/** */

Kołobrzeg

Kołobrzeg jest uzdrowiskowym miastem, położonym nad morzem Bałtyckim, na środkowym wybrzeżu. W lecie tłumnie odwiedzają go turyści. Zimą jednak nie pustoszeje. Funkcjonuje tu port rybacki oraz przystań jachtowa. Miasto posiada sprawny i rozbudowany system miejskiej komunikacji autobusowej, która wyjeżdża również poza jego granice.

 

Pierwsze wzmianki o osadzie położonej w pobliżu obecnego Kołobrzegu pochodzą jeszcze z około 880 roku. Powstał wówczas gród w Budzistowie, zlokalizowany kilka kilometrów na południe od dzisiejszego miasta. Dzięki temu, Kołobrzeg uznawany jest za jedno z najstarszych miejsc osadnictwa Pomorza Zachodniego. W 1000 roku Bolesław I Chrobry założył tu biskupstwo. Po śmierci Bolesława III Krzywoustego w 1138 roku władcy Polski utracili jednak kontrolę nad Kołobrzegiem, który wszedł w skład Księstwa Pomorskiego. W 1255 roku na północ od osady w Budzistowie, lokowane zostało nowe miasto na prawie lubeckim. W 1653 roku miasto przejęli brandenburczycy, zmieniając je w twierdzę. W rezultacie, Kołobrzegu nie omijały zawieruchy wojenne. W 1761 roku zdobyli je Rosjanie. W 1807 roku oblegał je Napoleon. Z kolei w 1945 roku niemal doszczętnie zniszczyła je Armia Czerwona.

 

Funkcję uzdrowiskową rozwijał Kołobrzeg od 1830 roku, gdy w mieście powstał pierwszy zakład kąpieli solankowych. Dzięki uzyskaniu połączenia kolejowego ze Szczecinem i Gdańskiem w 1859 roku, do miasta dużo łatwiej mogli dotrzeć kolejni kuracjusze. W 1872 roku podjęto decyzję o likwidacji twierdzy. Pozwoliło to na rozbiórkę fortyfikacji i dalszy rozwój uzdrowiska. Przebiegająca przez obszar Kołobrzegu linia kolejowa z Koszalina do Goleniowa do dziś rozdziela obszar uzdrowiskowy i portowy od zabudowy typowo miejskiej.

 

Po II wojnie światowej dotychczas niemiecki Kolberg znalazł się w granicach Polski. Rozpoczęła się odbudowa zniszczonego miasta. W 1967 roku Kołobrzeg ponownie uzyskał status uzdrowiska, tym razem polskiego. Obecnie leczy się tu głównie choroby górnych dróg oddechowych, krążenia i choroby stawów.

 

Jedną z niewielu zachowanych, historycznych budowli w mieście jest Bazylika konkatedralna Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Po II wojnie światowej pozostawała ona ruiną. Dopiero w 1957 roku rozpoczął się proces stopniowej odbudowy. W międzyczasie funkcjonowało tu... Muzeum Oręża Polskiego. Od 1974 roku świątynia znów w całości pełni funkcję miejsca kultu.

 

Miasto jest obecnie jednym z największych portów rybackich na środkowym wybrzeżu. Funkcjonuje tu port wojskowy i przystań jachtowa. Z Kołobrzegu pływają też statki pasażerskie na duńską wyspę Bornholm. Miasto może pochwalić się również najdłuższym żelbetowym molo w Polsce. Liczy ono aż 220 metrów.

 

Rozwój miasta związany z uzdrowiskiem spowodował, że już w 1926 roku na terenie Kołobrzegu uruchomiono komunikację autobusową. W 1940 roku funkcjonowały tu 2 linie miejskie oraz 4 podmiejskie, obsługiwane przez 8 autobusów i 1 przyczepę. W wyniku zniszczeń wojennych, również sieć autobusowa przestała istnieć. Po II wojnie światowej pierwsze przewozy autobusowe reaktywowano prawdopodobnie dopiero na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego wieku. W 1973 roku funkcjonowały trzy linie, mające swój początek przy kołobrzeskim dworcu kolejowym. Linia 1 kursowała do Rościęcina, linia 2 do Podczela, a linia 3 do Radzikowa. W 1980 roku istniało już 7 linii, obejmujących swoim zasięgiem prawie cały Kołobrzeg, a nawet wyjeżdżających poza jego granice.

