/** */

Jaworzno - Autobusy elektryczne

Jaworzno jest dużym ośrodkiem przemysłowym, kojarzonym głównie z elektrowniami korzystającymi z wydobywanego tu węgla kamiennego. Znajduje się w województwie Śląskim, jednak historycznie należy do Małopolski. Miasto od kilku lat stara się inwestować w infrastrukturę transportową, w tym również w posiadaną komunikację autobusową. Dzięki temu może pochwalić się jednym z najnowocześniejszych w naszym kraju parków taborowych i największym procentowym udziałem autobusów elektrycznych.

 

Komunikacja autobusowa w Jaworznie uruchomiona została w 1957 roku. Przez lata była częścią sieci Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Katowicach (WPK). Obecnie obsługiwana jest przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie. Sieć obejmuje 20 linii miejskich oznaczonych numerami od 302 do 374 (pozostałość wspólnej z Chrzanowem numeracji WPK), cztery linie międzymiastowe oznaczone literami: A, E, J, S i dwie linie nocne N1 i N2. Autobusy PKM Jaworzno docierają również do Chrzanowa, Katowic, Mysłowic i Sosnowca.

 

Tabor autobusowy w Jaworznie jeszcze pod koniec ubiegłego wieku nie odbiegał znacząco od średniej ogólnopolskiej. Ciekawostkę stanowiły jedynie sprowadzone z Niemiec piętrowe autobusy MAN SD202. Od tamtego czasu w mieście wiele się zmieniło. Obecnie cały tabor jest niskopodłogowy i składa się wyłącznie z pojazdów marki MAN, Scania oraz Solaris. W mieście przez pewien czas rozważano wprowadzenie komunikacji tramwajowej. Ostatecznie zdecydowano jednak pójść w kierunku eksploatacji autobusów elektrycznych. Pierwszy z nich pojawił się w Jaworznie w 2015 roku. Był to Solaris Urbino 12 electric numer 308. Miasto już wcześniej zainteresowało się rozwojem komunikacji elektrycznej, stąd podobnie jak w Krakowie, kilkuletnie testy wielu modeli pojazdów. W 2012 roku w PKM Jaworzno gościł znany również z Krakowa autobus AMZ CS10E i Solaris Urbino 8,9LE electric. W 2013 roku pojawił się chiński autobus BYD K9B, w 2014 roku Solaris Urbino 12 electric, natomiast od 2016 roku w mieście przebywa kolejny chiński pojazd Yutong ZK6128BEVG.

 

Ostatecznie zdecydowano się na zakup pojazdów marki Solaris. W 2017 roku do Jaworzna trafiły w sumie 22 autobusy elektryczne. Dostarczono następujące pojazdy:

 

Dziewięć Solarisów Urbino 12 electric IV generacji oznaczono numerami od 309 do 317.

Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...

Dziewięć Solarisów Urbino 18 electric IV generacji oznaczono numerami od 318 do 326.

Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...

Cztery Solarisy Urbino 8,9 LE electric oznaczono numerami od 327 do 330.

Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...

W rezultacie pod koniec 2017 roku w Jaworznie eksploatowane były 23 autobusy elektryczne, co przy parku taborowym wynoszącym około 60 pojazdów stanowi ponad 1/3 całego taboru. W momencie wprowadzenia autobusów do ruchu, był to najlepszy wynik w kraju.

 

Wszystkie autobusy elektryczne można było zobaczyć podczas zorganizowanego prawdopodobnie po raz pierwszy w historii PKM Jaworzno Dnia Otwartego, który miał miejsce 19 listopada 2017 roku. Poza zakupem taboru elektrycznego, dostosowano zajezdnię do jego obsługi. W tym celu zbudowana została zupełnie nowa hala, w której umieszczono stanowiska do ładowania autobusów elektrycznych.

Pierwszy autobu...
Autobusy Solari...
Autobusy Solari...
Autobusy Solari...
Autobusy elektr...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Wnętrze przegub...
Automat biletow...

Dodatkowo, ładowarki z górnej sieci umieszczone są na wybranych końcówkach w mieście, w tym między innymi na "Krakowska Pętla" i "Osiedle Stałe". Rozpowszechnieniu autobusów elektrycznych sprzyjał również układ linii, ponieważ 18 z 24 linii przynajmniej w części kursów kończy trasę na końcówce "Krakowska Pętla", a 2 kolejne linie na Osiedlu Stałym. Wyposażenie w ładowarki tylko tych dwóch pętli pozwala kierować autobusy elektryczne niemal na wszystkie obsługiwane linie. Jako ciekawostkę warto podać fakt, że akumulatory w autobusach Solaris Urbino 18 electric IV generacji pozwalają na dwukrotną realizację trasy z Jaworzna do Katowic i z powrotem.

Urządzenie do ł...
Stanowisko łado...
Solaris Urbino ...
Elektryczne Sol...
Stacja ładowani...

Jaworzno posiada również jeden z najbardziej atrakcyjnych systemów taryfowych w kraju. Opłata za jeden przejazd na terenie miasta wnoszona przy użyciu karty miejskiej wynosi 1,70 zł, a bilet miesięczny kosztuje 60 zł. Koszt biletu dziennego ogólnodostępnego (bez konieczności posiadania karty miejskiej) wynosi 5 zł. Od 2018 roku można też zakupić bilet roczny w cenie 180 zł, który umożliwia nieograniczoną liczbę podróży pojazdami PKM Jaworzno po terenie Jaworzna, Katowic, Sosnowca, Mysłowic i Chrzanowa. W związku z tym Jaworzno zrezygnowało z udziału w tworzeniu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, by zachować niezależność w kształtowaniu taryfy przewozowej.

 

Miasto nie poprzestaje na rozwoju floty autobusów elektrycznych. Pod koniec 2018 roku uzyskano dofinansowanie na "Zakup elektrycznego taboru autobusowego wraz z systemem inteligentnego zarządzania flotą pojazdów". Wartość projektu szacowana jest na kwotę 48,8 mln zł, w tym 30,6 mln zł pochodzić ma z dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska. Przetarg na 20 autobusów, w tym 5 klasy MIDI oraz 15 klasy MAXI planowany jest w 2019 roku. W ramach projektu planuje się też instalację 5 kolejnych stacji ładowania poprzez pantograf na terenie miasta oraz 10 ładowarek typu plug-in w zajezdni. Dostawa autobusów zakładana jest w 2020 roku. Wówczas w Jaworznie około 80% pojazdów komunikacji miejskiej będzie zasilane na prąd.

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 591 gości oraz 1 użytkownik.