/** */

Solaris Urbino 8,9 LE

W grudniu 2023 roku w zajezdni Bieńczyce eksploatację rozpoczęły cztery autobusy Solaris Urbino 8,9 LE. Są to pierwsze pojazdy tego typu w naszym mieście, wyposażone w tradycyjny napęd z silnikiem Diesla. Jednocześnie, ze względu na zakończenie produkcji krótkich Solarisów w zabudowie III generacji, najpewniej również ostatnie.

 

Krakowskie MPK od 2016 roku eksploatuje cztery Solarisy Urbino 8,9 LE, wyposażone w napęd elektryczny. Dotychczas w naszym mieście nie było żadnych, fabrycznie nowych, krótkich Solarisów, posiadających klasyczny silnik Diesla. Wszystkie zamówienia na autobusy o długości około 8,5 metra zdobywała bowiem firma Autosan. W 2023 roku stało się jednak inaczej. Zakup tych pojazdów był efektem ogłoszonego jeszcze we wrześniu 2022 roku przetargu na dostawę w formie leasingu 8 małych pojazdów. W wyniku tego postępowania udało się znaleźć wykonawcę tylko dla pierwszego zadania, które obejmowało 4 pojazdy klasy MIDI o długości od 8,5 do 9,6 metra, szerokości od 2,4 do 2,55 metra oraz minimum 60 miejsc, w tym 15 stałych miejsc siedzących oraz układ drzwi: 2-2-2, 1-2-2, 1-2-0 lub 1-2-1. Dzięki temu jednak w Krakowie mogły pojawić się cztery Solarisy Urbino 8,9LE. Za ich dostawę w formie leasingu odpowiadało konsorcjum firm Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. oraz Millennium Leasing Sp. Koszt tej inwestycji wyniósł 8 485 309,27 zł brutto.

 

Konstrukcja autobusów Solaris Urbino 8,9 LE wywodzi się bezpośrednio od modelu Alpino 8,9 LE, którego produkcję rozpoczęto wiosną 2008 roku z myślą o obsłudze wąskich i górzystych tras w krajach alpejskich i skandynawskich. Pierwsze pojazdy tego typu trafiły do odbiorcy z Austrii. Mierzyły one 8,6 metra długości i 2,4 metra szerokości. W przypadku Solarisów Urbino 8,9 LE zwiększono długość do 8,95 metra, co przełożyło się na większy rozstaw osi i większą masę całkowitą. Krakowskie autobusy wyposażone zostały w silnik Cummins ISB6.7E6 250B o mocy 184 kW, spełniający normę emisji spalin Euro 6, współpracujący z sześciobiegową skrzynią ZF 6 AP 1200 B EcoLife. Na pokład mogą mogą zabrać do 60 pasażerów, w tym 24 na miejscach siedzących. Autobusy wyposażone są w dwoje drzwi. Pierwsze drzwi są jednoskrzydłowe, otwierane do wnętrza w kierunku przodu. Drugie drzwi są dwuskrzydłowe, zlokalizowane w środkowej części pojazdu i otwierają się odskokowo-uchylnie na zewnątrz.

 

Prezentacja nowych autobusów miała miejsce w dniu 13 grudnia 2023 roku w zajezdni Bieńczyce, do której zostały przydzielone. Otrzymały tam numery od BA142 do BA145, w ten sposób kontynuując zakres numeracji zajmowany dotychczas przez Autosany M09LE. Właśnie razem z tymi pojazdami obsługują wymiennie linie z zajezdni Bieńczyce, na które ma być kierowany tabor typu MIDI. W pierwszym dniu były to linie: 122, 149 i 422. Później zaczęły być również kierowane na inne połączenia. Można odnieść wrażenie, że autobusy te traktowane są, jako bardziej reprezentacyjne, niż w przypadku Autosanów M09LE. Wysyłane są bowiem często do obsługi linii dodatkowych czy specjalnych, tak jak to miało miejsce na przykład w dniu 25 maja 2024 roku, gdy obsługiwały linię 497, zapewniającą połączenie do pętli Bagry Tężnia podczas trwania Pikniku Chorwackiego. Wielka szkoda, że raczej nie zobaczymy więcej pojazdów tego typu w Krakowie.

 

Dane techniczne
Typ Solaris Urbino 8,9 LE
Numeracja BA142 - BA145
Klasa MIDI, niskowejściowy, elektryczny

Wymiary

Długość [mm] 8950
Szerokość [mm] 2400
Wysokość [mm] 3035
Rozstaw osi [mm] 4380
Zwis przedni [mm] 2080
Zwis tylni [mm] 2490
Masa własna [kg] 8970
Masa całkowita [kg] 14000

Układ siedzeń

Liczba miejsc siedzących 24
Typ siedzeń wyścielane
Liczba miejsc stojących 36

Układ drzwi

Z prawej strony 1-2-0
pneumatyczne, pierwsze jednoskrzydłowe otwierane do wewnątrz, drugie dwuskrzydłowe otwierane na zewnątrz
Silnik elektryczny
Marka i typ silnika Cummins ISB6.7E6 250B
Moc silnika [kW] 184 kW
Skrzynia biegów
Skrzynia biegów ZF 6 AP 1200 B EcoLife
Liczba biegów 6

Inne dane

Zawieszenie pneumatyczne na miechach powietrznych z regulowaną wysokością
Konstrukcja nośna kratownica ze stali odpornej na korozję
Wyposażenie liniowe wyświetlacze diodowe, pomarańczowe
Kabina częściowo zabudowana
Prędkość maksymalna [km/h] 75
Pojemność zbiornika paliwa [l] 165

Autobusy Solari...
Autobus Solaris...
Spotkanie autob...
Autobus Solaris...
Autobus Solaris...
Autobus Solaris...
Kabina kierowcy...
Przedział pasaż...
Przedział pasaż...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 210 gości oraz 0 użytkowników.