 

W wyniku przekształcenia dotychczasowego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w spółkę prawa handlowego, od dnia 1 października 1993 powstała Komunikacja Miejska w Kołobrzegu Sp. z o.o. Firma ta do chwili obecnej zajmuje się obsługą komunikacji autobusowej na terenie miasta. Dodatkowo, od dnia 1 maja 2009 roku administruje Strefę Płatnego Parkowania.

 

W lecie 2020 roku w Kołobrzegu funkcjonowało 10 linii autobusowych, oznaczonych numerami od 1 do 9 oraz linia SE. Autobusy te, poza obszarem miasta, obsługiwały też Grzybowo, Korzystno, Zieleniewo, Rościęcino i Janiska. Większość linii kursowała w dni powszednie. Z kolei linia SE funkcjonowała w dni powszednie w godzinach wieczornych oraz w dni wolne.

Scania CN280UB ...
Solaris Urbino ...
Scania CN280UB ...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Scania CN280UB ...

W przeszłości uruchamiane były też linie o numerach od 10 do 12, a także linie sezonowe, zapewniające w okresie letnim połączenia do Dźwirzyna (linia D) oraz do Ustronia Morskiego (linia U). Ponadto, w okresie uroczystości Wszystkich Świętych funkcjonują linie A, C i D, ułatwiające dojazd do kołobrzeskich cmentarzy, natomiast w okresie świąteczno-noworocznym uruchamiana jest linia S, zapewniająca minimalną obsługę komunikacyjną w miejsce normalnie funkcjonujących linii.

 

Tabor obsługujący kołobrzeską komunikację przez lata bardzo się zmienił. Początkowo, po mieście kursowały autobusy SAN. Następnie pojawiły się pojazdy Jelcz PR110 i Jelcz M11. W latach dziewięćdziesiątych dołączyły do nich Autosan H6 oraz Jelcze 120M. W 1997 roku w mieście wprowadzono do eksploatacji pierwsze niskopodłogowe autobusy Neoplan N4016. 7 egzemplarzy było eksploatowane do 2017 roku. W 1998 roku zakupiono 2 Neoplany K4016td, które kursowały do 2012 roku. W 2002 roku w Kołobrzegu pojawiły się pierwsze 3 Solarisy Urbino 12. Pozostawały one w ruchu do 2018 roku. W latach 2009 - 2017 eksploatowano natomiast 3 autobusy MAN NL222.

 

Obecny park taborowy w Kołobrzegu jest bardzo jednolity. Wprawdzie w mieście znajdują się jeszcze 3 autobusy Scania L94UB z 2005 roku oraz 3 autobusy Solbus SN11 z 2008 roku, ale nie wyjeżdżają już one na linie. Podstawę taborową stanowi natomiast 10 Solarisów Urbino 12 III generacji, pochodzących z 2011, 2013 i 2015 roku, a także 8 Solarisów Urbino 12 IV generacji z 2017 roku oraz 6 Scanii CN280UB 4x2EB z 2018 roku. Cały tabor posiada jednolite barwy i jest bardzo dobrze utrzymany.

Autobusy stojąc...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Scania CN280UB ...

Siedziba Komunikacji Miejskiej w Kołobrzegu, a także zajezdnia autobusowa, zlokalizowana jest przy ulicy Solnej 2. W pobliżu funkcjonuje też tak zwane Centrum Przesiadkowe Bałtycka. Jest to duży parking, na którym bezpłatnie można pozostawić swój pojazdy, aby w dalszą drogę do centrum wybrać się pieszo lub autobusem. Warto to uczynić, ponieważ w rejonie portu oraz na terenie dzielnicy uzdrowiskowej obowiązuje strefa płatnego parkowania. Pomimo pobierania opłat za postój, niezwykle trudno znaleźć wolne miejsce postojowe.

Kołobrzeska zaj...
Autobusy stojąc...
Autobusy stojąc...
Centrum przesia...
Parking i wiaty...
Zadaszony parki...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 597 gości oraz 1 użytkownik.