/** */

Jasło

Jasło jest przemysłowym miastem, położonym w południowo-wschodniej części Polski, w województwie Podkarpackim. Funkcjonuje tu sieć autobusowa, która poza obszarem miasta, obsługuje też okoliczne miejscowości. W jasielskiej komunikacji dominują autobusy marki Autosan. W mieście wciąż eksploatowanych jest 9 pojazdów modelu H9-35, prawdopodobnie najwięcej w naszym kraju.

 

Historia miasta od dziewiętnastego wieku związana jest z przemysłem naftowym. W 1888 roku Ignacy Łukasiewicz założył w Jaśle jedną z pierwszych rafinerii ropy naftowych na świecie. Obecna rafineria jest największym zakładem przemysłowym w mieście, a także największym producentem środków smarnych w Polsce. W Jaśle funkcjonują też wojskowe zakłady chemiczne, wytwarzające produkty pirotechniczne mające zastosowanie w uzbrojeniu, czy też zakłady wytwarzające z tworzywa sztucznego materiały budowlane.

 

Miasto stara się też przyciągać turystów. W 2009 roku w Trzcinicy, położonej na zachód od Jasła, otwarto skansen archeologiczny „Karpacka Troja”. Jest to jedno z najważniejszych stanowisk archeologicznych w Polsce o wyjątkowym znaczeniu dla poznania pradziejów całej Europy środkowo-wschodniej.

 

Obecnie Jasło liczy około 36 tysięcy mieszkańców. Rozległość miasta oraz jego przemysłowy charakter wymusza potrzebę funkcjonowania system komunikacji autobusowej. Jest on obsługiwany przez Zakład Miejskiej Komunikacji Samochodowej w Jaśle. Początki przedsiębiorstwa sięgają 1960 roku. Wówczas uruchomiono pierwsze linie, na których kursowały autobusy San H01B. W 2019 roku po Jaśle kursowało 11 linii miejskich oznaczonych literami oraz 21 linii podmiejskich, docierających do okolicznych miejscowości, takich jak Glinik Polski, Tarnowiec, Nowy Glinik, Dębowiec, Osobnica, Trzcinica i Niegłowice. Całość obsługiwana była przez około 30 autobusów, w zdecydowanej większości wyprodukowanych przez firmę Autosan.

 

Zdecydowanie najciekawszą grupą autobusów pracujących w ramach komunikacji miejskiej w Jaśle są Autosany H9-35. Spośród 28 pojazdów pochodzących z lat 1985 - 1996 w ruchu w 2019 roku pozostało aż 9 sztuk. Prawdopodobnie jest to największa liczba wozów tego typu, pozostających wciąż w eksploatacji w jednym mieście w naszym kraju. Wśród zachowanych Autosanów najstarszym jest wóz numer 118, pochodzący właśnie z 1985 roku. Dwa autobusy numer 126 i 145 wciąż posiadają oryginalne, biało-czerwone barwy. Pozostałe wozy zostały już przemalowane i obecnie posiadają żółto-czerwoną kolorystykę. Jasielskie Autosany H9-35 przez długi okres eksploatacji nie były poddawane większym modernizacjom. Dzięki temu wciąż posiadają wiele oryginalnych elementów.

Autosany H9-35 ...
Autosan H9-35 n...
Autosany w jasi...
Autosan H9-35 n...
Kabina kierowcy...
Wnętrze autobus...
Autosan H9-35 n...
Autosan H9-35 n...
Autosan H9-35 n...

Pozostały tabor kursujący po Jaśle w zdecydowanej większości również pochodzi z zakładów w Sanoku. Z czterech Autosanów H6-20, dostarczonych w latach 1997 - 1998, w ruchu wciąż pozostają dwa wozy tego typu. Z 1999 roku pochodzą cztery Autosany H9-21. Dwa z nich posiadają automatyczne drzwi z przodu. Z 2003 roku pochodzi jeden mikrobus Iveco TurboDaily 49-12. Kolejne autobusy dostarczone zostały w 2010 roku i jako jedyne dysponują one fragmentem niskiej podłogi. Jest to pięć Autosanów H7-20.08, dwa Autosany M09LE oraz cztery Autosany A8V.03.01.

Autosan H6-20 n...
Autosan H9-21.4...
Autosan H9-21.4...
Autosan M09LE n...
Autosan H7-20.0...
Autosan H7-20.0...
Autosan A8V.03....

Tabor autobusowy w Jaśle nie należy do najnowocześniejszych. W tej chwili odstaje on coraz bardziej od pobliskiego Krosna, Sanoka i Gorlic, gdzie w 2019 roku zakończono proces wymiany pojazdów na nowe, niskopodłogowe i często posiadające ekologiczny napęd. Co gorsza, w Jaśle nie widać perspektyw szybkiej poprawy obecnej sytuacji. Niemniej, właśnie z tego powodu warto odwiedzić to podkarpackie miasto, aby zobaczyć w ruchu ostatnie 9 Autosanów H9-35.

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 597 gości oraz 1 użytkownik.