/** */

AMZ City Smile CS12LF

1 sierpnia 2014 roku Mobilis rozpoczął realizację nowej dziesięcioletniej umowy na obsługę 12 linii autobusowych należących do systemu Komunikacji Miejskiej w Krakowie. W ramach tego kontraktu niezbędny stał się zakup nowych autobusów o długości 10, 12 i 18 metrów. W przypadku krótszych modeli zdecydowano się na pojazdy firmy AMZ-Kutno, stawiającej pierwsze kroki na rynku autobusowym w Polsce.

 

Firma AMZ-Kutno istnieje od 1999 roku i specjalizuje się w produkcji pojazdów specjalnych, głównie karetek pogotowia oraz samochodów wojskowych. W ofercie przedsiębiorstwa niemal od początku funkcjonowania znajdują się również pojazdy typu mikrobus i bus, oparte na podwoziach znanych producentów. Szukając nowych rynków, AMZ postanowił rozwinąć ten segment produkcji, uzupełniając ofertę o autobusy standardowej wielkości, w całości zaprojektowane i wyprodukowane we własnych zakładach.

 

W czerwcu 2011 roku zaprezentowany został prototyp niskopodłogowego autobusu miejskiego klasy maxi AMZ City Smile CS12LF, przystosowany do przewozu około 100 pasażerów. Pojazd ten od początku zwracał uwagę ze względu na futurystyczny wygląd. Zarówno ściany czołowe, jak i boczne, ukształtowane zostały w taki sposób, że autobus dosłownie „uśmiecha” się do ludzi na ulicach. Stąd również jego nazwa „City Smile”. Niedługo później AMZ opracował krótszą wersję tego pojazdu, dziesięciometrową CS10LF, a także model elektryczny, który kilkukrotnie gości w Krakowie na testach, a od końca kwietnia 2014 roku uczestniczy w próbnej rocznej eksploatacji na linii 154.

 

Mobilis do obsługi nowego kontraktu zakupił w AMZ-Kutno w sumie 29 autobusów, w tym 5 w wersji CS10LF i 24 w wersji CS12LF. Było to wówczas największe zamówienie na autobusy, jakie zrealizowała firma z Kutna, jednocześnie zdobywając referencje, umożliwiające start w większych przetargach na dostawę taboru autobusowego.

 

Autobusy AMZ City Smile CS12LF wyjechały na linie numer 120, 138, 142, 153 i 193 oraz na 178 w weekendy. Pojazdy oznaczone zostały numerami od MZ001 wzwyż. Chociaż Mobilis rozpoczął realizację nowego kontraktu w dniu 1 sierpnia 2014 roku, dwa pojazdy numer MZ001 i MZ011 debiutowały na linii numer 178 już w dniu 29 lipca 2014 roku.

 

Autobus AMZ City Smile CS12LF jest typowym pojazdem komunikacji miejskiej o długości 12 metrów. Posiada niską podłogę na całej długości oraz troje dwuskrzydłowych drzwi. Pojazd napędzany jest silnikiem Cummins 6.7 280 HP o mocy 265 kW, spełniającym normę emisji spalin EURO VI, współpracującym ze skrzynią biegów Voith Diwa 6. Autobus na pokład może zabrać do 105 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących. Przedział pasażerski jest klimatyzowany i monitorowany. Pojazd dodatkowo wyposażony jest w automat do sprzedaży biletów.

 

Dane techniczne

AMZ City Smile CS12LF

Klasa MAXI, niskopodłogowy

Wymiary

Długość [mm] 12000
Szerokość [mm] 2550
Wysokość [mm] 3100
Rozstaw osi [mm] 5950
Zwis przedni [mm] 2800
Zwis tylni [mm] 3250
Masa całkowita [kg] 18000

Układ siedzeń

Liczba miejsc siedzących 28
Typ siedzeń wyścielane
Liczba miejsc stojących 76

Układ drzwi

Z prawej strony 2-2-2
pneumatyczne, otwierane do wewnątrz, dwuskrzydłowe

Silnik

Marka i typ silnika Cummins 6.7 280 HP Euro 6
Moc silnika [kW] 265 kW

Skrzynia biegów

Skrzynia biegów Voith Diwa 6
Liczba biegów 6

Inne dane

Zawieszenie pneumatyczne na miechach powietrznych i amortyzatorach z regulowaną wysokością
Oś przednia ZF niezależna
Oś tylna ZF portalowa
Koła 275/70 R 22,5 (przód solo, tył bliźniak)
Hamulce Knorr - dwuobwodowy układ hamulcowy, hamulce tarczowe na obu osiach
Konstrukcja nośna kratownica
Wyposażenie liniowe wyświetlacze zewnętrzne, diodowe, pomarańczowe
wyświetlacze wewnętrzne LCD - boczna tablica plus ekrany pod sufitem
wewnętrzne i zewnętrzne zapowiedzi głosowe przystanków
Kabina częściowo zabudowana z przeszklonymi drzwiami

AMZ City Smile ...
AMZ City Smile ...
AMZ City Smile ...
AMZ City Smile ...
AMZ City Smile ...
Przedział pasaż...
Przedział pasaż...
Kabina kierowcy...

Komentarze  

 
+2 #2 105 2014-09-05 12:23
Zdjęcie 5 to nie Filtrowa a Na Błonie.
 
 
+9 #1 rafal888 2014-09-05 03:58
Zachęcam do przygotowania artykułu o tym jaki los spotkał poprzedni tabor Mobilisa oraz MPK, który stracił trochę linii.
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 212 gości oraz 1 użytkownik.