Zakopane
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy w Polsce
- Opublikowano: sobota, 12, sierpień 2023 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 2422
Leżące u podnóża Tatr Zakopane niewątpliwie uznawane jest za stolicę polskich gór. Miasto praktycznie przez cały rok przeżywa oblężenie turystów, którzy docierają tu najczęściej swoimi pojazdami, powodując w ten sposób duże utrudnienia w ruchu na wąskich ulicach oraz znaczne zanieczyszczenie powietrza. W 2015 roku władze Zakopanego postanowiły podjąć pierwsze kroki w celu utworzenia w mieście zalążków transportu zbiorowego z prawdziwego zdarzenia.
Zakopane niestety od zawsze borykało się z problemami transportowymi. Jeszcze w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego roku przewozem mieszkańców, jak i turystów zajmowało się przede wszystkim przedsiębiorstwo PKS Zakopane, które jednak nie radziło sobie z tą kwestią. Nie dziwi więc fakt, że gdy tylko pojawiła się taka możliwość, na ulice Zakopanego, jak i innych podhalańskich miejscowości, wyjechały pojazdy prywatnych przewoźników. Rozwiązanie te przyniosło niestety jeszcze więcej problemów. "Busiki" kursowałoby bowiem tylko na opłacalnych trasach, nie jeździły zgodnie z rozkładem, a stan pojazdów pozostawiał wiele do życzenia. Do środka nie mogły wejść osoby na wózkach inwalidzkich czy wózki dziecięce. Władze Zakopanego widząc dosłowną "wolną amerykankę" na rynku przewozów, podejmowały działania mające na celu unormowanie transportu w mieście, między innymi oznaczające poszczególne linie prywatnych przewoźników numerami. Na niewiele się to jednak zdało. W międzyczasie PKS Zakopane coraz gorzej radził sobie z rosnącą konkurencją prywatnych przewoźników. W rezultacie w 2010 roku sąd ogłosił upadłość firmy, a niedługo później miasto straciło nawet istniejący dworzec autobusowy.
Sytuacja przez wiele lat wydawała się patowa, mimo że mieszkańcy coraz głośniej domagali się uruchomienia normalnego transportu zbiorowego na terenie gminy. Dopiero w 2015 roku ówczesne władze Zakopanego podjęły decyzję o utworzeniu regularnej komunikacji miejskiej na terenie gminy. Realizację tego zadania powierzono miejskiej spółce komunalnej Tesko, która dotychczas zajmowała się między innymi oczyszczaniem ulic i wywozem śmieci. W wyniku przeprowadzonego przetargu, w 2016 roku do Zakopanego trafiły 4 nowe autobusy Solaris Urbino 8,9 LE, które oznaczono numerami od 001 do 004.
W dniu 5 kwietnia 2016 roku zainaugurowano funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Zakopanem. W dniu 11 kwietnia na ulice miasta wyruszyła pierwsza linia numer 14, kursująca z dworca autobusowego trasą okrężną przez Olczę. W dniu 1 września uruchomiono natomiast drugą linię numer 11, która kursuje z Cyrhli przez dworzec autobusowy na Krzeptówki. Nowe linie komunikacji miejskiej bardzo szybko zyskały sobie liczne grono zadowolonych pasażerów i to mimo problemów z zachowaniem regularności przewozów w związku z występującymi utrudnieniami w ruchu na ulicach Zakopanego. Szczególnie dobre wrażenie robią nowoczesne, niskopodłogowe i ekologiczne autobusy, wyposażone między innymi w automaty do sprzedaży biletów. W celu zachęcenia kierowców do przesiadki na autobus Rada Miasta Zakopanego podjęła decyzję o możliwości darmowego przejazdu autobusami na podstawie dowodu rejestracyjnego pojazdu.
Wydawać by się mogło, że zalążek komunikacji miejskiej w Zakopanem sprawdził się i kwestią czasu będzie utworzenie kolejnych linii. Planowano między innymi wprowadzenie autobusów na trasy do Kuźnic, Doliny Strążyskiej czy Poronina. Niestety, władze miasta szybko wyhamowały ten proces, tłumacząc się brakiem pieniędzy i koniecznością pozyskania dofinansowania z zewnętrznych źródeł na zakup dalszych pojazdów. Obie zakopiańskie linie autobusowe numer 11 i 14 dobrze spełniały swoją funkcję. Na szczęście ostatecznie zdecydowano o dalszym rozwoju sieci.
W 2019 roku zakupiono używany autobus Solaris Urbino 8,9 LE, który wcześniej służył w austriackiej firmie ÖVG Sölden. Pojazd pozyskany został w celu zapewnienia rezerwy taborowej dla posiadanych już 4 Solarisów. Z tego względu nie przemalowano go w zakopiańskie barwy. Został on oznaczony numerem 006.
W listopadzie 2022 roku pod Tatry trafił pierwszy z trzech zakupionych autobusów Solaris Urbino 12 IV. Nowe pojazdy oznaczone zostały numerami: 005, 007 i 008. Ich malowanie zewnętrzne składa się z okleiny zachodzącej na linię okien, prezentującej wizerunek Tatr. Część z wozów nie posiada wstecznych lusterek zewnętrznych. Zamiast nich zamontowano kamery z podglądem w kabinie kierowcy. Autobusy mają cofnięte środkowe drzwi. Dodatkowo, w ich wnętrzu przygotowano stojaki do przewozu nart oraz rowerów.
W okresie od 25 czerwca do 31 sierpnia 2022 roku oraz od 22 grudnia 2022 roku do 28 lutego 2023 roku uruchomiona została linia autobusowa, zapewniająca dojazd z Rejonu Dworca do tymczasowej stacji kolejowej na Spyrkówce, zlokalizowanej w rejonie ulicy Chyców Potok. Rozkład jazdy autobusu dostosowano do przyjazdów i odjazdów pociągów. Do obsługi linii kierowano jeden autobus Solaris Urbino 8,9 LE.
Dzięki dostawie nowych autobusów, od 22 grudnia 2022 roku uruchomiona została nowa linia autobusowa numer 18, kursująca w obu kierunkach po następującej trasie: Rejon Dworca – Aleje 3-go Maja Górne, Tetmajera, Piłsudskiego, B. Czecha, Karłowicza, Olcza, Guty, Spyrkówka – Rejon Dworca. Dzięki temu, zakopiańskie autobusy zaczęły dojeżdżać między innymi pod skocznię Wielka Krokiew. Oprócz linii 18, po terenie Zakopanego cały czas kursowały linie 11 Cyrhla – Krzeptówki oraz 14 Harenda - Olcza (linia okrężna). Dwunastometrowe autobusy kierowano w pierwszej kolejności do obsługi linii 11. Małe Solarisy kursowały natomiast na linii 14. Na linię 18 wysyłano natomiast jeden duży i jeden mały pojazd.
Wiosną 2023 roku spodziewana była dostawa 3 autobusów Solaris Urbino 12 IV electric. Wraz z pojazdami, dostarczone miały być dwie ładowarki zajezdniowe, dwie stacje pantografowe oraz ładowarka mobilna. W związku z dostawą pojazdów, planowano między innymi uruchomienie linii autobusowej do Kuźnic.
Komentarze