Solaris Urbino 8,9 LE
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy eksploatowane w Krakowie
- Opublikowano: wtorek, 09, lipiec 2024 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 901
W grudniu 2023 roku w zajezdni Bieńczyce eksploatację rozpoczęły cztery autobusy Solaris Urbino 8,9 LE. Są to pierwsze pojazdy tego typu w naszym mieście, wyposażone w tradycyjny napęd z silnikiem Diesla. Jednocześnie, ze względu na zakończenie produkcji krótkich Solarisów w zabudowie III generacji, najpewniej również ostatnie.
Krakowskie MPK od 2016 roku eksploatuje cztery Solarisy Urbino 8,9 LE, wyposażone w napęd elektryczny. Dotychczas w naszym mieście nie było żadnych, fabrycznie nowych, krótkich Solarisów, posiadających klasyczny silnik Diesla. Wszystkie zamówienia na autobusy o długości około 8,5 metra zdobywała bowiem firma Autosan. W 2023 roku stało się jednak inaczej. Zakup tych pojazdów był efektem ogłoszonego jeszcze we wrześniu 2022 roku przetargu na dostawę w formie leasingu 8 małych pojazdów. W wyniku tego postępowania udało się znaleźć wykonawcę tylko dla pierwszego zadania, które obejmowało 4 pojazdy klasy MIDI o długości od 8,5 do 9,6 metra, szerokości od 2,4 do 2,55 metra oraz minimum 60 miejsc, w tym 15 stałych miejsc siedzących oraz układ drzwi: 2-2-2, 1-2-2, 1-2-0 lub 1-2-1. Dzięki temu jednak w Krakowie mogły pojawić się cztery Solarisy Urbino 8,9LE. Za ich dostawę w formie leasingu odpowiadało konsorcjum firm Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. oraz Millennium Leasing Sp. Koszt tej inwestycji wyniósł 8 485 309,27 zł brutto.
Konstrukcja autobusów Solaris Urbino 8,9 LE wywodzi się bezpośrednio od modelu Alpino 8,9 LE, którego produkcję rozpoczęto wiosną 2008 roku z myślą o obsłudze wąskich i górzystych tras w krajach alpejskich i skandynawskich. Pierwsze pojazdy tego typu trafiły do odbiorcy z Austrii. Mierzyły one 8,6 metra długości i 2,4 metra szerokości. W przypadku Solarisów Urbino 8,9 LE zwiększono długość do 8,95 metra, co przełożyło się na większy rozstaw osi i większą masę całkowitą. Krakowskie autobusy wyposażone zostały w silnik Cummins ISB6.7E6 250B o mocy 184 kW, spełniający normę emisji spalin Euro 6, współpracujący z sześciobiegową skrzynią ZF 6 AP 1200 B EcoLife. Na pokład mogą mogą zabrać do 60 pasażerów, w tym 24 na miejscach siedzących. Autobusy wyposażone są w dwoje drzwi. Pierwsze drzwi są jednoskrzydłowe, otwierane do wnętrza w kierunku przodu. Drugie drzwi są dwuskrzydłowe, zlokalizowane w środkowej części pojazdu i otwierają się odskokowo-uchylnie na zewnątrz.
Prezentacja nowych autobusów miała miejsce w dniu 13 grudnia 2023 roku w zajezdni Bieńczyce, do której zostały przydzielone. Otrzymały tam numery od BA142 do BA145, w ten sposób kontynuując zakres numeracji zajmowany dotychczas przez Autosany M09LE. Właśnie razem z tymi pojazdami obsługują wymiennie linie z zajezdni Bieńczyce, na które ma być kierowany tabor typu MIDI. W pierwszym dniu były to linie: 122, 149 i 422. Później zaczęły być również kierowane na inne połączenia. Można odnieść wrażenie, że autobusy te traktowane są, jako bardziej reprezentacyjne, niż w przypadku Autosanów M09LE. Wysyłane są bowiem często do obsługi linii dodatkowych czy specjalnych, tak jak to miało miejsce na przykład w dniu 25 maja 2024 roku, gdy obsługiwały linię 497, zapewniającą połączenie do pętli Bagry Tężnia podczas trwania Pikniku Chorwackiego. Wielka szkoda, że raczej nie zobaczymy więcej pojazdów tego typu w Krakowie.
Typ | Solaris Urbino 8,9 LE |
Numeracja | BA142 - BA145 |
Klasa | MIDI, niskowejściowy, elektryczny |
Wymiary |
|
Długość [mm] | 8950 |
Szerokość [mm] | 2400 |
Wysokość [mm] | 3035 |
Rozstaw osi [mm] | 4380 |
Zwis przedni [mm] | 2080 |
Zwis tylni [mm] | 2490 |
Masa własna [kg] | 8970 |
Masa całkowita [kg] | 14000 |
Układ siedzeń |
|
Liczba miejsc siedzących | 24 |
Typ siedzeń | wyścielane |
Liczba miejsc stojących | 36 |
Układ drzwi |
|
Z prawej strony | 1-2-0 pneumatyczne, pierwsze jednoskrzydłowe otwierane do wewnątrz, drugie dwuskrzydłowe otwierane na zewnątrz |
Silnik elektryczny | |
Marka i typ silnika | Cummins ISB6.7E6 250B |
Moc silnika [kW] | 184 kW |
Skrzynia biegów | |
Skrzynia biegów | ZF 6 AP 1200 B EcoLife |
Liczba biegów | 6 |
Inne dane |
|
Zawieszenie | pneumatyczne na miechach powietrznych z regulowaną wysokością |
Konstrukcja nośna | kratownica ze stali odpornej na korozję |
Wyposażenie liniowe | wyświetlacze diodowe, pomarańczowe |
Kabina | częściowo zabudowana |
Prędkość maksymalna [km/h] | 75 |
Pojemność zbiornika paliwa [l] | 165 |