Euro 6. Dodatkowo premiowane było hybrydowe rozwiązanie napędu. Zamawiane autobusy miały mierzyć od 11,8 do 13,5 metra długości oraz 2,55 metra szerokości i maksymalnie 3,35 metra wysokości. Miały posiadać minimum 40 miejsc siedzących oraz układ drzwi: 2-2-0 lub 1-2-0. Fotele pasażerskie miały być wyposażone w pasy bezpieczeństwa. Dodatkowo, nad miejscami siedzącymi przewidziano półki bagażowe, zainstalowane na stałe. Autobusy miały też posiadać hak holowniczy z gniazdem elektrycznym, umożliwiający ciągnięcie przyczepy. W postępowaniu swoje oferty złożyło dwóch producentów: Solaris Bus & Coach sp. z o.o. i MAN Truck & Bus Polska sp. z o.o. Nieoczekiwanie ten drugi oferent zdobył zamówienie, proponując pojazdy z rodziny Lion's Intercity LE 13. Tym samym autobusy marki MAN zyskały kolejną możliwość powrotu na ulice Krakowa.

 

Nowe autobusy MAN Lion's Intercity LE 13 dotarły do Krakowa jesienią 2022 roku. Przydzielono je do zajezdni Bieńczyce, gdzie otrzymały numery z przedziału od KM490 do KM499. Ich debiut liniowy zaplanowano na dzień 28 grudnia 2022 roku. Autobusy miały wyjechać do obsługi linii: 222 Czyżyny Dworzec – Słomniki Osiedle, 301 Nowy Kleparz – Niepołomice Dworzec i 337 Nowy Kleparz – Owczary Pętla. Ostatecznie, poza liniami 222 i 301, pojawiły się dodatkowo na linii 232 Czyżyny Dworzec - Goszcza Dworek i 238 Bronowice Małe – Młynka Pętla.

 

Nowe autobusy zostały zamówione z myślą o obsłudze tras aglomeracyjnych, które charakteryzują się dłuższym czasem podróży i mniejszą wymianą pasażerską. Z tego powodu są niskowejściowe. Obniżona podłoga znajduje się w pierwszych i drugich drzwiach oraz w przejściu pomiędzy nimi. Pojazdy mierzą 13,2 metrów długości i posiadają dwie pary drzwi. Dzięki temu, w środku umieszczono aż 46 miejsc siedzących oraz 32 miejsca stojące. Każdy fotel wyposażony jest w pasy bezpieczeństwa, chociaż żaden z nich nie jest dostępny z poziomu niskiej podłogi. W rejonie drugich drzwi zlokalizowano dwa miejsca dla pasażerów stojących oraz na wózek inwalidzki i dziecięcy. Tu także umieszczono... koło zapasowe, ukryte w gustownym pokrowcu. Dodatkowo, nad fotelami w części niskopodłogowej zlokalizowano półki na bagaże.

 

Autobusy wyposażono oczywiście wyposażone w klimatyzację przedziału pasażerskiego, monitoring oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z tablic wyświetlających trasę przejazdu oraz głosowe zapowiadanie przystanków. Nowe pojazdy napędzane są silnikami Diesla, spełniającymi normę spalania Euro 6. Posiadają także haki holownicze, dzięki czemu mogą być wykorzystywane do ciągnięcia przyczepek rowerowych na liniach rekreacyjnych. Funkcjonalności tej dotychczas nie wykorzystywano jednak w praktyce.

 

Tak skonfigurowanych autobusów w krakowskiej komunikacji jeszcze nie było. Pewną zagadkę stanowiło początkowo, jak będą się sprawdzać na liniach aglomeracyjnych. W Krakowie od kilku lat eksploatowano bowiem 9 podobnych autobusów Solaris Urbino 12,9 hybrid i niestety nie na wszystkich liniach mogły one kursować. Nowe MAN-y rzeczywiście okazały się być dobrze przygotowane do przejazdu na dłuższych trasach międzymiastowych. Jednocześnie, na wielu liniach aglomeracyjnych, charakteryzujących się wysoką frekwencją pasażerską, nowe pojazdy pomimo większej długości, nie sprawdziły się. Właśnie z tego powodu bardzo szybko zniknęły z linii 301. Zaczęły być natomiast kierowane na linie 307 i 310, kursujące z Osiedla Podwawelskiego do Michałowic i Będkowic. Jak dotąd jednak nie pojawiły się na linii rekreacyjnej LR0, kursującej do Ojcowa.

 

Dane techniczne
Typ MAN Lion's Intercity LE 13
Klasa MAXI, niskowejściowy

Wymiary

Długość [mm] 13149
Szerokość [mm] 2550
Wysokość [mm] 3425
Zwis przedni [mm] 2849
Zwis tylni [mm] 3300
Rozstaw osi [mm] 7000
Masa własna [kg] 11800
Masa całkowita [kg] 18200

Układ siedzeń

Liczba miejsc siedzących 46
Typ siedzeń wyścielane
Liczba miejsc stojących 32

Układ drzwi

Z prawej strony 2-2-0
pneumatyczne, pierwsze otwierane do wewnątrz, drugie otwierane na zewnątrz
Silnik spalinowy
Marka i typ silnika MAN D1556LOH16 9037
Moc silnika [kW] 265
Pojemność [cm3] 9037
Skrzynia biegów
Marka i typ skrzyni ZF 6 AP 1620 B EcoLife
Liczba biegów 6

Inne dane

Zawieszenie pneumatyczne na miechach powietrznych z regulowaną wysokością
Konstrukcja nośna kratownica ze stali odpornej na korozję
Wyposażenie liniowe wyświetlacze diodowe, bursztynowe
Kabina częściowo zabudowana z przeszklonymi drzwiami
Prędkość maksymalna [km/h] 72

Autobus MAN Lio...
Kabina kierowcy...
Przedział pasaż...
Przedział pasaż...
Środkowa część ...
Środkowe wejści...
Autobus MAN Lio...
Autobus MAN Lio...
Autobus MAN Lio...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 242 gości oraz 1 użytkownik.