/** */

Gdańsk - Linia 100

W Gdańsku od października 2013 roku funkcjonuje niezwykła linia autobusowa. Czegoś podobnego nie zobaczymy w Warszawie, Krakowie czy we Wrocławiu. Co 20 minut mikrobus Kapena Urby, należący do Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku przeciska się przez wąskie uliczki historycznego centrum miasta.

 

Gdańska linia autobusowa numer 100 uruchomiona została 26 października 2013 roku. Od tego czasu kursuje po następującej  okrężnej trasie:

 

DWORZEC GŁÓWNY - Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie - Targ Drzewny - Targ Węglowy - Bogusławskiego - Zbytki - Ogarna - Mieszczańska - Kuśnierska - Chlebnicka - Klesza - Krowia - Świętego Ducha - Przędzalnicza - Szeroka - Tokarska - Warzywnicza - TARG RYBNY - Podwale Staromiejskie - Igielnicka - Stolarska - Łagiewniki - Aksamitna - Wałowa - Łagiewniki - Wały Piastowskie - DWORZEC GŁÓWNY.

 

Na trasie wyznaczonych zostało 13 przystanków. Przejazd jednego kółka zajmuje rozkładowo 19 minut, przy czym końcówka „Targ Rybny” jest umowna. Autobusy stoją bowiem tylko na pętli „Dworzec Główny”. Linię numer 100 obsługują dwa mikrobusy Kapena Urby. Linia kursuje we wszystkie dni tygodnia. W dni powszednie pracę rozpoczyna o 7:00, w dni wolne o 8:00, natomiast ostatnie kółko z Dworca Głównego realizowane jest codziennie o godzinie 22:30. Setka przez pierwsze dwie godziny kursuje co 30 minut, następnie przez osiem godzin co 20 minut, a wieczorem znów co 30 minut. Tyle suchych faktów. Co jest więc interesującego w gdańskiej setce?

 

Trasa opisywanej linii autobusowej na sporej długości poprowadzona została bowiem wąskimi uliczkami ścisłego historycznego centrum Gdańska. Mikrobusy na wielu odcinkach trasy dosłownie przeciskają się pomiędzy budynkami, także do ścian kamienic pozostaje metr, wymagając od kierowców nadzwyczajnych umiejętności w prowadzeniu pojazdu. Kulminacyjnym punktem trasy jest poprzeczny przejazd przez Długi Targ, czyli gdański odpowiednik miejskiego rynku Starego Miasta. Linia 100 przecina go w ciągu ulicy Mieszczańskiej. Poza tym na swojej trasie pokonuje również ulicę Mariacką, znaną z niezwykłego charakteru, a także ma przystanek na tyłach słynnego historycznego Żurawia.

 

Gdańska linia numer 100 stworzona została w celu lepszej obsługi komunikacyjnej Śródmieścia. Służyć ma nie tylko mieszkańcom, ale również turystom. Jej funkcjonowaniu od początku towarzyszą kontrowersje. Wśród nich były oczywiście obawy, czy autobusy zmieszczą się na wąskich uliczkach historycznego centrum, czy nie zablokują ruchu pojazdów dostawczych, czy w końcu nie będzie dochodzić do potrąceń pieszych. Obawy te szybko okazały się być zbędne. Przeciwnicy linii zaczęli więc podnosić inny argument, dotyczący niewielkiego zainteresowania autobusem. I tu niestety po części mogę się z nimi zgodzić.

 

Podczas „zaliczania” gdańskiej setki, raczej nie zauważyłem tłoku w autobusach tej linii. Mimo to, kontrowersyjny autobus na razie funkcjonuje już drugi rok i nie zanosi się na jego likwidację. Zachęcam do podróży linią 100 podczas wizyty w Gdańsku. Naprawdę rzadko zdarza się bowiem, by autobus miejski poruszał się po tak wąskich uliczkach, do tego położonych w ścisłym historycznym centrum miasta.

Linia 100 skręc...
Na wąskiej ulic...
Linia 100 przec...
Na ulicy Szerok...

Komentarze  

 
+1 #2 Pitek_Antrop 2015-10-29 20:45
No chyba żeby wydłużyć #154 z Pawiej przez Rynek na Wawel ;-) 8)
 
 
0 #1 Pitek_Antrop 2015-10-29 20:44
Ale zobaczymy bliżej niż w Warszawie czy Gdańsku, bo w Wiedniu. Po ichniejszym Starym Mieście, wewnątrz Ringu czuli Innere Stadt, od lat kursują 3 linie autobusowe (1A, 2A, 3A) obsługiwane małym taborem. W 2013 nastąpiła ich remarszrutyzacj a: www.innerestadt.spoe.at/neue-city-bus-linienfuehrung-wien-innere-stadt-0. O zgrozo w kilku miejscach ich trasy pokrywają się, a jak dodam, że pod Stefansplatz jest skrzyżowanie 2 linii metra (stacja), to można się zdziwić po co tyle KM w historycznym centrum. Otóż służą one dobrze i mieszkańcom i turystom, sam z nich kilkakrotnie korzystałem, przepełnienia nie było, chyba że jakaś wycieczka Japończyków nie chciała przebiec od jednego zabytku do drugiego ;-) Tak więc, gdańskie #100 jest potrzebne, jeszcze jakby jeździły na niej autobusiki elektryczne, żeby mieszkańcom, pieszym i zabytkom nie szkodzić, byłoby super. Nasze Stare Miasto jest zbyt małe na linie wewnętrzne, ale mamy/mieliśmy Omnibus konny :-)
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 572 gości oraz 1 użytkownik.