/** */

Krynica-Zdrój

Krynica-Zdrój jest znanym uzdrowiskowym miastem, położonym w Beskidzie Sądeckim, na południu naszego kraju. Przez lata funkcjonował tu system komunikacji miejskiej, obsługiwany przez nowosądeckie WPK, następnie przez PKS, a ostatecznie zlecony prywatnym przewoźnikom. Z początkiem 2020 roku obsługą linii zajęła się w końcu sama Krynica.

 

Początki Krynicy sięgają 1547 roku. W miejscu jej obecnej lokalizacji założona została wieś. Już w osiemnastym wieku zaczęto docenia bijące tu źródła wody mineralnej. Szybko powstały pierwsze domy zdrojowe, jednak prawdziwy rozwój miejscowości jako uzdrowiska datowany jest od 1856 roku i związany z działalnością prof. Józefa Dietla. W 1911 roku do Krynicy dotarła kolej żelazna. W tym samym roku, uzyskała ona prawa miejskie. Od tego czasu, stała się jeszcze bardziej znana wśród kuracjuszy z całego kraju. W 1937 roku oddano do użytku kolej linowo-terenową na Górę Parkową. W rok przed wybuchem II wojny światowej Krynicę odwiedzało rocznie 38 tysięcy osób, w tym wiele znanych osobistości. Wśród nich był między innymi Jan Kiepura. Po wojnie miasto odrodziło się dopiero pod koniec lat pięćdziesiątych. Krynica cały czas się rozwijała. W 1971 roku oddano do użytku budynek Pijalni Głównej, w której znajduje się sala koncertowa i ogród zimowy. Od 1990 roku w mieście odbywa się cykliczne spotkanie polityków i przedsiębiorców pod nazwą „Forum Ekonomiczne”. W 1997 roku oddano do użytku kolej gondolową na Jaworzynę Krynicką, dzięki czemu Krynica stała się dużym ośrodkiem narciarskim.

 

Intensywny rozwój miasta sprawił, że w 1986 roku podjęto decyzję o uruchomieniu przez WPK Nowy Sącz komunikacji miejskiej na terenie Krynicy. Część autobusów nocowała na miejscu, natomiast pozostałe dojeżdżały każdego dnia z Nowego Sącza. Obsługiwały one dwie linie: A Nowy Sącz - Krynica i B Nowy Sącz - Krynica - Muszyna. Pomimo przekształcenia w 1991 roku dotychczasowego WPK Nowy Sącz w Miejski Zakład Komunikacyjny i wydzielenia oddziałów w Gorlicach, Limanowej czy w Nowym Targu, nowosądeckie autobusy komunikacji miejskiej kursowały po Krynicy jeszcze przez kilka lat. Dopiero w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych obsługę linii przejął nowosądecki PKS. W rejonie Krynicy funkcjonowało wówczas pięć linii, oznaczonych numerami od 1 do 5. Docierały one między innymi do dzielnicy Słotwiny, pod dolną stację kolejki gondolowej na Jaworzynę Krynicką, na osiedle Źródlana, a nawet do Muszyny i na Szczawnik.

 

Jeszcze na początku obecnego wieku w rejonie Krynicy funkcjonował sprawny system transportu zbiorowego, obsługiwany przez PKS Nowy Sącz. Później jednak nastąpił regres, w wyniku którego do dziś możemy mówić o wykluczeniu komunikacyjnym całego obszaru pomiędzy Krynicą, Muszyną i Piwniczną-Zdrój. Wprawdzie w przypadku kolei, najgorszy okres po powodzi w 2010 roku, gdy pociągi w ogóle przestały kursować, chyba już przeminął. Niestety, w przypadku komunikacji autobusowej trudno mówić o dobrej ofercie, a mieszkańcy najczęściej skazani są na posiadanie własnego samochodu.

 

Podobnie sytuacja prezentowała się w Krynicy. Utworzono tu Komunikację Uzdrowiskową, do obsługi której wybierano w przetargach prywatnych przewoźników. Rozwiązanie to jednak nie sprawdziło się. Standard usług, w tym tabor, zdecydowanie nie był zadowalający. Władze Krynicy dostrzegły ten problem i ostatecznie podjęły decyzję o przejęciu obsługi systemu transportowego.

 

Od 1 stycznia 2020 roku Komunikacja Uzdrowiskowa w Krynicy ruszyła w zupełnie nowej odsłonie. Do jej obsługi zakupiono 5 mikrobusów Mercedes-Benz Sprinter City. Pojazdy te wyposażone są w automatyczne drzwi i obniżoną platformę do przewozu wózków inwalidzkich i dziecięcych w tylnej części. Na pokład mogą zabrać 40 pasażerów, w tym 14 na miejscach siedzących oraz 26 na miejscach stojących. Przystosowano je do montażu na tylnej ścianie zewnętrznych bagażników, w których można przewozić narty.

 

Poza wprowadzeniem nowego taboru do ruchu, zdecydowanej poprawie uległa oferta przewozowa. Uruchomione zostały następujące linie:

 

  • linia 1 Krynica-Zdrój ulica Czarny Potok Gondola / Zawodzie Pętla - Krynica-Zdrój ulica Słotwińska Pętla;
  • linia 3 Krynica-Zdrój ulica Zawodzie Pętla - Krynica-Zdrój ulica Stara Droga Gazownia;
  • linia 4 Krynica-Zdrój ulica Czarny Potok Gondola - Mochnaczka - Tylicz - Muszynka;
  • linia 5 Tylicz - Krynica-Zdrój - Berest - Piorunka - Czyrna - Polany.

 

Liczne kursy wariantowe poszczególnych linii utrudniają rozeznanie się w trasach ich przejazdu. Niemniej, częstotliwość kursowania szczególnie po obszarze samej Krynicy jest na tle wysoka, że bez większych problemów można poruszać się pomiędzy centrum miasta, a stacjami narciarskimi w Słotwinach czy w Czarnym Potoku. W tych relacjach mikrobusy kursują przez wszystkie dni w tygodniu. Poza Krynicę wyjeżdżają tylko w dni powszednie.

 

Co jednak najważniejsze, Komunikacja Uzdrowiskowa jest bezpłatna dla wszystkich. Władze miasta uznały bowiem, że jej funkcjonowanie będzie finansowane z podwyższenia opłaty klimatycznej. Roczny koszt utrzymania komunikacji oszacowano bowiem na kwotę około 1,6 mln złotych.

Bezpłatna Komun...
Rozkład jazdy n...
Spotkanie dwóch...
Mercedes-Benz S...
Mercedes-Benz S...
Mercedes-Benz S...
Mercedes-Benz S...
Mercedes-Benz S...
Mercedes-Benz S...

Komentarze  

 
0 #1 yabol428 2020-12-26 17:58
W ramach uzupełnienia historii krynickiej komunikacji miejskiej dodam, że linia do Szczawnika przez Muszynę na pewno istniała już w czasach WPK. Pamiętam, że jechałem nią w roku 1988 podczas wycieczki szkolnej. Na pewno była to linia miejska, bo pamiętam że kasowaliśmy tam bilety kupione w Krakowie - w tamtych czasach bilety komunikacji miejskiej były ważne w całym kraju.
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 604 gości oraz 1 użytkownik.