Augustów
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy w Polsce
- Opublikowano: niedziela, 26, lipiec 2020 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 1353
Augustów jest uzdrowiskowym miastem, położonym w północno-wschodniej części naszego kraju. Poza funkcją turystyczną, jest to również ważny węzeł komunikacyjny oraz ośrodek przemysłowy. Z tego powodu zapewnienie sprawnego systemu komunikacji autobusowej jest istotnym elementem funkcjonowania tego miasta.
Początki Augustowa sięgają końca piętnastego wieku. W 1557 roku dotychczasowa osada otrzymała prawa miejskie od króla Zygmunta Augusta. Po nim miasto odziedziczyło również swoją nazwę. W 1899 roku do Augustowa dotarła linia kolejowa. W latach dwudziestych dwudziestego wieku miasto stało się popularnym letniskiem, którym pozostaje do dzisiaj. Nic w tym dziwnego. Augustów jest bowiem bardzo urokliwie usytuowane nad rzeką Nettą, pomiędzy aż 7 jeziorami: Necko, Białym, Rospuda Augustowska, Sajenek, Sajenko, Studzieniczne i Sajno, na obrzeżach Puszczy Augustowskiej.
Augustów od wieków był też ważnym ośrodkiem przemysłowym. Nie bez powodu w latach 1824 - 1839 poprowadzono tędy liczący 101 kilometrów długości Kanał Augustowski, którego celem było zapewnienie okrężnego połączenia dopływów Wisły z Morzem Bałtyckim poprzez dopływy Niemna, z pominięciem dolnego biegu Wisły. Obecnie w mieście działają znane w całej Europie stocznie jachtowe, a także zakłady przemysłu tytoniowego. Funkcjonuje tu też przemysł produkcji maszyn dla rolnictwa, spożywczy oraz drzewny.
Miasto stanowi również ważny węzeł drogowy na trasie łączącej Polskę z Litwą. Przez wiele lat tutejszym utrapieniem był ruch tranzytowy, przebiegający przez centrum Augustowa. Sytuację tę udało się w końcu rozwiązać w 2014 roku, gdy otwarto zachodnią obwodnicę miasta (nowy przebieg Drogi Krajowej nr 8), którą połączono z nowym odcinkiem drogi ekspresowej S61, obecnie stanowiącym obwodnicę Suwałk.
Początki komunikacji miejskiej w Augustowie sięgają 1959 roku. Uruchomiono wówczas dwie pierwsze linie. Linia numer 1 obsługiwała trasę Dworzec - Centrum - Żłobek, natomiast linia numer 2 trasę Dworzec - Centrum - Dworzec. Od 1961 roku w mieście funkcjonowały dwie kolejne linie numer 3 i 4. Od 1973 roku za obsługę sieci autobusowej zaczęło odpowiadać przedsiębiorstwo Miejska Komunikacja Samochodowa w Augustowie. W tym okresie uruchamiano nawet 6 linii autobusowych.
Do 1993 roku komunikacja autobusowa podlegała pod Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Wówczas zostało ono przekształcone w spółkę prawa handlowego Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych KODREM Sp. z o.o., z którego w 1995 roku wyodrębniono Przedsiębiorstwo Transportowe "Necko" Sp. z o.o. Od tego czasu obsługuje ono komunikację autobusową w Augustowie.
Przez dekady na ulicach Augustowa dominowały autobusy wyprodukowane w zakładach w Sanoku: SAN H01, SAN H25, SAN H27, SAN H100 i Autosan H9-35. Uzupełniały je pojedyncze egzemplarze wozów Jelcz M11, Jelcz PR110 i Jelcz L11. Przedsiębiorstwo "Necko" bardzo szybko rozpoczęło starania o wprowadzenie do ruchu nowoczesnych pojazdów komunikacji miejskiej. Dzięki temu, już w 1999 roku rozpoczęto eksploatację pierwszego niskopodłogowego autobusu w mieście. Był to Neoplan N4009 numer 06, który był używany do 2010 roku. Później został sprzedany do Ełku.
Na początku obecnego stulecia w Augustowie wciąż kursowało 5 Autosanów H9-35, pamiętających druga połowę lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Dalsza wymiana taboru była więc konieczna. W 2000 roku udało się zakupić dwa autobusy Solaris Urbino 9. Otrzymały one numery 07 i 08. Były eksploatowane do 2010 roku, po czym sprzedano je do Zduńskiej Woli. Dodatkowo, w latach 2002 - 2012 eksploatowano jeszcze jeden autobus tego typu, noszący numer 09.
W 2004 roku zakupiono dwa autobusy Solaris Urbino 10. Oznaczono je numerami 10 i 11. Pozostają one w eksploatacji do dzisiaj. Obecnie są najstarszymi autobusami kursującymi w Augustowie.
Również w 2004 roku pozyskano autobus Neoplan N4407, pochodzący z 2001 roku. Otrzymał on numer 12 i pozostawał w eksploatacji do 2013 roku, gdy został sprzedany za granicę.
Dzięki tym inwestycjom taborowym, w 2006 roku udało się zakończyć eksploatację w Augustowie autobusów Autosan H9-35. Od tego czasu, cały tabor kursujący po ulicach miasta jest niskopodłogowy.
W latach 2007 - 2010 zakupiono 6 autobusów Solaris Urbino 8,6. Otrzymały one numery z przedziału od 14 do 19. Pojazdy te dominują obecnie na ulicach Augustowa.
W 2007 roku wprowadzono gruntowne zmiany w siatce połączeń. Utworzono wówczas aż siedem linii. W 2013 roku uznano jednak, że ten układ połączeń nie jest jest właściwy. W wyniku kolejnej rewolucji, pozostawiono funkcjonowanie czterech linii. Stan ten trwał do końca 2019 roku. Z początkiem 2020 roku układ linii znowu uległ zmianie. Na ulice Augustowa zaczęło wyjeżdżać pięć linii. Od 30 marca 2020 roku wprowadzono ostatnią zmianę w sieci linii. Od tego czasu kręgosłup komunikacyjny Augustowa stanowi linia numer 2, która kursuje na trasie Tartaczna - Sucharskiego/Pływalnia z częstotliwością co około 30-60 minut. Uzupełniają ją linie numer 1 i 4, które funkcjonują tylko w dni powszednie w godzinach szczytu oraz linia numer 3, która wykonuje jeden kurs w godzinach porannych w dni nauki szkolnej. Augustowskie Solarisy obsługują też przewozy pracownicze.
Augustowska komunikacja miejska prezentuje się dość dobrze. Na przestrzeni lat udało się ujednolicić tabor. Na części przystanków funkcjonują elektroniczne tablice, prezentujące przewidywany czas przyjazdu poszczególnych linii. Przydałaby się tylko stabilizacja w układzie linii, tak aby nie zmieniać go co kilka lat. Niemniej, sieć linii pozwala na dotarcie autobusami komunikacji miejskiej praktycznie do każdej części Augustowa.