AMZ City Smile CS10LF
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy eksploatowane w Krakowie
- Opublikowano: wtorek, 26, sierpień 2014 22:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3665
W Krakowie dotychczas nie eksploatowano autobusów Komunikacji Miejskiej o długości 10 metrów. Sytuacja ta uległa zmianie dopiero od dnia 1 sierpnia 2014 roku, gdy Mobilis rozpoczął realizację nowej dziesięcioletniej umowy na obsługę 12 linii autobusowych. W związku z tym do naszego miasta sprowadzonych zostało pięć autobusów AMZ City Smile CS10LF o długości 10 metrów.
Mobilis po wygraniu przetargu na obsługę 12 linii autobusowych, w okresie przez dziesięć lat, pojazdami o długości 10, 12 i 18 metrów zdecydował się na zakup autobusów firmy AMZ-Kutno w przypadku krótszych wozów oraz przegubowych autobusów marki Mercedes Conecto. Polski producent z Kutna w chwili realizacji tego zamówienia stawiał dopiero pierwsze kroki na rynku autobusowym w naszym kraju, stąd kontrakt dla Krakowa był dla niego niezwykle istotny na drodze do rozwoju firmy.
Natomiast sama konstrukcja autobusu dziesięciometrowego firmy AMZ-Kutno w Krakowie była już dość dobrze znana jeszcze przed rozpoczęciem eksploatacji pojazdów zakupionych przez firmę Mobilis. W naszym mieście dwukrotnie wcześniej gościła elektryczna wersja pojazdu AMZ City Smile CS10LF. Co więcej, pojazd ten z końcem kwietnia 2014 roku rozpoczął próbną roczną eksploatację na linii numer 154.
Mobilis do obsługi nowego kontraktu zakupił w AMZ-Kutno w sumie 29 autobusów, w tym 5 w wersji CS10LF i 24 w wersji CS12LF. Autobusy dziesięciometrowe AMZ City Smile CS10LF wyjechały na linie numer 102 i 109, chociaż pierwotnie zamiast tej ostatniej, miały kursować na linii numer 168. Dosłownie w ostatniej chwili okazało się jednak, że wozy spełniające normy spalania Euro VI mają wydech umieszczony zbyt wysoko (wylot usytuowany jest na dachu), stąd pojazdy te niestety nie zmieściły się pod wiaduktem na ulicy Radzikowskiego, którędy prowadzi stała trasa linii numer 168. Dziesięciometrowe autobusy AMZ oznaczone zostały numerami od MZ051 wzwyż.
Autobus AMZ City Smile CS10LF stanowi krótszą wersję standardowego autobusu CS12LF. Posiada niską podłogę na całej długości oraz troje drzwi, przy czym pierwsze są jednoskrzydłowe, natomiast drugie i trzecie dwuskrzydłowe. Autobus napędzany jest identycznym silnikiem, jak wersja dwunastometrowa, czyli Cummins 6.7 280 HP o mocy 265 kW, spełniającym normę emisji spalin EURO VI, współpracującym ze skrzynią biegów Voith Diwa 6. Pojazd na pokład może zabrać do 85 pasażerów, w tym 18 na miejscach siedzących. Przedział pasażerski jest klimatyzowany i monitorowany. Autobus dodatkowo wyposażony jest w automat do sprzedaży biletów, który w odróżnieniu od wersji dwunastometrowej, został umieszczony tuż za kabiną kierowcy. Dzięki temu nie zajmuje miejsca w środkowej części wozu, przeznaczonej dla osób stojących oraz wózków inwalidzkich.
AMZ City Smile 10LF |
||
Klasa | MIDI, niskopodłogowy | |
Wymiary |
||
Długość [mm] | 10050 | |
Szerokość [mm] | 2550 | |
Wysokość [mm] | 3100 | |
Rozstaw osi [mm] | 5950 | |
Zwis przedni [mm] | 2300 | |
Zwis tylni [mm] | 3050 | |
Masa całkowita [kg] | 15500 | |
Układ siedzeń |
||
Liczba miejsc siedzących | 18 | |
Typ siedzeń | wyścielane | |
Liczba miejsc stojących | 67 | |
Układ drzwi |
||
Z prawej strony | 1-2-2 pneumatyczne, otwierane do wewnątrz, dwuskrzydłowe |
|
Silnik |
||
Marka i typ silnika | Cummins 6.7 280 HP Euro 6 | |
Moc silnika [kW] | 265 kW | |
Skrzynia biegów |
||
Skrzynia biegów | Voith Diwa 6 | |
Liczba biegów | 6 | |
Inne dane |
||
Zawieszenie | pneumatyczne na miechach powietrznych i amortyzatorach z regulowaną wysokością | |
Oś przednia | ZF niezależna | |
Oś tylna | ZF portalowa | |
Koła | 275/70 R 22,5 (przód solo, tył bliźniak) | |
Hamulce | Knorr - dwuobwodowy układ hamulcowy, hamulce tarczowe na obu osiach | |
Konstrukcja nośna | kratownica | |
Wyposażenie liniowe | wyświetlacze zewnętrzne, diodowe, pomarańczowe wyświetlacze wewnętrzne LCD - boczna tablica plus ekrany pod sufitem wewnętrzne i zewnętrzne zapowiedzi głosowe przystanków |
|
Kabina | częściowo zabudowana z przeszklonymi drzwiami |